تابستان امسال افزایش مصرف نداشتیم / درخواست تعیین تکلیف فاضلاب منطقه ۲۲

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: امسال با وجود کاهش نزولات، علیرغم افزایش چند درجه حرارت هوا، خوشبختانه برای اولین بار در تاریخ شهر تهران، نه‌تنها افزایش مصرف نداشتیم، بلکه کاهش سه درصدی مصرف آب شرب شهروندان تهران را شاهد بودیم و این درحالی است که هرسال ۵/۲ درصد افزایش مصرف داشتیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد رضا بختیاری با حضور در جلسه امروز (یکشنبه ۲۰ مهرماه) شورای اسلامی شهر تهران گزارشی از عملکرد این شرکت ارائه داد و اظهار کرد: استان تهران حدود یک درصد مساحت و حدود ۱۸ درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهد و ۱۷ درصد آب کشور را مصرف می‌کند.

وی ادامه داد: متوسط بارندگی سالانه تهران، ۲۸۰ میلیمتر است که معادل متوسط بارش کل کشور و یک سوم متوسط بارش جهانی است و این در حالیست که مصارف تهران حدود چهار میلیارد و ۳۱۵ میلیون مترمکعب است که حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب از آب سطحی و دو و نیم میلیارد متر مکعب هم از منابع زیرزمینی است که شامل چاه و چشمه و قنات می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: متوسط کسری مخزن سالیانه استان تهران حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب است که چهل میلیون متر مکعب آن مربوط به شهر تهران است.

وی تصریح کرد: سال آبی گذشته، به لحاظ میزان نزولات جوی آسمان، بدترین سال آبی در ۵۰ سال اخیر بود و تهران در این سال ۳۷ درصد کاهش بارندگی و ۳۵۰ میلیون متر مکعب کسری مخازن داشت. (سال آبی از ابتدای مهرماه تا انتهای شهریور محاسبه می‌شود).

بختیاری گفت: در حال حاضر در ابتدای سال آبی جدی هستیم و متأسفانه چهار دهم میلی‌متر در استان داشتیم و این در حالی است که متوسط بارندگی سال گذشته ۱۴ میلیمتر بوده است و در حال حاضر مخازن شهر تهران حدود ۴۵۲ میلیون مترمکعب آب دارند که این رقم در سال گذشته ۷۵۱ میلیون مترمکعب بود و این بدان معناست که حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب کسری مخازن داریم.

به گفته وی امسال با وجود کاهش نزولات، علیرغم افزایش چند درجه حرارت هوا، خوشبختانه برای اولین بار در تاریخ شهر تهران، نه‌تنها افزایش مصرف نداشتیم، بلکه کاهش ۳/۰ درصدی مصرف آب شرب شهروندان تهران را شاهد بودیم. این در حالیست که هرسال ۵/۲ درصد افزایش مصرف داشتیم. امسال شهر تهران علیرغم همه مسائل و مشکلات، یک ساعت قطعی آب ناشی از نبود آب را هم تجربه نکرد و من‌بعد نیز علیرغم همه مشکلات، برنامه‌ریزی می‌کنیم که تا پایان سال شهر تهران مشکل آبی نداشته باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار کرد: آب شرب تهران از پنج سد لار، امیرکبیر، طالقان، لتیان، ماملو تأمین می‌شود و مصرف آب شرب تهران نیز سالانه حدود یک میلیارد و ۸۰ ملیون مترمکعب است که این میزان توسط ۵۴۰ حلقه چاه در شهر تهران هم حمایت می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط نرمال ۷۰ درصد آب تهران از آب‌های سطحی تأمین می‌شود و ۳۰ درصد از آب‌های زیرزمینی و همچنین سرجمع در استان تهران حدود یک هزار و ۷۸ حلقه چاه داریم، اما به دلیل پدیده فرونشست وضعیت دشت‌های اطراف تهران از جمله دشت ورامین و حوزه قائم، بحرانی است باید روی آب‌های سطحی سرمایه‌گذاری کنیم.

بختیاری با بیان اینکه میزان فرونشست در این نقاط سال ۸۹ حدود ۱۰ سانتی‌متر بود و در سال ۹۷ به ۳۰ سانتیمتر رسید، افزود: شرکت آب و فاضلاب تهران شامل شش شرکت است و مناطق ۲۲ گانه را به شش منطقه تقسیم کرده که توسط این شش شرکت پوشش داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کار بزرگی که در چندسال اخیر در تهران و بویژه جنوب تهران انجام شد، احداث تصفیه‌خانه هفتم بود؛ مناطق شمالی و مرکزی تهران عموماً از آب سطحی استفاده می‌کنند و مناطق جنوبی از آب زیرزمینی و این تصفیه خانه هفتم برای نخستین بار آب سطحی را به جنوب تهران منتقل کرد و بدین ترتیب علاوه بر افزایش کیفیت آب جنوب تهران، برداشت از منابع زیرزمینی کاهش پیدا کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر پنج هزار لیتر آب وارد مناطق جنوبی تهران می‌شود و تماماً جای منابع زیرزمینی را گرفته است، به طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران اشاره و تصریح کرد: در شهر تهران حدود ۹ هزار کیلومتر خط لوله و شبکه آب‌رسانی داریم که عمر ۴۰ درصد این‌ها بالای ۵۰ سال است و بسیاری از هدر رفت آب تهران بخاطر همین شبکه‌های فرسوده است.

