مناسب‌سازی ۶۰ درصد پیاده‌روهای شهر برای تردد معلولان

مشاور مناسب‌سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان گفت: در شهر اصفهان ۸۰۰ کیلومتر پیاده‌رو وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد از آنها مناسب‌سازی شده است و تلاش می‌کنیم تا افق ۱۴۰۵ ، شهری با پیاده‌روهای مناسب داشته باشیم.

علیرضا ابراهیمیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، ضمن تبریک فرارسیدن روز عصای سفید، اظهار کرد: در شهرداری اصفهان از سال ۹۰ ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهر در راستای برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای پروژه‌ها و کنترل ضوابط مناسب‌سازی در پروژه‌ها به ریاست معاون شهرسازی و معماری شهردار تأسیس شد.

وی افزود: در این سال‌ها سعی شده است تمام حوزه‌ها در ستاد دخیل باشند و از نظرات و مشورت افراد دارای معلولیت در برنامه‌ریزی‌ها استفاده شود.

مشاور مناسب‌سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در این سال‌ها بودجه اختصاصی ستاد مناسب‌سازی از روند رشد خوبی برخوردار بوده است، ادامه داد: امسال بیش از ۱۱ میلیارد تومان بودجه برای مناسب‌سازی شهری اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه مناسب‌سازی شهر برای افراد دارای معلولیت بینایی پیشرو بوده است، خاطرنشان کرد: آخرین برآوردها نشان داده در شهر اصفهان ۸۰۰ کیلومتر پیاده‌رو وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد از پیاده‌روهای آن با کف فرش‌های زردرنگ ۴۰ سانتی متری مناسب‌سازی شده است که تلاش می‌کنیم تا افق ۱۴۰۵ شهری با پیاده‌روهای مناسب داشته باشیم.

ابراهیمیان با بیان اینکه دو مدل کف فرش پیاده‌روها از جمله «کف فرش هدایت و هشدار نابینایان» در پیاده‌روها و «کف فرش سکه‌ای» برای نقاطی که خطری فرد معلول را تهدید می‌کند، استفاده می‌شود، گفت: در پیاده‌روها باید مسیرهای عاری از مانع و با فاصله از مغازه‌ها برای تردد نابینایان مناسب سازی شود تا موانع کمتری بر سر راه آنها قرار گیرد.

وی تاکید کرد: شهروندان باید از قراردادن موانع یا توقف خودرو و موتورسیکلت در این مسیرها خودداری کنند، زیرا این اقدام باعث بی‌اعتمادی فرد نابینا به مسیرهای مناسب‌سازی شده می‌شود و به لحاظ روحی نیز برای این قشر مشکل‌ساز خواهد بود.

مشاور مناسب‌سازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: گاهی به دلیل قراردادن موانع در مسیرهای مناسب سازی شده، فرد نابینا به خاطر دور زدن مانع، مسیر را گم کرده و به مسیر دیگری هدایت می‌شود و حتی منجر به بروز حادثه ناگوار خواهد شد؛ بنابراین ضرورت دارد شهروندان به مسیرهای مناسب‌سازی شده احترام بگذارند و بدانند که رعایت این مسائل به معنای احترام به حقوق همه شهروندان و رعایت حق‌الناس است.

کد خبر 529070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.