۹۹ درصد پروژه‌های شهری فاقد محرک توسعه است

یک دکترای طراحی شهری گفت: پروژه‌های محرک توسعه همانطور که از نام توسعه مشخص است، همه جانبه بوده و تمام ابعاد به خصوص ابعاد زیست محیطی و اجتماعی را مورد توجه قرار دهد تا تدوین و عملیاتی کردن طرح با موفقیت همراه باشد.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پروژه‌های محرک توسعه و مکان‌یابی پروژه‌های شهری باید در قالب طرح‌های راهبردی ساختاری دیده شود تا این طرح‌ها از ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سنجیده و سپس نسبت به پیاده سازی آن اقدام شود.

وی افزود: پس از تهیه و تدوین پروژه‌های شهری از جمله پروژه‌های محرک توسعه، طراحی شهری با اعمال اصول و ضوابط مشخص به مفاد طرح‌ها و برنامه‌های شهری شکل داده و برنامه را عملیاتی می‌کند.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: اقتصاددانان، جامعه شناسان و برنامه ریزان شهری در فرآیند تهیه پروژه‌ها و طرح‌های محرک توسعه نقش دارند تا پروژه‌ها را به درستی تعریف و جانمایی کنند و ادامه کار را به دست طراح شهری بسپارند.

سجاد زاده تاکید کرد: کار طراحی شهری شکل دادن و فرم دادن به فضا است لذا وجود یک طراح شهری در کنار یک برنامه‌ریز، اقتصاددان و جامعه شناس در فرآیند اجرای پروژه‌های محرک توسعه بسیار مهم است تا این برنامه‌ها به درستی پیاده سازی شود.

وی ادامه داد: متأسفانه ۹۹ درصد پروژه‌های شهری فاقد محرک توسعه هستند و ابعاد اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و کالبدی را به درستی تبیین نکرده و مورد توجه قرار نمی‌دهند.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: انتظار ما این است که پروژه‌های محرک توسعه در قالب طرح‌های راهبردی ساختاری و طرح‌های بازآفرینی دیده شود و از اعمال دیدگاه صرفاً مهندسی پرهیز شود؛ چرا که اعمال چنین دیدگاهی به شهرهای ما آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

سجاد زاده اضافه کرد: چنانچه یک پروژه در ابعاد مختلف سنجیده نشود در زمان اجرا و پیاده سازی، مدیران اجرایی را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند و در صورت اتمام فرآیند اجرایی نیز کارایی و اثربخشی لازم را نخواهد داشت زیرا عموماً مورد استقبال شهروندان نیست.

وی گفت: پروژه‌های محرک توسعه همانطور که از نام توسعه مشخص است، همه جانبه بوده و قصد دارد تمامی ابعاد به خصوص ابعاد زیست محیطی و اجتماعی را مورد توجه قرار دهد تا تدوین و عملیاتی کردن طرح با موفقیت همراه باشد.

کد خبر 528604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.