جلوگیری از واژگونی خودرو با ARP

یک کارشناس مکانیک خودرو گفت: ARP به طور دائم شتاب جانبی خودرو را توسط سنسور تحت کنترل دارد و هنگامی که شتاب جانبی از حدی بالاتر و تمایل به واژگانی ایجاد شود این سیستم وارد عمل شده و به دو صورت پایداری خودرو را باز می‌گرداند.

مجتبی ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سیستم ARP مخفف سه کلمه Active Rollover Protection است، اظهار کرد: این سیستم محافظ فعال واژگونی است و همانطور که از نامش پیداست، وظیفه تشخیص و جلوگیری از واژگونی خودرو را بر عهده دارد.

وی گفت: این سیستم بیشتر در خودروهایی با مرکز ثقل بالا، به‌کار رفته است؛ این خودروها هنگام گردش با سرعت بالا تعادل خود را از دست داده و تمایل به واژگانی در سمت خارج از پیچ دارد؛ خودروهای شاسی بلند، کامیون‌، اتوبوس و خودروهای دیگری که ارتفاع مرکز ثقلشان از سطح زمین زیاد است جز این دسته هستند.

این کارشناس مکانیک خودرو تصریح کرد: ARP به طور دائم شتاب جانبی خودرو را توسط سنسور تحت کنترل دارد و هنگامی که شتاب جانبی از حدی بالاتر و تمایل به واژگانی ایجاد شود این سیستم وارد عمل شده و به دو صورت پایداری خودرو را باز می‌گرداند.

ناظمی افزود: ARP با همکاری سیستم ASP، ترمز چرخ‌های خارج از پیچ را فعال می‌کند که باعث کم شدن سرعت و پایداری خودرو و در نهایت جلوگیری از واژگونی می‌شود؛ درواقع سیستم ARP بخشی از سیستم ASP یا همان کنترل پایداری خودرو و یکی از سیستم‌های ایمنی خودرو است.

وی ادامه داد: سیستم ARP در خودروهایی که مجهز به دریچه گاز برقی هستند با تنظیم دریچه گاز یا بستن آن از گاز خوردن خودرو جلوگیری کرده و با این کار دور خودرو کم می‌شود، هنگامی که دور خودرو کاهش یابد سرعت نیز کم می‌شود که این باعث پایداری خودرو و بازگرداندن تعادل آن است.

این کارشناس مکانیک خودرو تاکید کرد: با توجه به اینکه اکثر خودروهای سواری ارتفاع کمی از سطح زمین دارد و مرکز ثقل پایین دارد منجر به پایدارتر بودن خودرو می‌شود؛ بنابراین سیستم ARP در خودروهای سواری عمومیت ندارد، اما در خودروهایی که مرکز ثقلشان از سطح زمین بالاتر است مانند اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و ماشین‌های شاسی بلند از این سیستم بهره‌مند هستند.

کد خبر 528699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.