به گزارش خبرنگار ایمنا، در اینجا به بررسی اظهار نظرها، تذکرات و بخشی از فعالیتهای جنجالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته میپردازیم.
قبل از انقلاب ۱۶ هزار زندانی داشتهایم اما اکنون ۲۴۰ هزار زندانی داریم
حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با «طرح ممنوعیت خروج مسئولان از کشور» اظهار کرد: دو ماده این طرح روز یکشنبه به تصویب نمایندگان رسید. بررسی این طرح در هفته آینده به پایان میرسد و پس از آن آماده ارائه به صحن علنی میشود. حتماً به همراه تعدادی از نمایندگان امضا جمع خواهیم کرد تا این طرح با اولویت در دستور کار هیأت رئیسه قرار بگیرد. به همراه ۵۰ نماینده دیگر حتماً برای در دستور قرار گرفتن طرح با اولویت امضا جمع خواهیم کرد.
وی با اشاره به طرح ممنوعیت افزود: ممنوعیت خروج مکمل قانون حسابرسی اموال مسئولین در سال ۹۴ است. بر این اساس که افراد پس از کسب یک مسئولیت باید اموال خود را اعلام کنند زیرا در غیر این صورت شامل مجازات درجه ششم و انفصال از مسئولیتهای دولتی خواهند داشت.
نماینده مردم رباطکریم در مجلس ادامه داد: در این طرح آمده که افراد پس از پایان دوره مسئولیت خود به مدت سه سال ممنوعالخروج هستند تا از اسرار نظام فاصله بگیرند و به اصطلاح ریکاوری شوند.
نوروزی در خصوص طرح انتزاع سازمان زندانها از قوه قضائیه خاطرنشان کرد: سازمان ثبت و سازمان زندانها و پزشکی قانونی باید زیر نظر وزارت دادگستری باشند و قوه قضائیه به امور قضائی خود بپردازد. این موارد در زمره کارهای اجرایی است. وزیر دادگستری کار خیلی کمی دارد و باید به این امور بپردازد. مجلس از این طریق میتواند با نظارت و سوال مشکلات موجود در این حوزهها را ساماندهی و حل کند.
وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب ۱۶ هزار زندانی داشتهایم اما اکنون ۲۴۰ هزار زندانی داریم که وضعیت اسف باری است. نمایندگان نمیتوانند به امور سازمان زندانها ورود داشته باشند و در رابطه با آن صحبت، یا سوال و استیضاح کنند. به دنبال این هستیم این طرح را پیگیری کنیم تا به انجام برسانیم.
نقدعلی: واکسن اجباری کرونا برخلاف قانون اساسی است
محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی دوشنبه مجلس و بررسی گزارش کمیسیون عمران در خصوص زلزله سیسخت اظهار کرد: حضرت علی (ع) یکی از عیوب مدیریتی حکمرانی را عدم پیشبینی حوادثی میداند که قابل پیشبینی از قبل است. در گزارشی که در خصوص زلزله سیسخت ارائه شد ۹ مورد به سو مدیریت و عدم انجام اقدام مناسب برای کاهش آلام مردم و ضررهایی که به مردم وارد شده است، اشاره داشت.
وی افزود: اما سوال اصلی این است که چرا چنین گزارشهایی در صحن مجلس قرائت میشود؟ این گزارشها باید درس عبرتی برای آینده باشد تا از وقوع حوادثی مشابه جلوگیری شود. دولت آقای رئیسی باید به این موضوع توجه کند. امروز اگر کسی به اصفهان بیاید برون نشست پل خواجو و سی و سه پل که به دنبال خشکی زایندهرود به وقوع پیوسته است را خواهد دید. اگر اقدام به موقعی صورت نگیرد ممکن است این آثار جهانی دچار حادثه شود. نباید اجازه داد تا با سوءمدیریت بحرانی جدید آفریده شود.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یکی دیگر از مصادیق بحران بحث مدیریت کرونا است. واکسن اجباری با قانون اساسی در تضاد است. تست پی سی آر اجباری چه معنایی دارد؟ هر فرد از جامعه باید برای رفتن به هر بخش ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کند تا این تست را انجام دهد. مدیریت بحران این نیست که اکنون اتفاق افتاده است.
