از دست دادن حس چشایی؛ جزء علائم بارز کرونا

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تقریبا یک سوم افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ از دست دادن حس چشایی یا تغییر در آن را تجربه می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چند ماه پس از شیوع بیماری کووید -۱۹ متخصصان متوجه شدند که از دست دادن حس بویایی و چشایی جز علائم این بیماری است. برخی از بیماران حس بویایی و چشایی را به صورت کامل از دست می‌دهند، در حالی که تعدادی دیگر از افراد فقط تغییر آن را احساس می‌کنند. این علائم بیماری کووید -۱۹ خطرناک نیست و پس از گذشت چند هفته یا چند ماه بهبود پیدا می‌کند. اکثر بیماران مبتلا به کووید -۱۹ پس از شش ماه اعلام کردند که حس بویایی و چشایی آن‌ها به صورت کامل بهبود یافته است.

گروهی از محققان به منظور بررسی از دست دادن حس چشایی در میان افراد مبتلا به کرونا مطالعه جدیدی انجام دادند و در این مطالعه ۱۳۹ هزار فرد بیمار را مورد ارزیابی قرار دادند. تقریباً ۳۳ هزار نفر از افراد شرکت کننده در مطالعه حس چشایی خود را از دست داده بودند. محققان با بررسی سن افراد متوجه شدند که ۱۱ درصد از افراد کمتر از ۱۸ سال به این مشکل مبتلا شده بودند در حالی که ۴۴ درصد از افراد بین ۳۶ تا ۵۰ سال از دست دادن حس چشایی را تجربه کرده بودند؛ بنابراین سن ممکن است یکی از عوامل تأثیرگذار بر از دست دادن حس بویایی پس از مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شود.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان پس از آلوده شدن به ویروس کرونا حس چشایی خود را از دست می‌دهند. به طور کلی تقریباً یک سوم افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ از دست دادن حس چشایی یا تغییر در آن را تجربه می‌کنند. محققان معتقدند که از دست دادن حس چشایی کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کد خبر 528550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.