افتتاح فاز دوم مجموعه خوابگاه‌های متاهلین دانشگاه صنعتی اصفهان

شامگاه _دوشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰_ باحضور اعضا هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و خیرین و در فاز دو مجموعه خوابگاه‌های خیریه امام جواد(ع) از ۱۲۰ واحد خوابگاهی ویژه دانشجویان متاهل بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر عمادی امروز _ دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰_ در آئین بهره‌برداری از فاز دو مجموعه خوابگاه‌های خیریه متأهلین امام جواد (ع)، اظهار کرد: تهاجم شیطان به فرهنگ اسلامی و سوق دادن جامعه به سمت مادی گرایی و دنیا طلبی، نقطه مقابل توجه به خدا، تذکر و توجه به حقایق عالم است.

وی افزود: دنیا حقایق را از انسان می‌پوشاند و شیرینی اندک ظاهری را به انسان نشان می‌دهد که توجه انسان را از حقیقت عالم هستی کنار زده و وی را به موجود بی ارزشی که از از حقایق غافل بوده و بازیچه دنیا است تبدیل می‌کند.

وقف اموال نشانی از ایثار انسان‌ها است

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: برای مقابله با این موضوع باید به بزرگی خداوند توجه داشت، چنین انسانی از وسایل دنیا برای ساخت آخرت خود استفاده می‌کند.

عمادی اضافه کرد: فرهنگ گذشتن از مال دنیا و هزینه کردن آن برای به دست آوردن رضایت خداوند، ناشی از کوچک شمردن دنیا در نزد انسان و بزرگ شمردن خداوند در چشم اوست.

وی تصریح کرد: تبلور ایمان در گذشت و ایثار است و افرادی که اموال خود را وقف می‌کنند ایثار و گذشت خود را نشان داده‌اند.

بودجه‌های دولتی برای تأمین نیازهای دانشگاه کافی نیست

سید مهدی ابطحی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم با تشکر از خیران و نیکوکاران، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان وضعیت علمی مناسبی داشته ولی در عین حالی که کمک به دانشگاه صنعتی اصفهان درخور توجه بوده ولی کماکان از خیران در این زمینه یاری می‌طلبیم.

محمود مدرس هاشمی، رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در ادامه اظهار کرد: در طول هشت سال گذشته دانشگاه صنعتی اصفهان کاملاً برنامه محور عمل کرده، طرح تحول توسط اساتید این دانشگاه تهیه شده و نقشه راه دانشگاه بوده است که از جمله برنامه‌ها و اهداف آن می‌توان به دستیابی به درآمدهای پایدار برای دانشگاه اشاره کرد.

وی افزود: از سال‌ها قبل خیران فعالیت‌های ارزشمندی در دانشگاه‌های مختلف انجام داده بودند که از جمله آن می‌توان به مجموعه خوابگاه‌ها و مسجد دانشگاه اشاره کرد.

مدیریت کارهای خیر باید توسط خیران انجام شود

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: لازم است مدیریت کارهای خیر بر عهده خیران باشد و این موضوع می‌تواند مؤثرتر از انجام این کار توسط مدیران دانشگاه باشد، علاوه بر این فعالیت بنیاد دانشگاه مستمر و ادامه دار است که منجر به حضور نهادینه و ساختارمند خیران در دانشگاه شد.

همه دانشگاه‌ها نیازمند کمک‌های مردمی هستند

مدرس هاشمی با اشاره به اینکه مجموعاً ۲۷ درصد از بودجه دانشگاه استفنورد توسط موقوفات و خیران تأمین می‌شود، اضافه کرد: نه تنها برای مراکز علمی همچون دانشگاه صنعتی اصفهان، بلکه دانشگاه‌های بزرگ دنیا نیز نیازمند کمک‌های مردمی هستند و اگر از این نیز چشم‌پوشی شود نباید انتظار رقابت با دانشگاه‌های دنیا را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در اساس نامه بنیاد دانشگاه صنعتی اصفهان ۲۲ هدف ذکر شده و بسیاری از ابعاد مختلف نیازهای دانشگاه از جمله پژوهش، تجهیزات آزمایشگاهی و بورسیه‌ها در این اساسنامه ذکر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: یکی از معضلات دانشگاه صنعتی پس از رفع نیازهای اولیه ساختمانی، تجهیزات آزمایشگاهی برای آزمایشگاه مرکزی بود.