نقدعلی افزود: آقای عیناللهی اگر امروز گزارش زلزله سیسخت را به دولت میدهیم در قضیه کرونا هم مدیریت شما محل اشکال است. واکسن اجباری توجیهی ندارد. نباید اجازه داد تا با سو مدیریتها بحرانی جدید آفرید و گزارش جدید نوشت.
وی تصریح کرد: مسئله آب اصفهان امروز به مراتب بحرانیتر از خوزستان میباشد اما گوش شنوایی وجود ندارد. اجازه ندهید با بحرانی جدید و تخریب آثار تاریخی بیآبرویی در سطح بینالمللی رقم بخورد.
میرزایی: پیگیری پرونده اسیدپاشی در اصفهان نیاز به شاکی خصوصی دارد
حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس یازدهم، در پاسخ به این سوال که «ماجرای تیراندازی به دختران در اصفهان را مورد پیگیری قرار دادهاید؟» اظهار کرد: اخباری در این زمینه نداشتیم.
وی در پاسخ به این سوال که یعنی چنین اخباری کذب است؟ تاکید کرد: چنین چیزی در اصفهان نبوده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس در پاسخ به این سوال که چرا «هنوز پروندههای اسیدپاشی در اصفهان مورد پیگیری قرار نگرفته و آیا در این زمینه نمیخواهید اقدامی داشته باشید؟،» گفت: اسیدپاشیهایی که در اصفهان اتفاق افتاد فقط به صورت دختران بدحجاب نبود، بلکه دخترهای محجبه و انقلابی هم مورد این خشونت قرار گرفتند.
میرزایی تصریح کرد: در آن زمان یک جو نادرستی علیه بعضی از مجموعهها شکل گرفت که به نظرم یک توطئهای بیش نبود. عدهای برای بدنام کردن بخشی از مجموعههای مذهبی و متدین اقدام به چنین شیطنتهایی کردند و عجیب آنکه بعضی از خانمهایی که در اسیدپاشی مورد ظلم واقع شدند کاملاً محجبه بودند، در ماجرای تیراندازی هم خبر مستقیمی به ما نرسیده و این یک شیطنت و توطئه است.
وی در پاسخ به این سوال که «مشخصاً بفرمائید چرا پروندههای اسیدپاشی در اصفهان مورد رسیدگی قرار نگرفته است؟» گفت: مثلاً در یک مورد موضوع عشق و عاشقی بود و فرد پس از آنکه جواب منفی شنیده، رفته و چنین غلطی را مرتکب شده است. پیگیری این اسیدپاشیها احتیاج به شاکی خصوصی دارد، باید شکایت صورت بگیرد تا پیگیری قضائی در مورد پرونده انجام شود. اگر واقعاً شکایت کردند یا نکردند مراحلی طی شده باید از جزئیات پرونده مطلع شویم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان این جمله که این ناهنجاری اجتماعی حاکی از جهتگیری فکری خاصی نبوده است، ادامه داد: بعضی از اسیدپاشیها در اصفهان از سر انتقامجویی صورت گرفت که بسیار حرکت زشت و ناهنجار است. افرادی سعی داشتند در ماجرای اسیدپاشی اصفهان، توطئهای را علیه بعضی از مجموعههای حزباللهی و متدین ایجاد کنند اما این صحت نداشت، شاهدش هم این است که اسیدپاشی را روی صورت بعضی از خانمهای محجبه نیز، مرتکب بودند. یک توطئه و جوسازی علیه مجموعههای متدین در حال شکلگیری بود.
