بورس امروز شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۰ هزار ۷۹۳ و ۲۹ هزار ۸۶۶ میلیارد ریال بود. همچنین حجم معاملات در بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۷۱۰ میلیون و سه میلیارد ۵۳۵ میلیون برگه سهم بود.

به گزارش ایمنا و بر اساس یادداشتی که ایمان کرمی، کارشناس ارشد اقتصادی در اختیار این رسانه قرار داده است: نگاهی به تحولات بازار (تغییرات، حجم و ارزش معاملات، نمادهای تأثیر گذار در بازار بورس و فرابورس)، تحلیل تکنیکال شاخص کل، اخبار مهم تأثیرگذار داخلی و جهانی، نقشه بازار.

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۴۰ هزار ۵۸ واحدی به سطح یک میلیون ۴۳۷ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۹ هزار ۳۹۶ واحدی در سطح ۴۰۲ هزار ۱۷۴ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۲.۸۷ درصد و شاخص هم وزن رشد ۳۹. ۲ درصد را تجربه کردند.

بورس امروز شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۴۸۹ واحدی به سطح ۲۰ هزار ۵۵۶ واحد رسید.

بورس امروز شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۰ هزار ۷۹۳ و ۲۹ هزار ۸۶۶ میلیارد ریال بود. بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۷۱۰ میلیون و سه میلیارد ۵۳۵ میلیون برگه سهم بود.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

شاخص کل

بورس امروز شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

بازگشت بسیار خوب شاخص کل، انتظار بهبود روند معاملات در هفته پیش رو را خواهیم داشت.

اخبار مهم

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی احکامی جداگانه با توجه به تغییر اعضای هیأت مدیره، سه نفر از معاونان این سازمان را منصوب کرد. بر اساس احکام صادر شده، علیرضا ناصرپور به عنوان معاون نظارت بر نهادهای مالی، حسن فرج زاده به سمت معاون اجرایی، مهرداد مسعودی فر به عنوان معاون حقوقی منصوب شدند.

بازگشت ثبات و اعتماد با ترکیب جدید هیئت مدیره سازمان بورس

علیرضا عسگری مارانی پیشکسوت بازار سرمایه گفت: هیأت مدیره جدید سازمان بورس از سابقه فعالیت در ارکان بازار سرمایه به ویژه بورس کالا برخوردار هستند و عملکرد آنها نشان می‌دهد که برای ایجاد شفافیت و به خصوص از میان رفتن قیمتگذاری دستوری جنگیده‌اند؛ همچنین اعضای جدید هیأت مدیره سازمان بورس علاوه بر سابقه فعالیت و تجربه مناسب، افرادی خوش فکر و سلامت هستند که بنابراین مجموعه این خصوصیات می‌تواند بارقه‌های امید را برای بهبود شرایط بورس و بازگشت اعتماد به این بازار فراهم آورد.

اخبار شرکت‌ها

شپنا: کاویانی پور رئیس بازاریابی و فروش پالایش نفت اصفهان گفت: با توجه به اورهال طولانی‌مدت شرکت پالایش نفت اصفهان در نیمه اول امسال، تولید با حداکثر توان شرکت در نیمه دوم امسال انجام خواهد شد. افزایش قیمت‌های جهانی و نرخ ارز هم حتماً اثرگذار خواهد بود و انتظار می‌رود سودآوری شرکت‌های پالایشی هم افزایشی باشد.

شبریز: پالایشگاه تبریز طی بهار ۱۰.۳۵ میلیون بشکه نفت مصرف کرده و اندکی MTBE نیز مصرف نموده که احتمالاً برای افزایش درجه آرام سوزی بنزین تولید شده است. این پالایشگاه، نفت را با نرخ ۵۷ دلار هر بشکه دریافت کرده است. بر اساس گزارش‌های ارسالی تاکنون شبندر نفت را ۵۵.۷ دلار، شپنا ۵۹.۲ دلار و شاوان ۵۶.۸۶ دلار دریافت کرده است.

در مجموع ۱۰.۲۳۸ میلیون بشکه محصول تولید، ۱۰.۳۵۴ میلیون بشکه خوراک مصرف و ۹.۵۸۶ میلیون بشکه فرآورده به فروش رسیده است. متوسط فروش هربشکه محصول ۶۴.۲ دلار بوده و همانطور که گفته شد خوراک دریافتی ۵۷ دلار دریافت شده است. نرخ فروش محصول پالایشگاه تبریز بالاتر از شاوان و شپنا بوده و نرخ خوراک نزدیک به شاوان و شبندر بوده است.

