بهره برداری از ۶ کیلومتر مسیر هدایت آب‌های سطحی تهران

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: آبان ماه شش کیلومتر از مسیر هدایت آب‌های سطحی به کانال‌های اصلی را به نتیجه می‌رسانیم.

به گزارش ایمنا، عباس شعبانی پس از بازدید از پروژه‌های شبکه مدیریت سیلاب شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه‌هایی که برای اجرای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفتیم در بازه شش ماهه، یک‌ساله، دو ساله و چهار ساله است. تصمیم داریم در بازه شش ماهه پروژه‌های نیمه تمام را به سرانجام برسانیم و خدمتی را به مردم تهران ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه فصل بارندگی نزدیک است، افزود: باید پروژه‌های هدایت، جمع آوری و مدیریت آب‌های سطحی را سریع‌تر به سرانجام برسانیم تا مشکلی برای شهروندان تهرانی به وجود نیاید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص چالش مدیریت سیلاب‌ها گفت: خاکریز آب با مشکل معارضان ملکی و تاسیساتی روبرو است. به همین جهت باید تعاملات بین بخشی بیشتر شود و با هم افزایی با سازمان‌های مربوطه این پروژه‌ها را به بهترین شکل به ثمر برسانیم.

شعبانی تصریح کرد: به علت مشکلات مالی و عدم نقدینگی، سرعت پیشرفت پروژه‌های مدیریت سیلاب‌های شهر تهران کاهش یافت. با تزریق منابع مالی، باید سرعت پروژه‌ها را افزایش دهیم تا در موعد مقرر بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه در آبان ۶ کیلومتر از مسیر هدایت آب‌های سطحی به کانالهای اصلی را به نتیجه می‌رسانیم، تاکید کرد: طبق طرح جامع شهر تهران باید از حدود ۷۰۰ کیلومتر کانال و مسیر اصلی بهره برداری شود. تاکنون ۵۳۰ کیلومتر از این ۷۰۰ کیلومتر اجرا شده است و باید ۱۷۰ کیلومتر باقی مانده در بازه زمانی ۲۰ ساله اجرا شود اما ۲۰ سال زمان زیادی است و ما با یک طرح ضربتی این مدت را نصف کرده‌ایم و برنامه داریم که در ۱۰ سال ۱۷۰ کیلومتر کانال اصلی به بهره برداری برسد. در بازه زمانی چهار سال مدیریت شهری کنونی باید ۷۰ کیلومتر کانال‌های اصلی مسیرهای آب‌های سطحی را به بهره برداری برسانیم.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران اضافه کرد: عموم مشکلات، معارض‌های تاسیساتی مانند شرکت آب و فاضلاب، برق و گاز است که با مسیرهای آب‌های سطحی تقاطع دارند که با تشکیل کمیته مشترک بین شهرداری و نهادهای خدمت رسان، این مشکلات به سرعت برطرف شده و پیمانکاران به راحتی پروژه‌های خود را پیش خواهند برد.

شعبانی ادامه داد: چند سالی است که این پروژه شروع شده و با پیشرفت خوبی که داشته به میانه راه رسیده است. تلاش بر این است که تونل فتح که سه نقطه است و تا وردآورد ادامه دارد تا سال آینده به بهره‌برداری کامل برسد. با دستگاه TBM عملیات اجرایی در حال انجام است و فقط مشکل تأمین مواد اولیه وجود دارد که در تلاشیم این مواد اولیه را تأمین کنیم.

وی اظهار کرد: در برنامه ۲۰ ساله این پروژه روند خوبی را طی کرده است اما سعی داریم در برنامه ۱۰ ساله ۱۷۰ کیلومتر کانال‌های اصلی شبکه هدایت و مدیریت آب‌های سطحی به بهره برداری برسد بنابراین حمایت‌های کارفرما و تلاش پیمانکاران دوبرابر شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آب‌های آلوده پساب‌ها و فاضلاب به آب‌های سطحی ریخته می‌شود، آیا قرار نیست با کمک شرکت آب و فاضلاب و سازمان محیط زیست مدیریتی روی این مسئله به وجود آید، گفت: حتماً مذاکراتی در این مورد خواهیم داشت. جلسات اولیه تشکیل شده و نقاط اتصال فاضلاب به آب‌های سطحی شناسایی شده است. این نقاط کم نیستند. شرکت آب و فاضلاب در یک برنامه زمان‌بندی شده این نقاط را مسدود می‌کند تا آب فاضلاب به شبکه آب‌های سطحی وارد نشود. قطعاً باید تا سال آینده تمام این نقاط مسدود شوند.

شعبانی در خصوص تشکیل سازمان آب‌های سطحی و رودخانه‌ای نیز خاطرنشان کرد: در دوره گذشته شورای شهر این موضوع مصوب شد که شرکت خاکریز آب به سازمان هدایت آب‌های سطحی شهر تهران تبدیل شود. اقدامات اولیه انجام شده اما به واسطه تغییر مدیریت شهری باید این موضوع مطرح و تصویب شود. فکر می‌کنم اعضای شورای شهر نیز با این مصوبه موافق باشند و به زودی این تغییر صورت گیرد.

وی افزود: عمده هدف این است که هدایت و نگهداشت آب‌های سطحی به خوبی انجام پذیرد. نگهداشت آب‌های سطحی بسیار مهم است. بعضی از مسیل‌ها قدیمی و فرسوده شده است. باید یک موقعیت فرا سازمانی به شرکت خاکریز آب بدهیم چون در اجرای اهداف خود با بسیاری از ارگان‌ها درگیر است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: نگهداری کانال‌ها بر عهده معاونت خدمات شهری است. وقتی بهره برداری توسط مناطق، احداث توسط شرکت خاکریز آب و بهره برداری توسط خدمات شهری باشد ممکن است مداخلاتی ایجاد شود که با تشکیل سازمان هدایت آب‌های سطحی این مشکلات از بین می‌رود.

منبع: ایسنا

کد خبر 528838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.