بورس امروز چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص امروز حمایت مهمی را از دست داد و خط روند صعودی خود را به سمت پایین شکست، محدوده حمایتی بعدی در سطح یک میلیون و  ۶۳۰ هزار واحد است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ چهارشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۲۱ هزار و ۲۳۶ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش هشت هزار و ۷۸۶ واحدی در سطح ۳۹۲ هزار و ۷۸۱ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۱.۵ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۲.۱۹ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۴۱۶ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۶۷ واحد رسید.

بورس امروز چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۲ هزار و ۴۲۱ و ۶۳ هزار و ۱۲۷ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۶۴۶ میلیون و دو میلیارد و ۵۳۳ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

شاخص امروز حمایت مهمی را از دست داد و خط روند صعودی خود را به سمت پایین شکست.

بورس امروز چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

اعضای جدید شورای عالی بورس انتخاب شدند

پنج عضو جدید شورای عالی بورس روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت به ریاست سید ابراهیم رئیسی انتخاب و معرفی شدند. در جلسه امروز هیأت وزیران، با توجه به صلاحیت تخصصی، سلامت مالی و تجربه پیشین، آقایان سید موسی فیض فلاح شمس، علی سعیدی و احمد شعبانی به عنوان سه خبره مالی شورای عالی بورس انتخاب شدند. در این جلسه همچنین رسول سعیدی به عنوان خبره بورس کالا و علی امامی میبدی به عنوان خبره بورس انرژی تعیین شدند.

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: توسعه نهادها، رفع انحصار، بهره‌گیری از ابزارهای جدید، تقویت بازار اولیه، مقابله با قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از دخالت در قیمت سهام برخلاف اقتضائات بنیادی در دستورکار تیم جدید خواهد بود.

بورس امروز چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار شرکت‌ها

شپنا: پالایشگاه اصفهان طی بهار ۳۲ میلیون بشکه نفت مصرف کرده و اندکی MTBE نیز مصرف نموده که احتمالاً برای افزایش درجه آرام سوزی بنزین تولید شده است. این پالایشگاه، نفت را با نرخ ۵۹.۲ دلار در هر بشکه دریافت نموده است که ۲.۳۴ دلار بالاتر از نرخ نفت دریافتی شاوان است.

در مجموع ۳۱.۱ میلیون بشکه محصول تولید، ۳۲ میلیون بشکه خوراک مصرف و ۳۰.۲ میلیون بشکه فرآورده به فروش رسیده است. متوسط فروش هر بشکه محصول ۶۰.۳ دلار بوده و همانطور که گفته شد خوراک دریافتی ۵۹.۲ دلار دریافت شده است. نرخ فروش محصول شاوان و شپنا بسیار نزدیک اما نرخ خرید نفت توسط شپنا بسیار بالا است.

شپنا در ابتدای سال ۳.۳۵ میلیون بشکه موجودی محصول با نرخ متوسط ۳۴.۵۵ دلار هر بشکه داشته در حالی که پایان سه ماهه ۴.۳۱ میلیون بشکه محصول با نرخ تمام شده ۵۵.۸ دلار داشته است.

ازین زاویه کرک اسپرد محاسباتی در شاوان ۴ دلار و در شپنا تنها ۱.۱ دلار بوده است. شاوان روی موجودی، ۳.۹۲ دلار به ازای هر بشکه بوده و این رقم برای شپنا ۴.۸ دلار بوده است. بر این اساس کرک اسپرد واقعی شاوان در بهار ۷.۹۲ دلار و کرک اسپرد واقعی شپنا ۵.۹ بوده است.

با توجه به اینکه در پایان خرداد موجود محصول با بهای تمام شده ۵۵.۸ دلاری به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار، با دلار زیر ۲۱ هزار تومان وجود داشته و از طرف دیگر به دلیل افزایش با اهمیت قیمت نفت در پایان شهریور و عبور دلار از ۲۳ هزار تومان، اثر این رویداد در گزارش تابستان بسیار با اهمیت خواهد بود.