شپنا محصول خود را ۴ دلار ارزان‌تر از شبریز فروخته و نفت را ۳ دلار گران‌تر خریده است. شبریز در ابتدای سال ۱.۱۶ میلیون بشکه موجودی محصول با نرخ متوسط ۳۵.۳۶ دلار هر بشکه داشته در حالی که پایان سه ماهه ۱.۸۱ میلیون بشکه محصول با نرخ تمام شده ۵۲.۵ دلار داشته است. از این زاویه کرک اسپرد محاسباتی در شبریز ۷.۲ دلار است. تقریباً ۱۰ درصد فروش به سود خالص تبدیل شده، در شاوان ۱۲ درصد فروش به سود خالص تبدیل شده، شبندر نیز مشابه شبریز نزدیک به ۱۰ درصد فروش به سود خالص تبدیل شده اما شپنا ۶ درصد فروش را به سود تبدیل کرده است.

بازارهای جهانی

در سطح بازار جهانی شاهد حمله قیمت به سقف‌های قبلی هستیم. در این میان مس روی صعودی هستند. قیمت قراضه اهن ترکیه به ۴۸۰ دلار رسیده و باعث شده تا بیلت CIS هم ۶۲۰ دلاری شود. ورق گرم نیز ۱۰ دلار رشد کرده است.

دو عامل اصلی به نظر می‌رسد که منجر به تحریم بازارها شده است و نرخ اوراق بلند مدت آمریکا را به شدت دستخوش تغییر کرده که نوسانات در شاخص دلار، اونس و نظایر آن هم دیده می‌شود.

اعلام آمارها مرتبط با نرخ تورم یکی از علل اصلی تحرک بازارها بود. نرخ تورم سالانه و نرخ تورم ماهانه آمریکا ابتدا نوسانات شدیدی در نرخ اوراق بلند مدت آمریکا پدید آورد ضمناً نرخ تورم تولیدکننده چین بالاتر از پیش بینی‌ها بود هرچند نرخ تورم مصرف کننده کمتر بود.

مساله دوم که به نظرم تأثیرگذار بود، خروجی اطلاعاتی در خصوص انتظارات تورمی بود. صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که ریسک‌های تورمی متمایل به صعود هستند. ریچارد کلاریدا نایب رئیس فدرال رزرو نیز گفته ریسک‌های تورمی صعودی هستند. ضمناً در خصوص تیپرینگ، زمان آغاز و مقدار آن تصمیم گیری شد اما گفته شد که " تصمیم مرتبط با زمان بندی تیپرینگ سیگنالی مبنی بر زمان بندی افزایش نرخ بهره ارائه نمی‌کند." بومن از فدرال رزرو هم گفته "این ریسک وجود دارد که خرید دارایی منجر به افزایش قیمت‌گذاری یا افزایش انتظارات تورمی شود."

همچنین در صورت جلسه فدرال رزرو آمده است که "مسیر کاهش خرید دارایی‌ها برای هر ماه به صورت ملایم و کاهش ۱۵ میلیارد دلار در هفته خواهد بود. پیش از افزایش نرخ فدرال رزرو باید به صورت کامل به اهداف از پیش تعیین شده برسد. اعضا به صورت کلی تورم در سال آینده را صعودی می‌بینید با این حال بر گذرا بودن آن تاکید دارند."

در پایان بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده "عرضه نفت ۱ میلیون بشکه در روز کمتر از تقاضا است." ضمناً اطلاعات جدیدی نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا مجبور به جیره بندی انرژی خواهد شد."

مجموع این عوامل، باعث شده تا اولاً انتظارات تورمی همچنان بالا بماند، افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت خصوصاً با توجه به گلوگاه‌های زنجیره تولید-تامین امکان افزایش نداشته باشد و مشکل تأمین انرژی خصوصاً برای تولید، از سوی نهادهای مالی بزرگ دنیا تأیید شده است لذا برخی سرمایه گذاران برای فرار از تورم اقدام به خریدهایی کرده اند و برخی دیگر با توجه به انتظار برای کسری عرضه در برخی کوموها اقدام به خرید سررسیدهای آتی آنها کرده اند.

چهار عامل افزایش قیمت نفت

خبرگزاری رویترز درباره دلیل افزایش قیمت نفت خام نوشت نخست؛ آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرده که میزان تقاضای نفت خام به دلیل گرانی بیش از حد گاز در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ افزایش یابد. این خبر باعث شده که کشورها میزان ذخایر نفت خام خود را افزایش دهند و با رشد تقاضا قیمت‌ها بالا رود.

دوم؛ عربستان سعودی با افزایش عرضه نفت اوپک پلاس به بازارهای جهانی مخالفت کرده است و این چراغ سبزی به بازار برای کاهش عرضه است.

سوم؛ آمارها نشان می‌دهد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته رشد داشته است.

چهارم؛ آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی شده است که تولید نفت خام آمریکا در سال ۲۰۲۱ نسبت به پیش بینی‌های قبلی با افت مواجه شود.

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 529185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.