سازمان‌های دوست‌دار ایثار و شهادت باید مشخص و معرفی شوند

یکصد و هشتاد و هشتمین نشست شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران، امروز، سه‌شنبه بیستم مهرماه با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالن اجتماعات شهید رسول‌زاده برگزار شد.

به گزارش ایمنا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران باید خانه اول و اصلی جامعه ایثارگری و جایی باشد که حرف‌های آنان شنیده و حل و فصل می‌شود.

وی مشاوران امور ایثارگران وزرا در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف را نمایندگان بنیاد خواند و افزود: شما عزیزان پرچم‌های انقلاب اسلامی و فرهنگ ایثار در سازمان‌های مختلف و الگو و نماد جامعه معزز ایثارگری هستید و باید از منظر رفتار و زندگی شبیه به عموم ایثارگران باشید.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران یک سازمان مقدس است، اضافه کرد: شاید خیلی از رفتارهای عادی که در جامعه و سایر سازمان‌ها انجام می‌شود، در بنیاد شهید و امور ایثارگران با توجه به نقش فداکارانه، ایثارگرانه، دلسوزانه و سرآمد ایثارگران مناسب نباشد؛ بنابراین یکی از وظایف بنیاد این است که برای تمام ایثارگران دستگاه‌های مختلف برنامه‌های آموزشی، اعتقادی و اخلاقی داشته باشد و این کار را پیگیری کند.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه به چند وظیفه مهم نهاد سازمان ایثارگران در دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف شما معاضدت از ایثارگران دستگاه خود، یعنی رعایت حقوق ایثارگران در آن دستگاه و در وهله دوم رعایت حقوق سایر ایثارگران ارباب رجوع در دستگاه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود حوزه فرهنگ را از موضوعات مهم بین بنیاد و سایر دستگاه‌ها خواند و اظهار کرد: هر سازمانی باید یک برنامه ترویجی و تربیتی برای کارکنان خود در نظر بگیرد که اگر همه سازمان‌ها در این امر موفق باشند، به معنای وسعت و توسعه فرهنگی در همه کشور است.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت حفظ عزت نفس جامعه ایثارگران و نگاه الگویی به وی، خاظر نشان کرد: در حوزه فرهنگ، مشاوران حوزه ایثار و شهادت بسیار مؤثر هستند. ما در هر سازمانی یک شخصیت برجسته ایثار و شهادت داریم که باید به‌عنوان الگوی آن سازمان به جامعه معرفی شوند. یعنی نماد هر سازمان باید یک یا چند شخصیت برجسته شهید و ایثارگر آن سازمان باشد، به‌طوری که دیگران، سازمان را به نام او بشناسند. مشارکت در ساخت فیلم و سریال یا برگزاری برنامه‌ها و مسابقات بر محور این شخصیت‌ها می‌تواند در این مسیر کمک کند.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال حاضر یک سازمان خدماتی است، ما در دوران جدید مدیریتی قصد داریم آن را از سازمان خدماتی به یک سازمان معاضدتی و در مرحله بعد به یک سازمان راهبردی تبدیل کنیم. بنابراین باید حوزه خدمات را مردمی کنیم که لازمه آن ایجاد تشکل‌های مردمی تخصصی از بدنه جامعه ایثارگری و واگذاری خدمات به خود ایثارگران است.

وی ضمن تأکید بر تعیین اهداف و محدودیت‌های دبیرخانه شورای مشاوران وزرا برای دوره پیش رو، اضافه کرد: پیشنهاد من این است که علاوه بر ادارات و سازمان‌ها، نمایندگانی از مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که جزو جامعه ایثارگری هستند هم به این شورا اضافه شوند، تا در جریان بحث‌های حقوقی و سیاست‌گذاری این شورا باشند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه گفت: دبیرخانه شورای مشاوران وزرا باید یک جدول اعتبار سنجی داشته باشد و سالانه دستگاه‌ها را از منظر حفظ کرامت و منزلت ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ارزیابی کند تا سازمان‌های دوست‌دار ایثار و شهادت مشخص و معرفی شوند و دیگر سازمان‌ها تقویت شوند.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان درباره نحوه ملاقات مسئولان دستگاه‌ها با جامعه ایثارگری، ادامه داد: هر ماه دو یا سه دیدار با جامعه ایثارگری صورت می‌گیرد که باید توجه شود این دیدارها تکراری نباشد و بهتر است دیدارهایی که توسط رؤسای سازمان‌ها و ادارات با خانواده ایثارگران انجام می‌شود با هماهنگی روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت بگیرد تا هم موازی کاری نشود و هم عدالت رعایت شود.

به گزارش ایمنا، آئین‌نامه تشکیل شورای مشاوران وزرا و مسئولان فرهنگی در امور ایثارگران در سال ۱۳۸۲ به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور ارائه نظرات مشورتی جهت هماهنگی و ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات به ایثارگران و اعلام نظر در مورد سیاست‌های مرتبط با ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی به تصویب رسید.

منبع: ایسنا

کد خبر 528380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.