معرفی رشته ریاضی+ گرایشات، دروس، بازارکار و مهاجرت پذیری

فارغ التحصیلان رشته ریاضی می‌توانند در حوزه بانک، آموزش و پرورش، تألیف مباحث آموزشی و تدریس خصوصی به خصوص در مقطع کنکور سراسری فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ریاضیات در لغت به معنای ورزش ذهن است و به مطالعه مباحثی مانند: کمیت، ساختار، فضا و تغییرات می‌پردازد. علم ریاضی علم نظم است و هدف آن جستجو و یافتن درک نظم نهفته در پدیده‌ها است. همه انسان‌ها در زندگی روزمره خود به مقدار زیادی از دانش ریاضی استفاده می‌کنند.

ریاضیات، پایه علوم و مهندسی است و همه رشته‌هایی که پایه علمی دارد به نوعی با ریاضی درگیر است. روند تحصیل، دروس، بازارکار و گرایش‌های رشته ریاضی برای دانش آموزان و دانشجویان این رشته سوال است که با خواندن این مطلب به آنها پاسخ داده می‌شود.

رشته ریاضی مناسب چه کسانی است؟

تحصیل در این رشته مناسب کسانی است که به مباحث ریاضی و حل مسائل آن علاقمند هستند. اشخاصی وارد این رشته می‌شوند که خواهان بدست آوردن ذهن ریاضی قوی و قدرت تحلیل بالا هستند و تمایل به ادامه تحصیل در حوزه‌های مختلف علم ریاضی دارند. به طور کلی فاکتورهای مهم برای انتخاب این رشته علاقه به مسائل مختلف ریاضی، فکری و چالش‌های جدید ذهنی است.

چه دروسی در دوره دبیرستان رشته ریاضی کاربرد دارد؟

داشتن پایه قوی در دروس ریاضی، حسابان و هندسه در دوره دبیرستان بسیار حائز اهمیت است. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند باید مباحث ریاضی یک، دو و سه و همچنین حسابان یک و دو را بسیار عالی فرا بگیرند.

چه گرایش‌هایی برای ادامه تحصیل در این رشته وجود دارد؟

در مقطع کارشناسی ارشد، رشته ریاضی به دو دسته کلی ریاضی محض و ریاضی کاربردی تقسیم می‌شود، این دو دسته نیز شامل زیر گرایش‌های مختلف و متفاوتی است که عبارتند از:

ریاضی محض: آنالیز، جبر و هندسه (توپولوژی)

زیرگرایش‌های محض بیشتر به مفاهیم محض و اصول اساسی ریاضی می‌پردازد؛ مطالبی که در این گرایش‌ها وجود دارد بیشتر جنبه ذهنی دارد و بسیار جذاب است. افرادی که به اثبات و مطالب تصوری و موهومی علاقمندند این شاخه ریاضی یقیناً برایشان لذت بخش است.

ریاضی کاربردی: آنالیز عددی و تحقیق در عملیات

زیرگرایش‌های رشته ریاضی کاربردی بیشتر جنبه محاسباتی دارد و دانشجویانی که از محاسبه و عملیات محاسباتی لذت می‌برند، بهتر است این گرایش‌ها را انتخاب کنند. درواقع کسانی که از اثبات فراری هستند، می‌توانند به راحتی به این سمت گرایش پیدا کنند.

چه دروسی در دوره دانشگاه رشته ریاضی مهم است؟

مهم‌ترین دروس رشته ریاضی عبارت است از:

  • ریاضی یک
  • ریاضی دو
  • ریاضی سه
  • معادلات دیفرانسیل
  • آنالیز عددی
  • جبر خطی
  • جبر یک
  • آنالیز یک
  • هندسه دیفرانسیل

فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی در چه صنایع می‌توانند مشغول به کار شوند؟

فارغ التحصیلان رشته ریاضی می‌توانند در حوزه بانک، آموزش و پرورش، تألیف مباحث آموزشی و تدریس خصوصی به خصوص در مقطع کنکور سراسری فعالیت کنند.

بازار کار رشته ریاضی چگونه است؟

رشته ریاضی متأسفانه چندان وسیع نیست و تا حدی محدود به حساب می‌آید. امروزه تدریس خصوصی در بازار کار این رشته بسیار پررنگ شده و افراد متعددی از طریق تدریس در حوزه کنکور سراسری و مشاوره در همین رابطه کسب درآمد می‌کنند.

بانک‌ها و برخی از مؤسسات مالی نیز به جذب فارغ التحصیلان این رشته اقدام می‌کنند. تدریس در مدارس آموزش و پرورش و مدارس خصوصی هم از دیگر فرصت‌های شغلی مرتبط به این رشته است. این نکته نیز گفتنی است که در مقاطع ابتدایی و متوسطه به شدت معلمان ریاضی احتیاج است.

دروس دانشگاهی رشته ریاضی تا چه میزان به نیازهای بازار کار پاسخگو است؟

متأسفانه یکی از معضلات اکثر رشته‌های دانشگاهی این است که دروس اصلاً نیاز بازار کار را مرتفع نمی‌کند و عمدتاً دانشجو طی دوران تحصیل فقط به صورت تئوریک یاد می‌گیرد. رشته ریاضی از از این قاعده مستثنی نیست؛ داشتن تجربه در مبحث تدریس و ارائه روش‌های مبتکرانه در همین راستا می‌تواند نقش بسزایی در موفقیت‌های آتی دانشجویان رشته ریاضی ایفا کند.

دانشجویان می‌توانند همزمان با تحصیل در مقاطع مختلف اقدام به تدریس خصوصی یا گروهی در آموزشگاه‌های گوناگون کنند و یا به تألیف کتاب نیز بپردازند.

امکان تحصیل رشته ریاضی در ایران به چه صورت است؟

یکی از مزایای رشته ریاضی این است که به دلیل ازدیاد اساتید تقریباً تمامی دانشگاه‌های ایران اقدام به جذب دانشجو در کلیه مقاطع می‌کنند؛ بنابراین ادامه تحصیل در این رشته بسیار تسهیل شده است. ادامه تحصیل دانشجو از روی علاقه شرط تحصیل در این رشته است.

عده‌ای از دانشجویان رشته ریاضی در مقطع ارشد به رشته‌های اقتصاد، MBA و مهندسی صنایع روی می‌آورند؛ در این رشته‌ها ریاضی نقش پررنگی دارد و دانشجویانی که مقطع کارشناسی خود را در رشته ریاضی گذرانده‌اند برای ادامه تحصیل در رشته‌های ذکر شده مشکلی نداشته و بسیار موفق می‌شوند.

امکان تحصیل در رشته ریاضی خارج از کشور چگونه است؟

در خارج از کشور به رشته‌های علوم پایه اهمیت زیادی داده می‌شود به همین دلیل اگر کسی برای تحصیل در رشته ریاضی در خارج از ایران اقدام کند، در مقایسه با سایر رشته‌های دانشگاهی شانس بیشتری برای دریافت پذیرش خواهد داشت.

استاندارهای تدریس رشته ریاضی در ایران بسیار به استانداردهای دانشگاه‌های بین‌المللی معتبر نزدیک است، بنابراین کسانی که در این رشته علاقمند به تحصیل در خارج از کشور هستند با داشتن سوابق مناسب می‌توانند به دانشگاه‌های معتبر وارد شوند.

کد خبر 528715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.