بورس امروز سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص در صورت از دست دادن محدوده مورد نظر به روند نزولی خود ادامه می‌دهد فردا روز مهمی برای بازار است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ سه‌شنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۳۸ هزار و ۷۷۲ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۱۸ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱۲ هزار و ۱۸۴ واحدی در سطح ۴۰۱ هزار و ۵۷۴ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۲.۰۶ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۲.۹۴ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۳۵۰ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۴۸۴ واحد رسید.

بورس امروز سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۸ هزار و ۸۳۴ و ۶۸ هزار و ۸۲۶ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۹۶۱ میلیون و سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

شاخص در صورت از دست دادن محدوده مورد نظر به روند نزولی خود ادامه می‌دهد فردا روز مهمی برای بازار است.

بورس امروز سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

تعلل در تزریق منابع به بورس از مصادیق عدم رعایت احکام بودجه در دولت قبل است

مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات، در مجلس گفت: ۴۹ درصد از احکام بودجه توسط دولت قبل رعایت نشده است. تعلل سه ماهه شورای عالی بورس در سال ۹۹ در تزریق مبلغ ۱,۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار از مصادیق ترک فعل بوده است. دولت در سال ۹۹ حدود ۵۹ هزار میلیارد تومان را برای پرداخت بدهی اوراق مالی صرف کرده است. امروز که شرایط فروش نفت اینگونه است از دولت و مجلس انتظار می‌رود از ظرفیت‌های معدنی کشور استفاده شود.

هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره اوراق دولتی وجود ندارد

محمد علی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس گفت: بخش اعظم فروش اوراق دولتی ناشی از عملیات بازار باز بین بانکی است که بین بانک‌ها و بانک مرکزی اتفاق می‌افتد و به هیچ عنوان به معنی فروش اوراق توسط دولت نیست.

وی با بیان اینکه به صورت روزانه حجم فروش اوراق در بازار بدهی قابل توجه است به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، افزود: باید به منشأ فروش این اوراق توجه جدی شود. بخش اعظم فروش اوراق، ناشی از عملیات بازار باز بین بانک مرکزی با بانک‌ها است که ثبت آمار معاملات در بازار بدهی رخ می‌دهد و به هیچ عنوان به معنی فروش اوراق توسط دولت نیست. در واقع طی سه هفته اول مهرماه دولت هیچ فروش اوراقی در بازار نداشته است و برای هفته بعد هم برنامه فروش ندارد.

دهقان دهنوی تأکید کرد: آن چیزی که تحت فروش اوراق در آمار روزانه منعکس می‌شود ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی است و ارتباطی با فروش اوراق توسط دولت ندارد. ضمن آنکه دولت هم متعهد و ملتزم به حفظ نرخ بهره است و هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد و نگرانی در این زمینه کاملاً بی مورد است.

وی افزود: به عنوان عضو در تمامی جلسه‌های کمیته بند کاف بودجه و همچنین جلساتی که در قالب کارگروه تأمین مالی در داخل وزارت اقتصاد برگزار می‌شود، حضور مستمر داشته و شاهد هستم دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این جلسات بر لزوم حفظ و کنترل نرخ بهره اوراق تاکید دارند. به گفته دکتر دهقان دهنوی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در این جلسه‌ها تاکید دارند که تغییر سررسیدها، تنها راه حل درست برای ایجاد جذابیت در فروش اوراق است و هیچ نیازی به افزایش نرخ بهره نیست و به صورت اساسی و اصولی با افزایش نرخ بهره مخالف هستند.

اخبار شرکت‌ها

فولاد: نیروگاه‌های خورشیدی و حرارتی فولاد مبارکه تا ۳ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند

مدیرعامل فولاد در آئین امضای تفاهم‌نامه بین وزارت صمت و وزارت نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن، از سهم هزار و ۵۰۰ مگاواتی شرکت فولاد مبارکه در احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی کشور خبر داد. شرکت فولاد مبارکه درصدد آن است بخشی از سهم خود در تحقق این طرح را از طریق نیروگاه خورشیدی و بخش دیگری از آن را با احداث نیروگاه حرارتی در دستور کار قرار دهد.

کچاد: پنج هزار تن شمش بلوم کچاد با قیمت ۱۲۴ هزار و ۷۵۱ ریال عرضه و دو هزار تن آن تا قیمت ۱۲۸ هزار و ۸۸۸ ریال رقابت شد که ۳.۳ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، پنج هزار و تن شمش بلوم کچاد با قیمت ۱۲۸ هزار و ۷۶۸ ریال مچ شد.

فخاس: هفت هزار تن شمش بلوم فخاس با قیمت ۱۲۸ هزار و ۵۱۱ ریال عرضه و چهار هزار تن آن تا قیمت ۱۲ هزار و ۵۹۹ ریال رقابت شد که یک درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، هفت هزار و تن شمش بلوم فخاس با قیمت ۱۲۹ هزار و ۶۷۰ ریال مچ شد.

فولاد سیرجان: ۱۰ هزار تن شمش بلوم فولاد سیرجان ایرانیان با قیمت ۱۲۶ هزار و ۸۹۹ ریال عرضه و دو هزار تن آن تا قیمت ۱۲۹ هزار و ۹۷۹ ریال رقابت شد که ۲.۴ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، ۱۰ هزار تن شمش بلوم فولاد سیرجان ایرانیان با قیمت ۱۲۹ هزار و ۳۹۴ ریال مچ شد.

فخوز: ۴۰ هزار تن شمش بلوم فخوز با قیمت ۱۳۲ هزار و ۴۶۸ ریال عرضه و پنج هزار تن معامله با همان قیمت پایه صورت گرفت.

بازارهای جهانی

افزایش دوباره بهای نفت: تحلیلگران معتقدند بحران انرژی در ماه‌های انتهایی سال جاری میلادی یک نگرانی جدی است و اگر وضع در بازارهای انرژی به همین منوال پیش برود باید منتظر تشدید تورم و تغییر سیاست‌های پولی در جهان باشیم. بسیاری از متخصصان بازارهای نفتی می‌گویند رسیدن قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در ماه‌های آینده دور از انتظار نخواهد بود.

آلومینیوم: قیمت آلومینیوم در بورس لندن از فروردین ۱۳۹۹ با ۸۸ درصد رشد از هزار و ۵۸۱ دلار در هر تن به دو هزار و ۹۷۲ دلار در هفته منتهی به ۱۶ مهر سال جاری افزایش یافت که بالاترین قیمت از سقف سه هزار و ۲۵۰ دلاری در سال ۱۳۸۷ به شمار می‌رود.

افزایش قیمت نفت و گاز، تشدید بحران انرژی و محدودیت‌های زیست محیطی در چین، کودتای نظامی در کنگو به عنوان بزرگترین تولیدکننده بوکسیت (ماده اولیه آلومینیوم) در جهان، کاهش محدودیت‌های کرونایی در جهان عواملی هستند که بر شتاب رشد قیمت آلومینیوم طی ماه‌های گذشته، افزوده است.

تغییرات موجودی انبارهای بورس لندن برای آلومینیوم حاکی از کمبود عرضه است که این کمبود با کاهش موجودی انبار جبران شده است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 528369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.