شورای نگهبان مانع قانونی شدن ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار شود

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با انتقاد از تصویب ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: امید است شورای نگهبان صدای جامعه حقوقی کشور را شنیده و اجازه ندهد این مصوبه به قانون تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا رئیسی، امروز _پنجشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰_ در نشستی که به مناسبت بزرگداشت مرحومه شیوا خسروی برگزار شد، اظهار کرد: در زمانی که به دلیل شیوع کرونا بسیاری از حرف مختلف مجاز بودند سر کار حاضر نشوند، وکلا در دادگستری‌ها حضور یافته و از حقوق موکلان خود دفاع کردند.

خدمات وکلا نادیده گرفته شده است

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر ایثار وکلا و خدمات آنان نادیده گرفته شده است افزود: متأسفانه این زحمات دیده نمی‌شود و جامعه وکلای کشور مدت‌ها است مورد هجمه‌های دیگران واقع شده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: روز گذشته در مجلس شورای اسلامی، ماده شش طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب شد که فاجعه ملی در کشور رقم خواهد زد، حرفه وکالت ماهیت خاص داشته و به تربیت، کارورزی و کسب مهارت نیاز دارد، با تصویب این قانون وکالت همچون حرف تجاری محسوب شده که در آن ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت در کانون وکلا حذف شده است.

تعیین ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت توسط مقامات قضائی

رئیسی تاکید کرد: به کانون‌های وکلا تهمت‌هایی مبنی بر انحصارگرایی زده شده است، برخی این موضوع را مطرح کرده‌اند که کانون‌های وکلا برای حفظ منافع خود و کسب درآمدهای بیشتر قطره چکانی کارآموز می‌گیرند، این موضوع دروغ است زیرا ظرفیت پذیرش کارآموز برای هر کانون وکلا توسط مقامات قضائی هر استان مشخص می‌شود.

تصویب ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار عقلانی نیست

وی افزود: تا دیروز تصور می‌کردیم قانون‌گذاری که حکیم بوده و کار بیهوده انجام نمی‌دهد، پیش‌بینی کرده است که وکلا پیش از ورود به کار دورانی را به عنوان کارآموزی بگذرانند، اما با دروغ بزرگ و تهمتی به کانون وکلا، ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب شد که به نظر می‌رسد عقلانیت و منطقی در ورای آن وجود ندارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: کانون‌های وکلا و هیئت رئیسه اتحادیه در این مدت تلاش کردند با آمار و ارقام به نمایندگان ثابت کنند، اگر حد نصاب کنونی را برای وکالت در نظر بگیرند افرادی با نمرات کمتر از ۱۰ نیز می‌توانند وکالت کنند.

ماده ۶، دادگستری را با حجم زیادی از کارآموز مواجه می‌کند

وی افزود: نمایندگان با تصویب ماده ۶ به بهانه اشتغال‌زایی، شاخص‌ها را نابود کرده و نهادی با پایه جهانی را به نابودی کشاندند. این کار در کمیسیون جهش تولید و بدون مشورت با متولیان نهاد وکالت و یا حتی سیستم قضائی کشور انجام شده است که دادگستری را با حجم زیادی از کارآموز مواجه می‌کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: وکیلی که بیکار باشد مفسده ایجاد می‌کند، این در حالی است که حق اشتغال او نیز تأمین نخواهد شد، این طرح بدون مشورت با متخصصان تصویب شده است، امید است شورای نگهبان به داد نظام حقوقی کشور برسد و اجازه ندهد که این مصوبه به قانون تبدیل شود.

سیستم قضائی کشور آسیب جدی خواهد دید

رئیسی تاکید کرد: اگر این مصوبه به قانون تبدیل شود، سیستم قضائی کشور آسیب جدی خواهد دید، قوه قضائیه نیز در برابر این موضوع سکوت کرده که موضوع عجیبی است. بعد از این بسیاری از حقوق تضعیف شده و به شاخص‌های جهانی نهاد وکالت آسیب وارد می‌شود و شاخص‌های علمی لازم در وکلا حاصل نخواهد شد. علاوه بر این تعداد وکلای بیکار افزوده شده و به مشکل بزرگ‌تری برای جامعه، کشور و وکلا تبدیل خواهد شد.

شورای نگهبان صدای جامعه حقوقی کشور را بشنود

وی افزود: امید است شورای نگهبان صدای جامعه حقوقی کشور را شنیده و اجازه ندهد این مصوبه به قانون تبدیل شود. اگر هم این اتفاق بیفتد تلاش ما ادامه خواهد داشت زیرا همگی در برابر حفظ نظام حقوقی کشور وظیفه داریم و همان تلاشی که درباره لغو قانون حذف دادسرا انجام شد در این طرح نیز اجرایی خواهد شد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با گرامیداشت یاد زنده‌یاد خسروی، اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی یک وکیل حامی بودن اوست که برخواسته از رسالت حرفه‌ای دفاع از حقوق انسان‌ها است، همین ویژگی منجر می‌شود وکلا بیشترین ارتباط را با انسان‌های دردمند داشته باشند.

وکلا در دفاع از حقوق موکلان خود تا پای جان ایستاده‌اند

رئیسی اضافه کرد: همدردی یکی از ویژگی‌های وکلا است که باعث می‌شود تمام تلاش خود را برای حمایت از انسان‌ها انجام دهند.

وی با بیان اینکه حس حمایت از جان انسان‌ها در وکلا پس از مرگ آنان نیز ادامه دارد که نمود آن را در مرگ زنده‌یاد خسروی شاهد هستیم، تصریح کرد: این کار، حرکت نمادینی در بین جامعه وکلای ایران بوده که نشان داد وکلا در دفاع از حقوق موکلان خود تا پای جان ایستاده‌اند.

کد خبر 528775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.