میرزایی در پاسخ به این سوال که «چرا در خصوص حقوق زنان در اصفهان اخبار نگران کنندهای را هر از چندگاهی میشنویم؟» گفت: متدینترین کلانشهر کشور اصفهان است. فکر میکنند اگر بتوانند وجهه اصفهان را به عنوان یک کلانشهر متدین خراب کنند، موفق میشوند چهره مذهب را بهطور کلی خراب کنند. اصفهان یک کلانشهر مذهبی و متدین با عیارهای مذهبی بالاست و به این صورت میخواهند وجهه متدینین را خراب کنند.
سعیدی: خانوادهها نمیتوانند در سفره خودشان نان و تخممرغ هم داشته باشند
معینالدین سعیدی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره گرانی مرغ و تخممرغ در بازار اظهار کرد: یکی از چالشهایی که ما داشتیم، نبود هماهنگی دستگاههای متولی امر، وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی و وزارت راه، بود.
وی با اشاره به جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس دراینباره گفت: با اجرایی شدن قانون تمرکز اختیارات جهاد کشاورزی، تنظیم بازار و نیز در اختیار قرار گرفتن شرکت بازرگانی دولتی در دست وزارت جهاد، انتظار داریم که سر و سامانی به این وضعیت نابسامان مرغ و تخممرغ داده شود. اکنون شرایط به گونهای است که خانوادهها نمیتوانند حتی در سفره خودشان یک نان و تخممرغ داشته باشند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره علت گرانی مرغ و تخم مرغ یادآور شد: علاوه بر مشکلاتی نظیر رسوب نهاده در بنادر که از پیشتر وجود داشته، ترخیص نشدن به موقع نهادههای دامی و مشکلاتی که در سامانه بازارگاه داشتیم، اما اکنون مشکل تأمین کامیون جهت حمل و نقل نهاده را نیز داریم.
سعیدی علت بخش عمدهای از گرانی قیمتها را ارز ترجیحی دانست و افزود: چنین ارزی منبع فساد و رانت است؛ انتظار داریم نظارتهای جدیتری در این مورد به عمل بیاید تا این بازار پر تلاطم سر و سامان پیدا کند. روز یکشنبه نیز تصمیمات در این مورد گرفته شد، از جمله این تصمیمات این بود که روند ترخیص نهادهها تسریع پیدا کند، مباحثی در مورد حمل و نقل هم توسط وزارت راه اتخاذ شد تا آنها نیز ورود جدیتری داشته باشند، همچنین در مورد تخصیص ارز نیز بانک مرکزی باید سرعت خود را بیشتر کند.
وی درباره حذف ارز ترجیحی تاکید کرد: دلار ۴۲۰۰ تومانی با چه معیار اقتصادی پیشبینی میشود؟ اگر ما بنا بر حمایت و یارانه دادن داریم، باید یارانه در اختیار مصرفکننده نهایی و تولیدکننده داخلی قرار دهیم نه کسانی که وارد کننده نهادههای دامی هستند.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سالانه ۱۹ میلیون تن نهاده دامی از جمله کنجاله سویا، ذرت و جو برای کشور لازم داریم؛ معتقدیم در صورتی که کمکهای فنی و اعتباری و حمایتها از بخش کشاورزی و تولیدکننده بیشتر باشد، ظرفیتهای داخلی کشور میتواند بخش اعظمی از این نیاز به نهادهها را در داخل کشور تأمین و تولید کند که تاکنون این حمایتها اتفاق افتاده نیفتاده است. امیدواریم که با رویکردی که آقای ساداتینژاد دارند، این اتفاق، اجرایی شود.
سعیدی درباره اقدامات مجلس برای مدیریت گرانی مرغ و تخم مرغ خاطرنشان کرد: سفرهای متعددی به بنادر کشور جهت ترخیص به موقع کالا و همچنین جلسههای متعددی جهت ایجاد هماهنگی بین دستگاه مربوطه داشتیم؛ با توجه به اینکه قانون تمرکز اختیارات به نوعی در حال اجرایی شدن است و وظایف جهاد کشاورزی نیز به آنها بازمیگردد این انتظار را داریم که ناهماهنگیهایی که در این حوزه داریم، کمتر شود.
نظر شما