اما و اگرهای بازگشایی حضوری مدارس

شیوع کرونا برای آموزش و پرورش شرایط سخت و متفاوتی ایجاد کرد، تعطیلی مدارس و آموزش مجازی از آسیب‌های این پاندمی بود تا آنجا که هنوز نگرانی‌ها بابت دور بودن دانش‌آموزان از کلاس‌های حضوری وجود دارد. در این شرایط بازگشایی مدارس از آبان‌ماه، وابسته به ایمن‌سازی و واکسینه کردن دانش آموزان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از اول مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید فعالیت مدارس و کلاس‌های درس حضوری در بعضی از مناطق روستایی و عشایری که جمعیت دانش‌آموزی کمتری دارند آغاز شده است. در مناطق شهری و پرتراکم نیز بازگشایی مدارس وابسته به واکسیناسیون دانش‌آموزان و فرهنگیان است. واکسیناسیون دانش‌آموزان از موضوعاتی است که برای بازگشایی ایمن مدارس در سال تحصیلی جدید مطرح شده هر چند، جمعیت دانش‌آموزان در همه مدارس شبیه هم نیست؛ در تعدادی از مناطق مدارس جمعیت کمتری دارد و در بعضی مناطق نیز تراکم دانش‌آموزی بیشتر است.

این در حالی است که بر اساس اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و طبق گفته علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در صورت محقق شدن واکسیناسیون، مدارس با استانداردهای تعیین‌شده بازگشایی می‌شود. بر اساس این استانداردها ۲.۲۵ مترمربع فضا برای هر دانش‌آموز و فاصله ۱.۵ مترمربع برای هر دانش‌آموز از طرفین لازم است؛ همچنین در صورتی که وضعیت کرونا در منطقه‌ای قرمز اعلام شود بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تمام فعالیت‌های حضوری آموزشی آن منطقه تعطیل خواهد شد.

اما زمزمه‌های بازگشایی حضوری مدارس و گروه بندی دانش آموزان برای حضور سه روز در کلاس‌های درس از آبان ماه اعلام می‌شود و این برنامه با واکسینه کردن آنها و بالا بردن سطح ایمنی قرار است محقق شود. در حقیقت اگر قرار است دانش‌آموزان به صورت حضوری در مدارس آموزش ببینند، باید تزریق واکسن به این بخش از جامعه به صورت کامل انجام شود.

واکسیناسیون دانش‌آموزان نویدی برای بازگشایی مدارس

لزوم واکسینه شدن افراد زیر ۱۸ سال

عباسعلی‌جوادی رئیس اسبق سازمان‌نظام پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به لزوم واکسینه شدن افراد زیر ۱۸ سال، اظهار می‌کند: موج‌های پنج‌گانه کرونا را تاکنون داشته‌ایم، احتمال دارد در ماه‌های آینده با پیک ششم کرونا مواجه شویم، برای جلوگیری از بروز این اتفاق باید میزان واکسیناسیون در سطح کشور بالا برود، واکسن کرونا به اندازه کافی وارد کشور شده است، به طور یقین باید افراد زیر ۱۸ سال هم واکسینه شوند با توجه به اینکه خطر ابتلاء به ویروس کرونا برای بزرگسالان و ایجاد مرگ‌ومیر بیشتر است، اما کودکان و نوجوانان نیز به این ویروس مبتلا می‌شوند و می‌توانند ناقل این ویروس به خانواده باشند.

وی اضافه می‌کند: توصیه وزارت بهداشت و درمان تزریق واکسن کرونا برای دانش‌آموزان است، بسیاری از کشورها انواع متفاوت واکسن‌ها را برای زیر ۱۸ سال تزریق می‌کنند، در ایران واکسن سینوفارم چینی برای بالا بردن ایمنی نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال در نظر گرفته شده است و توصیه وزارت بهداشت نیز تزریق این واکسن برای نوجوانان است.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح می‌کند: باید بدانیم مصرف هر نوع قرص، شربت و تزریق هر نوع واکسنی تا حدودی عارضه در بدن افراد به دنبال دارد، اما این عوارض نسبت به خود بیماری بسیار کمتر است. در حال حاضر در مراکز تجمیعی واکسیناسیون برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال واکسن سینوفارم تزریق می‌شود، به دلیل اینکه اثربخشی واکسن سینوفارم در بزرگسالان اثبات شده در بین نوجوانان این اثربخشی به مراتب بیشتر خواهد بود.

