برنامه بایدن؛ سرنگونی اسد یا محدود کردن ایران؟

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت واضح است که بشار اسد باقی مانده و تحریم‌های آمریکا نتایج اندکی به همراه داشته و دولت بایدن ترجیح می‌دهد تا بر موضوعات دیگر از جمله محدود کردن نفوذ ایران تمرکز کند.

به گزارش ایمنا، پس از گذشت یک دهه از آغاز ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در سوریه، آمریکا و کشورهای عربی به هدف خود برای سرنگون کردن دولت «بشار اسد» دست نیافتند و طی ماه‌های اخیر به تدریج در حال عادی سازی روابط خود با دولت سوریه هستند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی با اشاره به شکست فشارهای آمریکا علیه دولت سوریه نوشت: «خط لوله‌ای که آمریکا از آن حمایت کرده با هدف انتقال گاز مصر از اردن و سوریه به لبنان است. با وجود آنکه سوریه تحت تحریم قرار دارد اما آمریکا حمایت خود را از خط لوله انتقال گاز مصر به لبنان اعلام کرده است. البته هدف آمریکا مقابله با اقدام حزب‌الله لبنان در واردات نفت از ایران به لبنان است».

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت: «از سوی دیگر، اردن در تلاش برای احیای اقتصاد بیمار خود مرزهای خود با سوریه را برای کارهای تجاری بازگشایی کرده است و اخیراً نیز میزبان وزیر دفاع سوریه برای انجام گفت‌وگوهای امنیتی بوده است. «عبدالله دوم» پادشاه اردن نیز که سال ۲۰۱۱ از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه خواسته بود تا از قدرت کناره‌گیری کند هفته پیش با وی تلفنی درباره روابط "برادرانه میان دو کشور و راه‌های ارتقای همکاری" گفت‌وگو کرد».

نیویورک تایمز نوشت: «کشورهای ثروتمند عربی حاشیه خلیج فارس نظیر عربستان سعودی و امارات که در اوایل جنگ داخلی در سوریه به حمایت از افراد مسلح پرداخته بودند نیز مخالفت خود با بشار اسد را کنار گذاشته و به دنبال توسعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سوریه هستند، اما این موضوع به دلیل تحریم‌های آمریکا هنوز محقق نشده است».

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، دولت بایدن نیز از زمانی که بر سرکار آمده است، رویکرد خصمانه کمتری در قبال بشار اسد در مقایسه با دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا اتخاذ کرده است اگر چه دولت بایدن همچنان شرکای عرب خود را به عادی سازی روابط با دمشق تشویق نمی‌کند.

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: «یک مقام ارشد دولت بایدن در مصاحبه‌ای گفت که واضح است که بشار اسد باقی مانده و تحریم‌ها علیه سوریه امتیازات اندکی را به همراه داشته بنابراین دولت آمریکا ترجیح داده تا بر موضوعات دیگر از جمله مبارزه با همه‌گیری کرونا، کاهش مشکلات اقتصادی در منطقه و محدود کردن نفوذ ایران تمرکز کند».

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت که آمریکا تلاش دارد تا در خط لوله گاز که از مصر به لبنان کشیده می‌شود، سوریه کمترین بهره را ببرد.

وی اضافه کرد که واشنگتن به صورت فعالانه به امارات و عربستان سعودی گفته که از هرگونه سرمایه گذاری در سوریه و از بلوکه خارج کردن دارایی‌های رئیس جمهور سوریه خودداری کنند.

این مقام آمریکایی گفت که واشنگتن به ابوظبی و ریاض گفته به سوریه هیچ‌گونه دسترسی به منابع برای بازسازی و نوسازی داده نشود.

خبرگزاری «رویترز» نیز روز یکشنبه در تحلیلی نوشت، هم‌زمان با تمرکز آمریکا بر بحران روابط با چین، متحدان عرب واشنگتن در حال تغییر مسیر به سمت برقراری روابطی بهتر با دولت دمشق هستند.

منبع: فارس

کد خبر 528244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.