باید تاکتیک مناسبی برای مقابله با حریفان داشته باشیم/ برابر کره باید هوشمندانه عمل کنیم

ملی‌پوشان تیم فوتبال ایران امشب در چهارمین دیدار مقدماتی جام جهانی به مصاف تیم کره جنوبی می‌روند و یکی از حساس‌ترین دیدار های این دوره را تجربه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی کشورمان در چهارمین گام خود از دور دوم انتخابی جام جهانی امروز و از ساعت ۱۷ به مصاف کره جنوبی می‌روند. شاگردان اسکوچیچ در دیدار قبلی برابر امارات توانستند حریف را از پیش رو برداشته و به صدر جدول صعود کنند. در همین خصوص و برای بحث پیرامون وضعیت تیم ملی کشورمان در مسابقات مقدماتی جام جهانی با رسول کربکندی پیشکسوت و بازیکن اسبق تیم ملی، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

امروز تیم کشورمان دیدار حساسی را با کره جنوبی دارد. این مسابقه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر بنده نباید خیلی به آمار و ارقام توجه کنیم. اینکه گفته می‌شود تیم کشورمان ۱۰ برد متوالی کسب کرده است در این برهه صحیح نیست. در واقع باید به کیفیت عملکرد تیم ایران نگاهی بیاندازیم. این کیفیت در سطح مطلوبی قرار ندارد. به نظر می‌رسد مقداری از برتری بازیکنان‌مان در تیم استفاده می‌کنیم و بر اساس همین برتری فردی می‌توانیم بردهای خوبی به دست آوریم. بازی با کره جنوبی دیدار بسیار حساسی برای تیم ما است. باید در آن هوشیارانه عمل کنیم و امتیاز بازی را بگیریم تا خیالمان را برای مرحله برگشت و صعود آسان به جام جهانی راحت شود.

فکر می‌کنید در کدامیک از خطوط زمین باید برابر حریف هوشمندانه عمل کنیم و در واقع مراقب حریف باشیم؟

در خط دفاعی کمی نفرات ما کند عمل می‌کنند و باید حواسمان باشد فضای کمتری به آنها بدهیم. در واقع مثل صحنه مهم دیدار با امارات که در نهایت کمک داور ویدئویی آن را برگرداند، عمق دفاع تیم ایران نباید شکننده باشد. با توجه به بازیکنانی که در خط هافبک و حمله داریم آنها در طول بازی می‌توانند موقعیت‌هایی را که ایجاد می‌شود به گل تبدیل کنند و از این لحاظ دغدغه‌ای وجود ندارد. البته اولویت ما باید حفظ دروازه و دریافت نکردن گل باشد تا با خیال راحت‌تری برابر کره بازی کنیم.

از صحنه مهم دیدار با امارات صحبت کردید که به کمک VAR همه چیز به نفع تیم کشورمان برگشت. در این دیدار به دلیل شرایطی که پیش آمده سیستم کمک داور ویدئویی وجود ندارد. فکر می‌کنید در روند کار مسابقه مؤثر باشد؟

اگر در دنیا از این سیستم استفاده می‌شود به این خاطر است که حق کمتری از تیم‌ها ضایع شود. داور هم یک انسان است و ممکن است اشتباهاتی داشته باشد. این سیستم قطعاً برای کمک به مسابقه و داور آن راه اندازی شده است. مسلماً نبود این کمک داور ویدئویی در روند کار مؤثر است. همان طور که دیدیم در بازی با امارات نیز در حالی که هیچکس فکر نمی‌کرد آن صحنه آفساید باشد اما به کمک VAR شرایط مسابقه تغییر کرد. در کل بودن آن بهتر است اما با توجه به اینکه میزبان هستیم ممکن است داور صحنه‌های مشکوک را به نفع تیم میزبان رأی بدهد.

این روزها با وجود پیروزی‌های تیم کشورمان انتقادات زیادی به کار اسکوچیچ می‌شود. روند کاری سرمربی کروات تیم ایران را چطور می‌بینید؟

وقتی یک مربی، تیم ما را از مرحله مقدماتی با آن شرایطی که داشت نجات داد و حالا هم نتایج خوبی گرفته است نمی‌توانیم بگوییم مطلقاً کار او اشکال دارد. اما با این همه مهره‌ای که داریم و من اطمینان دارم هر تیمی در آسیا حسرت داشتن این بازیکنان را می‌خورد، باید تاکتیک‌های مناسب‌تری برای مقابله با حریفان داشته باشیم. در بازی با امارات حریف خیلی خوب ما را آنالیز کرده بود و اجازه به بازی سازی نمی‌داد. قطعاً کره جنوبی هم آنالیز خوبی از تیم کشورمان دارد و باید بر اساس خلاقیت فردی هافبک‌ها و مهاجمان مان سود ببریم تا به سلامت از این دیدار نیز بگذریم. در دیدار با امارات در نهایت توانستیم عمق دفاع حریف را نشانه بگیریم و به گل برسیم. نیاز است این تیم با این مهره‌ها، تاکتیک‌های خوبی داشته باشد. به طور مثال در زمان حضور کارلوس کی روش می‌دانستیم تاکتیک اصلی این مربی دفاع صرف است و در این راه نیز موفق عمل می‌کرد. در این بازی‌ها هم باید ببینیم دنبال چه هستیم و در نهایت بر اساس همان تاکتیک پیش برویم.

با توجه به اینکه در گذشته پست شما دروازه‌بان بوده است عملکرد علیرضا بیرانوند، گلر اصلی تیم ملی را چطور می‌بینید؟

بیرانوند، گلر با تجربه‌ای است. به نظر می‌رسید در دیدار با امارات روز خوبش نبود. با وجود آنکه گلی را دریافت نکرد اما در چند صحنه تزلزل داشت. در حال حاضر آماده‌ترین دروازه‌بان ما بیرانوند است و مدافعان تیم از لحاظ روحی و روانی اعتماد زیادی به او دارند. البته بر خلاف گذشته گلر های دیگری نیز روی نیمکت داریم اما تجربه بیرانوند می‌تواند کمک زیادی به تیم ایران کند.

و اما صحبت پایانی..

با همه این تفاسیر امیدوارم رکورد ۱۰ برد ما به عدد ۱۱ برسد. گروه ما در مجموع نسبت به گروه دیگر مرحله دوم، شرایط بهتری برای کشورمان ایجاد کرده است. اگر نگاهی به آن گروه بیاندازیم می‌بینیم که عربستان و استرالیا کار را برای رقیبان خود دشوار کرده‌اند و حتی ژاپن نیز در وضعیت خوبی نیست. بنابراین حالا که بخت با تیم ایران یار است باید استفاده حداکثری را برده و برابر حریفان امتیازات را به خوبی جمع کنیم و به آسانی به جام جهانی برویم.

کد خبر 528218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.