برای تابستان، چون موجودی ابتدای دوره ۴.۳۱ میلیون بشکه فرآورده با بهای تمام شده ۵۵.۸ دلار دارد، مجدداً این مساله کرک اسپرد را بالا می‌کشد اما نکته اساسی و ابهام اساسی این است که طبق فرمول نفت سنگین ۵-۶ دلار تخفیف داشته و عدد حاصل ازان به مأخذ ۹۵ درصد محاسبه می‌گردد به عبارتی شپنا می‌گوید متوسط نفت عمان، برنت، دوبی ۶۸.۳ دلار بوده است!

حال به قیمت‌ها توجه کنید: قیمت نفت برنت در ابتدای فروردین ۶۳ دلار بوده است و سه ماه بعد ۷۲.۷ دلار بوده که بالاترین قیمت آن دوره است. میانگین سه ماهه نفت برنت ۶۶.۳۳ دلار بوده است. نفت دوبی ۶۶.۷ دلار و نفت عمان ۶۶.۶ دلار بوده است. به عبارتی ۱.۸ دلار قیمت اعلامی شپنا با فرمول اعلامی انحراف نامساعد دارد. علت اینکه شپنا سودی کمتر از انتظار بازار ارائه کرده این است که قیمت نفت را بالاتر از انتظارها ثبت کرده و در واقع میانگین نفت‌های برنت، عمان و دوبی کمتر از چیزی است که شپنا گزارش کرده است.

فسرب: افزایش سرمایه ۳۳۴۲ درصدی فسرب از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها

موضوع: صدور مجوز افزایش سرمایه

در اجرای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه ۱۳۸۴)، تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت ملی سرب و روی ایران (سهامی عام) در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقرّرات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نگردیده و افزایش سرمایه با مشخّصات زیر و با رعایت قوانین و مقرّرات مربوطه، از نظر این سازمان بلامانع است.

شرکت ملی سرب و روی ایران برنامه افزایش سرمایه از مبلغ ۳۲.۲ میلیارد تومان تا هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان را دارد.

بفجر: افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی بفجر از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی

موضوع: صدور مجوز افزایش سرمایه

در اجرای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه ۱۳۸۴)، تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت فجر انرژی خلیج فارس (سهامی عام) در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقرّرات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نگردیده و افزایش سرمایه با مشخّصات زیر و با رعایت قوانین و مقرّرات مربوطه، از نظر این سازمان بلامانع می‌باشد.

با توجه به برنامه ارائه شده شرکت فجر انرژی خلیج فارس در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان به مبلغ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان افزایش دهد.

گفتنی است شروع پذیره نویسی حداکثر تا ۶۰ روز از تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۰ امکان‌پذیر خواهد بود.

شبصیر: افزایش سرمایه شبصیر ۳۹۳ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها

موضوع: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه

با عنایت به ماده ۳ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ هیئت مدیرة سازمان بورس و اوراق بهادار و اوراق بهادار) به پیوست گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ ۵۰۰ هزار میلیارد ریال به مبلغ دو میلیارد و ۴۶۵ میلیون و ۶۹۸ هزار میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی که در تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۰ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، ارائه می‌گردد.اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش مذکور متعاقباً اطلاع رسانی می‌شود.

بازارهای جهانی

به دنبال رشد نرخ قراضه، بهای بیلت سی آی اس افزایشی شد

بهای بیلت صادراتی سی آی اس در آخرین ارزیابی‌ها با رشد نسبی به ۶۱۵ تا ۶۲۵ دلار در تن افزایش داشته است. فروشندگان اوکراینی می‌گویند که نرخ پایین‌تر از ۶۳۰ دلار توجیه اقتصادی ندارد و حتی بعضاً نرخ‌ها تا ۶۵۰ دلار فوب هم بالا رفته است.

قیمت‌های روسیه هم در محدوده ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلاری قرار دارد. صادرکنندگان بیلت این منطقه علت بالا بردن نرخ‌های خود را افزایش قیمت قراضه ترکیه اعلام کرده‌اند. گفتنی است بهای قراضه وارداتی به ترکیه در روز گذشته به ۴۴۳ تا ۴۵۰ دلار رسیده است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 528587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ازاد IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    حتما قارچ قرمز گرفته
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    فقط چارش اینه که همشوبفروشی الفرار