مدرس هاشمی اضافه کرد: مجموعه اول پروژه خوابگاه امام جواد در دهه ۸۰ با پیگیری‌های زیاد ساخته شد، در سال ۹۵ نیز از خیران این طرح خواسته شد پنج بلوک دیگر این طرح را نیز تکمیل کند و امروز شاهد افتتاح ۱۲۰ واحد خوابگاهی در این مجموعه هستیم.

وی تصریح کرد: هیئت رئیسه فعلی و پیشین دانشگاه صنعتی اصفهان، وزارت علوم و خیران نقش بسزایی در ساخت این مجموعه داشته‌اند.

کمک به دانشگاه‌ها در اولویت خیران باشد

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: حضور خیران و نیکوکاران گرامی در همه عرصه‌ها مشکلات کشور را حل کرده است، امروز دانشگاه‌ها یکی از اولویت‌های جذب کمک‌های خیران هستند و می‌توانند افتخار آفرین باشند، اگر دانشگاه‌ها حمایت شود سود آن به نفع جامعه خواهد بود، هر یک ریال سرمایه گذاری در حوزه آموزش و تحقیق بیش از ۳۰ ریال بازگشت به جامعه خواهد داشت.

مدرس هاشمی خاطرنشان کرد: کارآفرینی، کمک به صنایع، رفع مشکلات فرهنگی و اشتغال در گرو رونق دانشگاه‌ها است که نیازمند کمک خیران است.

تاکید دین اسلام بر علم آموزی و ترویج دانش

سید حسین رضازاده، خَیر سازنده مجموعه خوابگاهی متأهلین امام جواد (ع) نیز در ادامه اظهار کرد: تاریخ بشر با آموختن و تعلیم و تربیت آغاز می‌شود، انسان‌ها از روزگار کهن شروع به آموختن و کشف راز و رمز اطراف خود و انتقال مفاهیم و اطلاعات برای بیان دیدگاه‌ها و نظارت خود کردند.

وی افزود: در ادیان گوناگون به فراگیری علم و دانش توصیه شده، اما هیچ دینی همانند اسلام مسلمانان را به آموختن علم و ترویج آن بین مردم تاکید نکرده است. مسلمانان از همان ابتدا به دنبال کسب علم دانش بوده‌اند که از توصیه‌های قرآن و دین اسلام ناشی شده است.

مدیرعامل مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت (ع) گفت: قرآن به عنوان اولین معلم و مربی در تاریخ بشر مشوق اصلی پیروان خود بوده است، اسلام در آغاز ظهور به مسئله نوشتن توجه کرده، علم را محترم دانسته و مسلمانان را به فراگیری آن تشویق می‌کند. علم و دین در اسلام با یکدیگر کاملاً سازگار است، اسلام دانش اندوزی را وظیفه دانسته و برای آن مرزی نمی‌شناسد.

وی اضافه کرد: پیرو تأکیدات دین اسلام مبنی بر تشکیل خانواده و فراهم کردن زمینه‌های ازدواج، برای تأمین خوابگاه‌های متأهلی برای زوج‌های دانشجو دانشگاه صنعتی اصفهان وارد میدان شدم و تفاهم‌نامه‌ای در سال ۱۳۸۰ منعقد شد. پس از تکمیل و بهره برداری، این مجموعه نقش مهمی در تسهیل ازدواج دانشجویان داشته است. افزایش سن و نبود امکانات برای ازدواج مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

تشکیل خانواده در دوران دانشجویی برکات زیادی به همراه دارد

رضازاده تصریح کرد: تشکیل خانواده در دوران دانشجویی، منجر به شناسایی بیشتر خداوند شده به طوری که در آرامش خاطر دانشجویان به شکوفایی نیز برسند. فقدان محل سکونت برای دانشجویان متأهل منجر به افزایش تنش و اضطراب در آنان می‌شود.