اثربخشی بیشتر واکسن سینوفارم در بین نوجوانان / ‬منعی برای زدن واکسن آنفلوانزا نیست

وی تاکید می‌کند: هراس والدین از تزریق واکسن برای نوجوانان به دلیل تبلیغات منفی است که در فضای مجازی اتفاق افتاده است، خانواده‌ها بدانند همان طور که واکسن سرخک، فلج اطفال، دیفتری و کزاز را برای فرزندان تزریق کرده‌اند، تزریق واکسن کرونا نیز مانند واکسن‌های قبلی برای نوجوانان بی‌خطر است، توصیه می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به واکسینه کردن فرزندان اقدام کنند.

جوادی، اظهار می‌کند: تزریق واکسن سینوفارم برای نوجوانان تاکنون عارضه‌ای نداشته است، واقعیت این است تا واکسینه شدن آحاد مردم جامعه در سراسر کشور انجام نشود، پیک‌های کرونا مهار نمی‌شود. برای جلوگیری از بروز پیک ششم کرونا باید همه افراد جامعه و نوجوانان واکسن کرونا را تزریق کنند، احتمال دارد دانش‌آموزان بیماری خفیف‌تری بگیرند، اما اگر واکسینه نشوند می‌توانند ناقل ویروس و ایجادکننده وضعیت حاد باشند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در مورد تزریق واکسن آنفلوانزا برای نوجوانان، می‌گوید: نوجوانانی که واکسن کرونا را تزریق کردند، می‌توانند واکسن آنفلوانزا را هم تزریق کنند، این دو واکسن مجزا از همدیگر است و تزریق هر دوی آنها هیچ ارتباطی به هم دیگر ندارد، اگر همه افراد جامعه و نوجوانان زدن ماسک بر صورت را مورد توجه قرار دهند، اپیدمی آنفلوانزای شدید در فصل سرما را نخواهیم داشت، افرادی که مشکلات خونی دارند توصیه می‌شود که واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند و مشکلی برای انجام این کار ندارند.

مراجعه ۵۰ درصدی نوجوانان برای واکسیناسیون

رضا فدایی مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به روند واکسینه شدن دانش‌آموزان در مراکز واکسیناسیون، اظهار می‌کند: ۴۵ مرکز تجمیعی و ۸۰ مرکز معمولی برای واکسیناسیون شهروندان در استان اصفهان فعالیت دارد و روزانه قریب به ۵۰ هزار نفر برای دریافت واکسن کرونا به مراکز تجمیعی واکسیناسیون در استان مراجعه می‌کنند، برای کودکان هنوز واکسنی برای تزریق به کشور وارد نشده است و تنها واکسن سینوفارم چینی برای واکسینه شدن نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال مورد تأیید وزرات بهداشت بوده است.

وی اضافه می‌کند: وزارت بهداشت واکسن سینوفارم را برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال در نظر گرفته است و این گروه سنی در استان اصفهان قریب به ۵۰۰ هزار نفر هستند که تاکنون حدود ۵۰ درصد آنها برای واکسیناسیون مراجعه کرده و نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند. با این روال، روند واکسینه شدن نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ به کندی صورت می‌گیرد، در ماه آینده اگر قرار است مدارس استان به صورت حضوری بازگشایی شوند، ضروری است خانواده‌ها استقبال بیشتری از واکسینه کردن فرزندان داشته باشند.

فدایی، تصریح می‌کند: اثربخشی واکسن سینوفارم در کشورهای چین، بحرین و امارات اثبات شده و این واکسن برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله تزریق شده است و در ایران هم خوشبختانه در بین دانش‌آموزانی که تاکنون واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند عوارضی مشاهده نشده است.

