آیا دولت سیزدهم به توسعه متوازن کرج کمک می‌کند؟

کرج زیرسایه تهران گم شده و برای آنکه هویت مستقل خود را باز یابد نیاز به اقدامات جدی و حمایت دولتی در مسیر توسعه متوازن شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از جدا شدن استان البرز از تهران در نیمه اول سال ۸۹، کرج به عنوان کلانشهر مرکزی البرز شناخته شد.

این کلانشهر از حمل و نقل گرفته تا مسائل فرهنگی، راه سازی و قطار شهری دارای مشکلات فراوانی است که رفع آنها تا کنون به درازا کشیده یا اگر هم در حال اجراست با پیشرفت لاکپشتی همراه است چراکه در شرایط اقتصادی امروز کشور احداث پروژه‌های بزرگ راهبردی با بودجه‌های شهری امکان پذیر نیست و نیازمند اعتبارات و عزم ملی است.

توسعه منطقه‌ای شامل حال البرز شود

علیرضا رحیمی نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج در خصوص انتظارات شورای ششم کرج از دولت سیزدهم، به خبرنگار ایمنا گفت: کلانشهر کرج در سایه تهران رشد کرده است؛ این کلانشهر بار ترافیکی استان‌های دیگر به خصوص استان‌های شمالی را نیز به دوش می‌کشد.

وی در ادامه با بیان اینکه صبح هنگام شاهد ترافیک سنگین خودروها از کرج به سمت تهران و شب‌ها در مسیر بازگشت از تهران هستیم، اضافه کرد: فضای اسکان قشر مولد در تهران و کرج است به همین دلیل انتظار می‌رود که دولت توجه ویژه‌ای به استان البرز داشته باشد.

رحیمی با اشاره به خدمات مطلوب دولت به نقاط محروم پس از انقلاب، تصریح کرد: توقعات مردم از دولت فعلی بالاست؛ لازم است توسعه منطقه‌ای شامل حال استان البرز و به تبع آن شهرستان کرج نیز شود.

وی با بیان اینکه پروژه‌های بزرگی همچون مترو کرج حرکت لاکپشتی دارد، خاطرنشان کرد: ادامه بزرگراه همت که به نام بزرگراه شهید سردار سلیمانی مزین شده است، نیازمند تأمین اعتبار دولتی و توجه ویژه ست تا مشکلی از شهر برطرف شود. اگر بزرگراه شهید همت ادامه یابد بعد از گذر از کرج به بزرگراه قزوین متصل شده و از بار ترافیکی بزرگراه تهران کرج کاسته می‌شود، همچنین شاهد دسترسی بهتری به داخل شهر خواهیم بود که همین موضوع آثار روحی و روانی مثبتی را به دنبال دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه کرج دچار مشکلات مختلفی همچون آلودگی هوا و ترافیک سنگین است که این موضوع با بودجه‌های شهری قابل رفع نیست، تصریح کرد: اقدام برای رفع این مسائل، پیگیری استاندار را می‌طلبد تا شاهد تزریق بودجه‌های دولتی به کلانشهر کرج باشیم.

وی با بیان اینکه بزرگراه شهید سلیمانی با پیشرفت ۷۰ درصدی همراه است، اضافه کرد: با توجه به تورم و گران شدن مصالح، اگر گذر زمان به این پروژه‌ها برسد، هزینه اجرای آن افزایش می‌یابد.

رحیمی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های راه سازی موجب جلب رضایتمندی مردم می‌شود، گفت: امید داریم دولت برای این پروژه وقت بگذارد و برای تکمیل آن به یاری شهرداری بشتابد.

وی به پروژه قطار شهری کرج اشاره کرد و افزود: هزینه احداث هر کیلومتر این پروژه به هنگام طرح‌ریزی حدوداً ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود اما تا اکنون هزینه هر کیلومتر هزار میلیارد تومان است.

به گفته نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج، تکمیل و بهره برداری از خط ۲ قطار شهری از مهمترین اولویت‌های شهرداری کرج است که این مهم مستلزم تزریق اعتبارات دولتی است.

وی با بیان اینکه افزایش اختیارات استاندار یکی از مهمترین مطالبات نمایندگان مردم در شورای شهر کرج از دولت سیزدهم است، تصریح کرد: استاندار می‌تواند با پیگیری اعطای ارزش افزوده در راستای رشد و توسعه استان خصوصاً سیستم حمل و نقل اقدام کند.

قوانین در بخش ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها نیازمند بازنگری است

مجتبی حاجی قاسمی دبیر اول شورای شهر کرج نیز با اشاره به اینکه شهرداری یک نهاد عمومی و غیر دولتی است که دارای نظام درآمد هزینه است، گفت: در تمام دنیا دولت‌ها به شهرداری کمک می‌کنند و بخش زیادی از مالیات و عوارضی که از مردم گرفته می‌شود صرف هزینه‌های شهری از جمله حمل و نقل عمومی و مسائل زیست محیطی می‌شود.

وی ادامه داد: این قوانین برای شهرداری‌ها در کشور ایران نیز تحت عنوان تجمیع عوارض و ارزش افزوده آورده شده است.

حاجی قاسمی اضافه کرد: کمک دولت به شهرداری‌ها در حمل و نقل عمومی و اختصاص اوراق مشارکت طوری است که انگار دولت لطف خاصی به شهرداری می‌کند اما این گونه نیست و دولت در واقع یک قرضی را تحت یک عملیات مالی به شهرداری‌ها می‌دهد.

وی اضافه کرد: در این شرایط انتظار ما از دولت این است که مطابق قانون این تسهیلات را در اختیار شهرداری قرار دهد اما فراتر از آن در بخش‌های مختلف نقایص قانونی داریم که انتظار می‌رود این نقایص در راستای افزایش خدمات رسانی به شهروندان رفع شود.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر کرج، آئین نامه معاملاتی شهرداری‌ها یکی از این نقایص است که کار مشارکت را از شهرداری‌ها سلب کرده است و باید توسط ولت محقق شود.

وی با بیان اینکه در حوزه مدیریت پسماندها نیز قوانین نیازمند بازنگری است، اضافه کرد: تکالیف فراوانی در حوزه مدیریت پسماند برای شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است اما به اندازه این بار برای مدیریت شهری حق در نظر گرفته نشده است لذا انتظار داریم این قوانین در دولت سیزدهم اصلاح شود.

حاجی قاسمی همچنین گفت: حوزه شهرسازی خصوصاً در بخش ماده ۱۰۰ نیازمند تسهیل و بازنگری قوانین است؛ بسیاری از اقدامات شهرداری در حوزه اجرا ابتر است یا مشکل قانونی دارد و یا در حمایت قانونی مشکل دارد.

وی خاطرنشان کرد: مساعدت‌هایی در قوانین موجود است که انتظار داریم با پیگیری‌های شخص استاندار شاهد رفع موانع و تسهیل در اجرا باشیم. کرج همیشه در سایه تهران بوده و تازه تأسیس است که برای پیشرفت و توسعه آن نیازمند حمایت‌های همه جانبه دولت هستیم.

کد خبر 529091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.