این خیر گفت: مهم‌ترین عاملی که منجر به اجرای فاز دوم این مجموعه شد، نیاز به توسعه و وجود چنین پایگاهی برای تعالی و سعادت است. دانشجو باید با آرامش به حرفه اصلی خود که همان دست یافتن به قدرت دانستن، آگاهی و کسب معارف الهی است بپردازد، برای ایجاد این آرامش فکری باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

رضازاده اضافه کرد: تلاش شد تا از بهترین امکانات برای ساخت مجموعه خوابگاهی امام جواد استفاده شود، انگیزه الهی و انسانی ساخت این مجموعه زمینه ساز آرامش برای دانشجویان خواهد شد.

وی تصریح کرد: این مجموعه محصول عشق به خدا و انسان است، امید است عنایات امام جواد (ع) مشمول دانشجویان ساکن این خوابگاه‌ها شود، این بنا در نوع خود بی نظیر است، زیرا در سایه همای سعادت امام معصوم شکل گرفته است.

این خیر گفت: امید است معنویت نگاه امام زمان (عج) به این دانشجویان منجر به رسیدن به اهداف والای انسانی و الگوی مناسبی برای یک حرکت مردمی شود.

ساخت مجموعه خوابگاهی امام جواد با بیش از ۲۴ میلیارد تومان بودجه

رضا زاده اضافه کرد: تأمین مالی این پروژه با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در سال‌های اخیر از جمله مشکلاتی است که پیش روی سازندگان این مجموعه بوده است، این پروژه با زیربنای ۱۱ هزار متر مربع و هزینه ۲۲ میلیون تومان برای هر متر مربع و در مجموع، ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و ۳۰ هزار متر مربع محوطه سازی با هزینه ۶ میلیارد تومانی ساخته شده که ۱۳ میلیارد تومان از اعتبار آن دولتی بوده است.

وی با تقدیر از تمامی خیرانی که در مسیر ساخت این پروژه همکاری کرده‌اند، گفت: از خداوند می‌خواهم دانشجویانی که در این خوابگاه‌ها سکونت می‌کنند زندگی خوبی داشته و بتوانند به کشور خود خدمت کنند.

ساخت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان توسط خیران

مسعود استکی، یکی از خیران سازنده آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در ادامه اظهار کرد: در هر کشوری همواره مراکز پژوهشی باید توسعه یابد زیرا توسعه کشور به توسعه این مراکز وابسته است، اما تجهیزات این مجموعه‌ها معمولاً گران قیمت بوده و نگهداری آن نیز کار مشکلی است. جمع‌آوری این تجهیزات در یک مکان اهمیت ویژه‌ای برای دسترسی سریع محققان به نتایج فعالیت‌ها دارد.

وی افزود: حضور پژوهشگران و دانشمندان در محلی با شرایط مناسب هم‌افزایی و بالا بردن کیفیت پژوهش‌ها را به دنبال دارد. تا کنون تجهیزات خوبی در دانشگاه صنعتی اصفهان فراهم شده بود، اما ساختمان مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده و بهره‌وری لازم از این تجهیزات به دست نیامده بود.

این خیر با ارائه جزئیاتی از نحوه ساخت و مشخصات فنی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بودجه ساخت آزمایشگاه مرکزی و عملیات اجرایی آن توسط بخش خصوصی انجام شد، این پروژه در قسمت شمالی دانشگاه ساخته شده و دسترسی اساتید و دانشجویان به آن به راحتی انجام می‌شود.

استکی در پایان تصریح کرد: تعلیم و تربیت زنجیره‌ای است که از مدارس ابتدایی شروع شده و به بالاترین مراحل پژوهشی می‌رسد.

به گزارش ایمنا، در پایان این آئین از فاز دو مجموعه خوابگاهی متأهلین امام جواد (ع) و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان بره‌برداری شد.

همچنین در این برنامه از ۲۱ خیر دانشگاه صنعتی اصفهان جهت پیگیری‌های مجدانه و مساعدت‌های ارزشمند و خالصانه در احداث فاز دوم مجموعه خوابگاه‌های دانشجویی متأهلین امام جواد (ع)، اهتمام در احداث ساختمان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان، کمک به زیر ساخت‌های دانشگاه و کمک به خرید تجهیزات کمک آموزشی تجلیل شد و از مجموعه خوابگاه‌های متأهلین امام جواد (ع) بازدید به عمل آمد.

کد خبر 528171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.