وی تاکید کرد: طبق این طرح و ایده آن که از کشور ژاپن گرفته شده، اگر بخشی از شبکه آبرسانی تهران بر اثر زمین لرزه تخریب شود، با ۱۱۷ مخزن بزرگ شمال تهران و ۳۴۰ مخزنی که در مسیر شبکه آبرسانی تهران داریم، خدمات‌رسانی را ادامه خواهیم داد.

بختیاری گفت: طرح بعدی نیز طرح جامع آب شهر تهران است که باید ظرف مدت پنج سال آینده تکمیل شود؛ این طرح سدها و تصفیه‌خانه‌ها را به خط لوله به هم متصل می‌کند و جایگزین خط لوله‌های قدیمی می‌شود و استان البرز را هم پوشش می‌دهد.

در ادامه این جلسه «زهرا شمس احسان» عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به سخنان مدیرکل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: درواقع حل مشکل فاضلاب این منطقه باید از اولویت‌های اصلی باشد، چون تأثیر مستقیم بر محیط زیست و سلامت ساکنانش دارد.

وی افزود: در منطقه ۲۲ که بیشترین آمار بلندمرتبه سازی را در شهر تهران به خود اختصاص داده، کمترین میزان پیشرفت شبکه آب و فاضلاب دیده می‌شود و متأسفانه در برخی شهرک‌های مسکونی، فاضلاب برج‌ها در معابر و مجاورت بافت رها می‌شود که با توجه به عدم پاسخگویی چاه جذبی آن محدوده، این روش هم پاسخگو نیست، البته این مشکل در محدوده شهرک پیکان‌شهر هم به وضوح مشاهده می‌شود و از گلایه‌های جدی شهروندان منطقه است.

«سید محمد آقامیری» دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه متأسفانه ورود غیرمجاز فاضلاب به شبکه آب‌های سطحی به بیش از ۸۵۰ نقطه باعث مخاطرات جدی زیست‌محیطی روان‌آب جاری در شهر و آلودگی محصولات کشاورزی در جنوب تهران و نهایتاً سفره مردم شده است، گفت: باید بررسی شود برای جلوگیری از این معضل چه اقداماتی انجام شده است.

وی تصریح کرد: عبور غیرمجاز تأسیسات شرکت‌های خدمات آب و فاضلاب، برق و گاز از شبکه و کانال‌های مدیریت آب‌های سطحی که باعث مسدود شدن گذردهی آب و کاهش ظرفیت هیدرولیکی شبکه شده که مجموعاً" ۱۴۰۰ نقطه توسط حوزه فنی و عمرانی شناسایی و به شرکت‌های خدماتی از جمله شرکت آب و فاضلاب ارسال شده است. و پرسید چه اقداماتی در این حوزه صورت گرفته است؟

«ناصر امانی» عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تفاهم‌نامه و مصوبه‌ای درباره بحث فاضلاب منطقه ۲۲ و ۴ وجود دارد. ظاهراً شهردار سابق منطقه ۲۲ از مصوبه هیئت وزیران برداشتی کرده مبنی بر اینکه مصوبه درباره پساب رایگان است در حالی که مصوبه به صراحت بحث توسعه فاضلاب را مطرح کرده و این باعث به تعطیلی کشاندن این تصفیه خانه شده است.

وی ادامه داد: خواهشم این است که تکلیف این موضوع را امروز روشن کنید که مصوبه‌ای که سال‌ها یعنی در شورای چهارم تصویب شد زودتر عملیاتی شود.

بختیاری، مدیرعامل شرکت آبفا نیز در واکنش به تذکر امانی گفت: به محض اینکه شهرداری تهران زمین در اختیار ما قرار دهد، عملیات اجرایی تصفیه‌خانه را آغاز خواهیم کرد.

«نرگس معدنی پور» یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: از آنجایی که من عضو شورای شهرستان شمیران هستم و در جلسات این شهرستان شرکت دارم مشکلاتی مطرح می‌شود که رفع آنها ضروری است.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات مطرح شده در این جلسات مربوط به ساماندهی فاضلاب شهری و روستایی در بخش‌های فشم، رودبار قصران، لواسان و روستاهای اطراف سد لتیان است که سوال بنده در این خصوص می‌باشد که بر اساس مصوبات صورت گرفته قرار بود تا سال ۹۵ ساماندهی فاضلاب شهری و روستایی در این بخش‌ها اجرا و تکمیل شود، چرا با گذشت پنج سال از مهلت اتمام آن، هنوز اقدامی صورت نگرفته و این در حالی است که ساکنان و اهالی این بخش‌ها و بویژه بومیان این روستاها با مشکل رو به رو هستند.

«مهدی پیرهادی» رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان باید اقداماتی انجام دهیم که در حوزه آب و فاضلاب به ما کمک کند. اگر مبحث ۱۶ را رعایت نکنیم به زودی دچار مشکلات جدیدی در زمینه آب و فاضلاب خواهیم شد.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات خارج از حوزه شرکت آب و فاضلاب، اقداماتی است که ساختمان‌های بلند مرتبه باید رعایت کنند و نکته دیگر هم موضوع طرح فاضلاب منطقه ۲۲ است. همچنین باید برای روان‌آب‌ها و بازچرخانی آب هم فکر کنیم و تصمیماتی بگیریم و برنامه‌ریزی کنیم.

کد خبر 528419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.