بذرپاش: یارانه پنهان در سال ۹۹، دو برابر منابع عمومی است

رییس دیوان محاسبات کشور در مورد یارانه‌های پنهان کشور گفت: میزان یارانه پنهان کشور بالغ بر ۱ میلیون ۶۰۳ هزار میلیارد تومان است که بخش اعظم آن بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان مربوط به گاز و دو برابر منابع عمومی کشور در سال ۹۹ است.

به گزارش ایمنا، «مهرداد بذرپاش»، رئیس کل دیوان محاسبات کشور در حاشیه نشست علنی امروز- سه شنبه- مجلس شورای اسلامی بعد از قرائت تفریغ بودجه ۱۳۹۹ کل کشور در جمع خبرنگاران گفت: امروز تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور که در تاریخ ۳۱ شهریورماه امسال تحویل مجلس شورای اسلامی شده بود در صحن علنی و غیر علنی قرائت شد. بخشی از اعداد و ارقام محرمانه در جلسه غیر علنی ارائه شد و بخش‌های هم علنی قرائت شد تا در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار گیرد.

وی افزود: کاهش زمان ارائه تفریغ بودجه به مدت چهار ماه کاهش پیدا کرد و دیوان محاسبات حساب‌های ۳۶۰۰ دستگاه را بررسی کرده و در تقویم زمانی زودتر انجام داد. این گزارش، ماحصل صدها هزار نفر ساعت کار کارشناسی و رسیدگی به حساب‌ها و ۲۷۲ تبصره بودجه سال ۹۹ است که وقت زیادی برای رسیدگی آن صرف شده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور در مورد یارانه‌های پنهان در بودجه کشور گفت: یارانه پنهان کشور عددی بالغ بر یک میلیون ۶۰۳ هزار میلیارد تومان اعم از یارانه در بخش کالاهای اساسی و گاز است. بخش اعظم آن بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان مربوط به گاز اعم از هدر رفت و مصرف در شبکه است که دو برابر منابع عمومی کشور در سال ۹۹ یعنی ۴۵ درصد نقدینگی کشور در سال ۹۹ محسوب می‌شود.

بذرپاش گفت: میزان هدر رفت در بخش آب در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ هفت هزار میلیارد تومان، میزان هدر رفت برق در این بازه زمانی ۹ هزار میلیارد تومان بوده است و هدر رفت گاز هم عدد بالایی را نشان می‌دهد که ما باید برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه داشته باشیم و مدیریت لازم انجام شود تا دیگر شاهد هدر رفت نباشیم.

وی با اشاره به اینکه ناترازی های بودجه زیاد است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته میزان فروش نفت کاهش یافته است، ما برای کسب درآمد به سمت فروش اوراق رفتیم که قطعاً نمی‌توانیم با این مسیر یعنی با فروش اوراق کشور را اداره کنیم و باید راهکارهای دیگری برای تأمین درآمد کشور در نظر گرفته شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: یکی از پیشنهاداتی که ما در گزارش تفریغ بودجه ۹۹ آوردیم آن بود که از ذخایر معدنی کشور بیشتر استفاده شود چرا که میزان ذخایر معدنی شناسایی شده کشور بالغ بر ۵۲.۵ میلیارد تن است اما اکتشاف ذخایر معدنی ما حدود ۵۱۱ میلیون تُن بوده که نشان می‌دهد ما کمتر از یک درصد از ذخایر معدنی خود را اکتشاف کرده‌ایم و اگر به این ذخایر توجه شود، قطعاً منابع بودجه از این طریق به دست می‌آید.

بذرپاش اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی پایه‌های مالیاتی زیادی را تاکنون به تصویب رسانده است که بعضاً اجرا نمی‌شود. به عنوان مثال آئین نامه اجرای مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس حتی ابلاغ هم نشده در حالی که باید قوانین مجلس به ویژه در زمینه پایه‌های مالیاتی به درستی اجرا شود چرا که در بودجه روی این بخش‌ها حساب شده است.

وی گفت: از ۴۵ سال قبل تاکنون به طور متوسط سالانه ۲۵ درصد رشد نقدینگی داشته‌ایم که این نشان می‌دهد نوع مدیریت اقتصادی ما غلط است و در این شرایط تورم و رشد نقدینگی اجتناب ناپذیر است و ما باید به سمت اصلاح این وضع برویم.

رئیس دیوان محاسبات کشور با تأکید بر اینکه ما باید در بودجه شرکت‌های دولتی، اصلاح ساختار را اعمال کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰۰ شرکت دولتی در پیوست بودجه می‌آید که می‌توان این شرکت‌ها را واگذار و حتی به نصف تقلیل داد که راهکار مهمی در زمینه اصلاح ساختار بودجه و رفع مشکلات اقتصادی کشور است.

بذرپاش افزود: علاوه بر این بودجه شهرداری‌ها و شرکت‌های نیمه دولتی بسیار زیاد است اما معمولاً در لایحه بودجه به مجلس ارائه نمی‌شود در حالی که توصیه ما این است که بودجه این بخش‌ها در قالب پیوست به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و باعث می‌شود نظارت‌ها افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: بودجه‌ای که مجلس در حال حاضر رسیدگی می‌کند تمام بودجه کشور نیست و باید گفت بودجه برخی از بخش‌ها اصلاً به مجلس ارائه نمی‌شود و این رویه باید اصلاح شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه ما از ابتدای کار خود در دیوان محاسبات تحقیق و تفحص از بخش‌هایی چون کشت و صنعت مغان، هفت تپه و آب و فاضلاب خوزستان را انجام دادیم، گفت: برای مثال در این سال‌ها هم از صندوق توسعه ملی و هم از بودجه عمومی کشور برای آب و فاضلاب استان خوزستان اعتباراتی تخصیص داده شده است و ما تاکنون بالغ بر ۴۰ تخلف در این زمینه احصا کردیم و تا پایان سال گزارش آن را نهایی و به مردم ارائه می‌دهیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 528330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.