برنامه جامع عملیاتی صوفیه برای مقابله با تغییرات آب و هوا

مقامات محلی در صوفیه طرح جدیدی را برای مقابله با بحران آب و هوا در دهه آینده تصویب کردند؛ این سیاست جدید که اساسا کاهش گازهای گلخانه ای را در نظر دارد با عنوان "برنامه عملیاتی انرژی و آب و هوای پایدار در شهرداری صوفیه ۲۰۲۱-۲۰۳۰" نامیده شده است و هزینه اجرای آن حدود ۶۰۰ میلیون یورو است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تمرکز اصلی این طرح کاهش ۴۰ درصد سرانه گازهای گلخانه‌ای در مقایسه با سطوح اعلام شده در سال ۲۰۰۷ است. دسیسلاوا بیله‌وا، معاون شهردار در امور محیط زیستی خاطرنشان کرد که صوفیه موفق شد تا سال ۲۰۱۸ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در مقایسه با سطوح ۲۰۰۷ تا ۱۸ درصد کاهش دهد به طوری که این شهر حتی مقام دوم را در جوایز پایتخت سبز اروپا کسب کرده است.

نصب تأسیسات فتوولتائیک و برنامه‌های سبزسازی شهر نظیر اجرای نمای سبز در ساختمان‌های شهر از جمله اقداماتی است که صوفیه در پیش گرفته است. مقامات محلی همچنین در حال برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف کلی برق تا ۶۴۶ گیگاوات ساعت در مقایسه با میزان سال ۲۰۱۸ و افزایش تولید انرژی تجدید پذیر تا ۴۱۰ گیگاوات ساعت هستند.

بخش اعظم بودجه این طرح از طریق مشارکت بخش عمومی و خصوصی و همچنین کمک‌های بلاعوض بین‌المللی تأمین می‌شود. معاون شهردار طرح نصب صفحات خورشیدی بر روی ساختمان‌های عمومی را به عنوان اقدامی مثال زد که شهرداری قصد دارد از طریق مشارکت عمومی و خصوصی انجام دهد.

برنامه جامع عملیاتی صوفیه برای مقابله با تغییرات آب و هوا

بخشی از اقدامات صوفیه نیز در بخش آموزش تحت عنوان"سواد آب و هوا" در نظر گرفته شده است. بر اساس این برنامه، مباحثی نظیر "طب سوزنی سبز در شهر" بررسی می‌شود که رویکردی هدفمند برای مقابله با جزایر گرمایی در شهر است.

بخش دیگری از این طرح با عنوان "استراتژی نرم برای تغییرات آب و هوایی" معرفی شده است که شامل برنامه‌هایی برای بهره‌وری انرژی ساختمان‌ها، اعم از دولتی و خصوصی، و همچنین یک طرح ابتکاری برای تأمین سیستم‌های گرمایش کم مصرف برای خانه‌هایی است که در حال حاضر از زغال سنگ و چوب به عنوان منبع گرمایش اولیه استفاده می‌کنند؛ جالب است بدانید که هنوز در صوفیه، استفاده از زغال سنگ رایج است و یکی از بزرگ‌ترین آلاینده‌های شهر محسوب می‌شود.

کد خبر 528626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.