راهکارهای مشارکت والدین در آموزش آنلاین فرزندان چیست؟

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان روند آموزش آنلاین و حضور فرزندان در خانه در قرنطینه‌های کرونایی، افزایش و مشکلات خانوادگی و شدت یافتن مسائل و مشکلات روانشناختی و اهمیت مشارکت والدین در مدیریت آموزش آنلاین در شرایط کرونایی را تشریح کرد.

محسن لعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نقش والدین در مدیریت آموزش آنلاین در شرایط کرونایی، اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا آموزش آنلاین فرزندان امری اجتناب ناپذیر برای خانواده‌ها شده است، در واقع با همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش آنلاین با وجود مزیت‌هایی که برای دانش‌آموزان داشته است یک نوع دیگر از آموزش را به خانواده آموخته است.

وی اضافه کرد: با اجرایی شدن آموزش آنلاین در پاندمی کرونا مشکلات تحصیلی، تربیتی و رفتاری (لجبازی‌ها و مشکلات فرزندان در خانه) دانش‌آموزان بیشتر شده و مشکلات اجتماعی و کاهش تعاملات جمعی کودکان و نوجوانان و مشکلات جسمانی (مثل چاقی) افزایش داشته است.

بار مسئولیت آموزش آنلاین بر دوش مادران است

این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی، تصریح کرد: روند آموزش آنلاین و حضور فرزندان در خانه در قرنطینه‌های کرونایی افزایش و مشکلات خانوادگی و شدت یافتن مسائل و مشکلات روانشناختی مثل افسردگی، اضطراب، ترس‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان را نیز به دنبال داشته است و بار مسئولیت آموزش آنلاین در خانواده بیشتر بر دوش مادر خانواده بوده است.

لعلی با تاکید به راهکارهای مشارکت والدین در اثرگذاری و بهبود تدریس آنلاین نوجوانان، گفت: یکی از عواملی که در آموزش آنلاین دانش‌آموزان ایجاد کننده استرس فرزندان است نظارت و رفت و آمدهای زیاد و حساسیت بیش از اندازه والدین در وقت کلاس آنلاین دانش‌آموزان است.

نظارت‌های وسواس گونه والدین و عدم تمرکز فرزندان

وی ادامه داد: ترددها و نظارت‌های وسواس گونه والدین تمرکز فرزندان نوجوان آنها را بهم می‌ریزد و به نوجوان القا می‌کنند که به او اعتماد ندارند؛ در نتیجه فرزند آنها دنبال پیدا کردن راهکارهایی ماند قفل کردن و راه ندادن پدر و مادر به فضای آموزش آنلاین خود است.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان، تصریح کرد: والدین باید نظارت‌های وسواس گونه بر فرزندان در آموزش آنلاین را کنار بگذارند چرا که این عملکرد آنها باعث کاهش اعتماد نوجوانان به والدین می‌شود. از مهم‌ترین راهکارهایی که والدین برای مشارکت در آموزش آنلاین فرزندان می‌توانند استفاده کنند، بالا بردن سواد رسانه‌ای است.

والدین سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهند

لعلی، خاطرنشان کرد: راهکار اول اینکه خانواده‌ها بپذیرند در دوره‌ای قرار دارند که فرزند آنها سواد رسانه‌ای و سواد اینترنتی بالاتری نسبت به آنها دارد. پدر و مادر باید سعی کنند سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهند.

این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی، گفت: راهکار دوم این است که برای والدین کلاس‌های مجازی فرزندان نوجوان است را جدی بگیرند. در ابتدای شیوع کرونا برخی خانواده‌ها بر این باور بودند که این کلاس‌ها چندان جدی نیستند؛ باید بدانیم با تعطیل شدن حضوری مدارس، آموزش تعطیل نمی‌شود. آن‌ها به فرزندان بیاموزند همان طور که در کلاس حضوری در مدرسه قواعد و قوانین را رعایت می‌کرد، در کلاس آنلاین نیز باید همه موارد را رعایت کنند. پدر و مادر مقتدر می‌تواند این درخواست را از فرزند نوجوان خود داشته باشد.

وی افزود: راهکار سوم آماده کردن فضای خانه برای یادگیری مجازی فرزندان است، خانواده‌ها باید فضای خانه را بدون آلودگی صوتی کنترل کنند تا فرزندان نوجوان آنها در کلاس آنلاین تمرکز داشته باشند و دچار حواس‌پرتی نشوند.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: راهکار چهارم این است که والدین استرس را از فرزندان دور کنند، مرتب منفی‌گویی نکنند و از نکات منفی آموزش آنلاین صحبت نکنند. توجه نداشتن به این نوع رفتارها باعث ایجاد ناامیدی و افزایش استرس در فرزند می‌شود.

روند افزایشی اختلال یادگیری در پساکرونا

لعلی در خصوص اهمیت توجه والدین به فرزندانی که اختلال یادگیری دارند، اظهار کرد: پژوهش‌ها در دنیا نشان می‌دهد در پساکرونا روند افزایشی اختلال یادگیری را خواهیم داشت، چرا که خانواده‌ها از انجام تکلیف‌های درسی شکایت دارند و از معلمان انتقاد می‌کنند که تکالیف درسی، جزوه و مشق زیادی به فرزند آنها ندهند.

این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید بدانند در فضای مجازی دانش‌آموز نوجوان به صورت آنلاین حضور دارد و انجام تکالیف درسی و دستورالعمل‌ها هیچ تفاوتی با کلاس‌های حضوری ندارد. دانش‌آموزان هم موظف به انجام تکالیف با مشارکت والدین هستند. والدین باید نظارت و مشارکت بیشتری بر آموزش آنلاین فرزندانی  که مشکلات بیش فعالی و اختلال یادگیری و مسائل رفتاری دارند، داشته باشند.

کد خبر 528367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.