واکسیناسیون ۵۰ میلیون راس دام در مقابل طاعون نشخوارکنندگان

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: مرحله اول واکسیناسیون در برابر طاعون نشخوارکنندگان از اردیبهشت ماه آغاز شد که بیش از ۵۰ میلیون رأس واکسینه شدند و تعداد کانون‌های درگیر بیماری کاهش یافت.

علیرضا اکبرشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی دام در راستای طرح ریشه‌کنی طاعون نشخوار کننده کوچک برنامه‌ریزی کرده و دستورالعمل‌هایی در این زمینه تدوین شده است. بر اساس رهیافت داده شده تا سال ۲۰۳۰ تمام کشورهایی که با این بیماری درگیر هستند باید بتوانند بیماری را کنترل و ریشه کن کنند. علائم طاعون نشخوار کننده کوچک، تنفسی و گوارشی است و اگر دام حساسیت بالایی داشته باشد بیشتر گرفتار می‌شود و اگر سابقه درگیری و حساسیت کمتری داشته باشد کمتر واکنش نشان می‌دهد.

وی افزود: طاعون نشخوارکنندگان از آن دسته بیماری‌هایی است که اگر دام یک بار به این بیماری مبتلا شود دوباره مبتلا نمی‌شود. خوشبختانه سازمان دامپزشکی کشور طی ۱۰ سال گذشته تلاش نموده دام‌های بسیاری را واکسینه کند و اولویت برای مناطق پرخطر بوده است و در مورد آمار ابتلای دام‌های اهلی که در حاشیه حیات وحش هستند آمارها مربوط به ۱۰ سال گذشته است. در سال ۱۳۹۰ کانون بیماری دو هزار و ۵۲۲ رأس بوده است که سه هزار و ۵۰۰ رأس واکسینه شدند و پس از اینکه واکسیناسیون افزایش یافت تعداد کانون‌ها کاهش پیدا کرد.

برنامه ریشه‌کنی طاعون در پنج محور صورت می‌گیرد

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: در سال ۱۴۰۰ برای ریشه‌کنی این بیماری در پنج محور اقداماتی صورت می‌گیرد، محور تشخیص، محور اقدامات و کنترل، محور آموزش و ترویج مرتبط با ارزیابی، نظارت و تدوین ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در سه سال متوالی جمعیت سبک دام کشور که ۷۰ میلیون رأس است با برنامه‌ریزی و در بازه زمانی سه ماهه و به صورت رایگان واکسیناسیون اتفاق می‌افتد. متأسفانه در سال جاری بیماری کرونا و مشکلات دیگری سبب شد که این بازه زمانی پنج ماهه شود.

اکبرشاهی خاطرنشان کرد: مرحله اول واکسیناسیون در برابر طاعون نشخوارکنندگان از اردیبهشت ماه آغاز شد که در آن بیش از ۵۰ میلیون رأس واکسینه شدند و تعداد کانون‌های درگیر بیماری کاهش یافت و پس از انجام واکسیناسیون برای ریشه‌کن شدن بیماری فعالیت‌هایی برای بررسی بیماری شروع می‌شود. همچنین لازم است کشورهای همسایه این اقدامات را انجام دهند تا برای کنترل بیماری با مشکل روبه‌رو نشویم.

کد خبر 528336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.