ارزش و بازدهی بازار بورس باید با ورود سهام جدید واقعی‌تر شود

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بازار سرمایه برای دولت و شخص رئیس جمهور اهمیت زیادی دارد، گفت: دولت به تقویت بازار سرمایه کمک می‌کند و از سرمایه‌گذاران خرد حمایت خواهد کرد. باید از تجارب قبلی درس بگیریم و اجازه ندهیم رویدادهای تلخ گذشته دوباره تکرار شوند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، محسن رضایی بعد از ظهر امروز چهارشنبه در دیدار اعضای جدید شورای‌عالی بورس، با بیان اینکه بازار و صنعت بورس یکی از بهترین ابزار و منابع تأمین سرمایه است، اظهار کرد: حضور مردم در بازار بورس یکی از صحیح‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری به ویژه برای سرمایه‌های خرد است.

وی با بیان اینکه تا ۱۰ سال پیش ،۹۰ درصد تأمین سرمایه برای اقدامات و پروژه‌ها از سوی بانک‌ها و۱۰ درصد را بازار سرمایه تأمین می‌کرد، گفت: امروز سهم بازار سرمایه به ۲۰ درصد افزایش یافته ولی این سهم هنوز رقم ایده‌آلی نیست و با توجه به ظرفیت بالای فعالیت‌های اقتصادی در کشور امکان افزایش آن تا ۴۰ درصد، شدنی است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور بیان اینکه هدف گذاری اعضای جدید شورای‌عالی بورس باید افزایش سهم بازار سرمایه در تأمین مالی پروژه‌های بزرگ باشد، گفت: اولین شرط تحقق این هدف ترمیم و تقویت اعتماد مردم به بازار سرمایه است. تقویت بازار سرمایه از سیاست‌ها و اولویت‌های جدی رئیس جمهور و دولت است تا از این طریق اعتماد مردم به این بازار و ابزار مناسب سرمایه‌گذاری، ترمیم شود.

رضایی در توضیح الزامات تقویت بازار سرمایه گفت: اولین نکته در این مسیر، عمق‌بخشی به بازار است. در این زمینه باید بازار اولیه جدی گرفته شود. افزایش و رشد ارزش بازار سرمایه ابتدا باید متکی بر ورود سهام اولیه به بازار باشد تا از ایجاد حباب جلوگیری و ارزش و بازدهی بازار را واقعی‌تر کند.

وی با بیان اینکه مردم براساس اعتماد، سرمایه‌های خود را به بازار سرمایه وارد می‌کنند و ما باید با دلسوزی از سرمایه‌های آنها مراقبت کنیم، گفت: ضرورت دارد همه راهکارهای مختلف برای کاهش خطر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بررسی و طرح‌های عملی مؤثر از جمله ایجاد بیمه‌های سرمایه‌گذاری ارائه و اجرا شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خطاب به اعضای جدید شورای‌عالی بورس، گفت: نسبت به صیانت از سرمایه سرمایه‌گذاران خرد حساسیت بیشتری داشته باشید زیرا لازم است سرمایه‌گذاران خرد با شما ارتباط نزدیک و مستقیم داشته باشند.

رضایی گفت: گاهی لازم است سرمایه‌گذاران خرد نیز در هیأت مدیره‌ها نماینده داشته باشند، چرا که شاید از منافع آنان در برابر سرمایه‌گذاران کلان دفاع مناسبی انجام نشود.

در این جلسه که با حضور آقایان سید موسی میرفیض فلاح شمس، علی سعیدی، احمد شعبانی، رسول سعدی و علی امامی میبدی برگزار شد، بر تقویت بازار اولیه، تقویت نهادهای مالی، اصلاح و به‌روزآوری ساختارها و زیرساخت‌های بازار سرمایه با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک و ایجاد تنوع در عرضه‌های مالی به عنوان بخشی از راهکارهای تقویت بازار بورس تاکید شد.

اعضای شورای‌عالی بورس همچنین با اشاره به اینکه ارزش سهام عدالت بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است، اما آثار این سرمایه در زندگی مردم ملموس و مشهود نیست، تاکید کردند که باید از ظرفیت‌های سهام عدالت برای توانمندسازی مردم بیش از پیش بهره گرفته شود.

کد خبر 528643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.