واکسیناسیون دانش‌آموزان نویدی برای بازگشایی مدارس

آغاز واکسیناسیون دانش آموزان دوره متوسطه از اواخر شهریورماه

آذرکیوان امیرپور معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: آغاز واکسیناسیون دانش‌آموزان دوره متوسطه از اواخر شهریورماه به آموزش و پرورش استان ابلاغ شده است، برای اجرای این برنامه ابتدا واکسیناسیون دانش‌آموزان پایه دوازدهم انجام گرفت، سپس با واردات واکسن به کشور وزارت بهداشت اعلام کرد که همه دانش‌آموزان مقطع متوسطه می‌توانند واکسیناسیون را انجام دهند.

وی اضافه می‌کند: آموزش و پرورش استان نیز اجرای این برنامه را به ۴۱ ناحیه و منطقه اعلام کرد تا اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان برای مراجعه به پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون صورت بگیرد، در شهر اصفهان پایگاه امام خمینی که از ابتدا پایگاه واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان بود برای واکسینه کردن دانش‌آموزان مقطع متوسطه فعال بود، اما این پایگاه به دلیل دور بودن مسیر برای عده‌ای از دانش‌آموزان و عدم سهولت در تردد برای خانواده‌ها چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش اصفهان، تاکید می‌کند: در نتیجه قرار بر این شد اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها صورت بگیرد تا آنها به نزدیکترین پایگاه‌ها در محل سکونت مورد تأیید وزارت بهداشت مراجعه کرده و واکسینه شوند.

۲۰۰ هزار دانش‌آموز متوسطه واکسینه شدند

وی تصریح می‌کند: در هفته‌های قبل که روند واکسیناسیون برای مقطع متوسطه اول و دوم صورت گرفت، قریب به ۲۰۰ نفر از جمعیت دانش‌آموزان مقطع متوسطه (حدود ۵۰ درصد) دوز اول واکسن سینوفارم را دریافت کرده‌اند و دوز دوم این واکسن را هم با فاصله ۲۸ روز با مراجعه به پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون دریافت می‌کنند.

امیرپور، می‌افزاید: خوشبختانه از آمار ۵۰ درصدی دانش‌آموزان متوسطه که واکسن را تزریق کردند، تاکنون هیچ نوع عارضه‌ای به آموزش و پرورش گزارش نشده است، برای دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال باید وزارت بهداشت واکسنی را مورد تأیید قرار داده و ابلاغ کند تا روند واکسینه کردن این گروه از دانش‌آموزان هم صورت بگیرد، هنوز هیچ برنامه‌ای در این خصوص به آموزش و پرورش استان ابلاغ نشده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش اصفهان، می‌گوید: روند واکسیناسیون دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم تا بازگشایی مدارس از ۱۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت، با اعلام ستاد ملی کرونا دانش‌آموزان واکسینه شده از این تاریخ در کلاس‌های درس حضوری شرکت می‌کنند، در شهرستان‌ها هم مشکل چندانی وجود نداشته و روند واکسیناسیون دانش‌آموزان با سرعت بالایی انجام می‌شود.

خانواده‌ها واکسینه کردن فرزندان را در اولویت قرار دهند

وی به خانواده‌ها توصیه می‌کند: باید والدین به توصیه‌های وزارت بهداشت توجه کنند، بدون شک بر روی این موضوع مطالعات علمی صورت گرفته است، متأسفانه در حال حاضر در مورد واکسن دانش‌آموزان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مطلب‌های مختلفی بدون هیج دلیل و مستند علمی مطرح می‌شود، نباید خانواده‌ها به این مطالب توجه کنند و دچار هراس شوند.

امیرپور، تاکید می‌کند: از حدود ۵۰۰ هزار نفر دانش‌آموزان مقطع متوسطه در استان اصفهان واکسیناسیون ۲۰۰ هزار نفر بدون هیچ نوع عارضه‌ای انجام شده است و سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به این مسئله حساس توجه کافی دارند، باید خانواده‌ها به این موضوع اعتماد کنند و واکسینه کردن فرزندان را در اولویت برنامه‌ها قرار دهند.

کد خبر 529179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.