طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی+ نکات کلیدی و جلوگیری از کپک زدن

رب گوجه فرنگی یک چاشنی غذای پرمصرف و مهم در سراسر جهان است که به عنوان رنگ دهنده و طعم دهنده در اکثر غذاها مثل انواع خورشت ها، آبگوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایمنا، رب گوجه فرنگی علاوه بر چاشنی غذا ماده اولیه بسیاری از محصولات نظیر سس‌ها و کنسروهای مختلف است. گوجه فرنگی به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده رب گوجه، به دلیل داشتن نوعی آنتی‌اکسیدان به نام لیکوپن با رادیکال‌های موجود در بدن که باعث بروز سرطان، پیری زودرس و بیماری‌های قلبی می‌شود مبارزه می‌کند. اگر رب گوجه به روش خانگی تهیه شود به دلیل اینکه فاقد مواد افزودنی و نگهدارنده است سالم‌تر است.

مواد لازم برای تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

گوجه فرنگی ۱۰ کیلوگرم
نمک ۴۰ گرم
روغن مایع ۱۰۰ گرم

مقدار مواد گفته شده برای تهیه حدود ۲ کیلو گرم رب گوجه مناسب است. برای تهیه مقدار بیشتر یا کمتر رب می‌توانید مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی+ نکات کلیدی و جلوگیری از کپک زدن

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی و خوشرنگ

مرحله اول

ابتدا گوجه فرنگی‌ها را خوب بشویید سپس آنها را به ۳ یا ۴ تکه خرد کنید. گوجه‌های خرد شده را داخل مخلوط کن یا غذا ساز بریزید تا خوب له شوند به طوری که پوست و تخمه گوجه فرنگی دیده نشود. در این مرحله به جای اینکه گوجه‌ها را با دستگاه پوره کنید و آب آنها را بگیرید می‌توانید گوجه‌های شسته شده را دو تکه کنید و در یک قابلمه بزرگ بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا گوجه‌ها پخته شود و پوستشان به راحتی جدا شود. روی گوجه‌ها نمک بریزید تا هم آب بیاندازد و هم ماندگاری رب بالا برود. پس از نرم شدن گوجه‌ها قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید مواد خنک شود.

مرحله دوم

یک توری سیمی یا صافی با سوراخ خیلی ریز را روی یک قابلمه قرار دهید و گوجه فرنگی‌های آماده شده در مرحله قبل را داخل صافی بریزید. مواد رب را با فشار دست یا قاشق از صافی رد کنید تا پوست و تخمه‌های گوجه فرنگی‌ها گرفته شود. برای احتیاط بهتر است چند بار مواد را از صافی رد کنید چون وجود پوست یا تخمه گوجه فرنگی باعث می‌شود رب زودتر کپک بزند و خراب شود.

مرحله سوم

گوجه فرنگی‌های له شده یا آب گوجه فرنگی‌ها را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید و صبر کنید تا بجوشد، بعد از آن حرارت را کم کنید. درب قابلمه را نگذارید تا آب اضافی مواد رب خارج و زودتر غلیظ شود. هر چند دقیقه یک بار رب گوجه را از ته هم بزنید تا ته نگیرد. اگر رب ته بگیرد بوی سوختگی می‌دهد.

مرحله چهارم

بعد از اینکه رب شروع به قل زدن کرد و کمی غلیظ شد نمک را به آن اضافه کنید. اگر با دستگاه گوجه‌ها را پوره کرده‌اید در این مرحله به رب گوجه نمک را اضافه کنید و آن را بچشید. نمک باید در حدی باشد که رب نه خیلی بی نمک شود و نه خیلی شور. اگر گوجه‌ها را با حرارت پخته باشید و در مرحله اول نمک را اضافه کردید نیاز نیست در این مرحله نمک به رب بزنید، فقط اگر نمک رب کم بود مقداری نمک به آن اضافه کنید.

مرحله پنجم

برای داشتن رب سفت‌تر و غلیظ‌تر باید حرارت را کم کنید و رب را مرتب هم بزنید تا آب آن کاملاً تبخیر شود. اگر رب را شل تر بردارید زودتر کپک میزند. وقتی رب به غلظت مناسب رسیده است کهقل قل کند و به بیرون بپاشد همچنین می‌توانید با یک قاشق روی رب یک شکاف بزنید، اگر شکاف دیر پر شد یعنی غلظت رب خوب است.

مرحله ششم

به ازای هر یک کیلو رب گوجه فرنگی حدود یک قاشق غذاخوری روغن به آن بزنید و رب را هم بزنید و بعد از چند دقیقه رب را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا خنک شود. اضافه کردن روغن دلخواه است ولی باعث می‌شود ماندگاری رب بیشتر شود.

مرحله هفتم

بعد از سرد شدن رب آن را در ظرف‌های شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید چون رب به دلیل داشتن خاصیت اسیدی با ظروف فلزی و پلاستیکی واکنش شیمیایی می‌دهد و مواد ناسالم تولید می‌کند. درب ظرف‌ها را محکم ببندید و در جای خنک و یا داخل یخچال نگهداری کنید. برای پخت انواع غذاها می‌توانید از این رب گوجه سالم و خانگی استفاده کنید.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی+ نکات کلیدی و جلوگیری از کپک زدن

نکات مهم برای تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

  • برای تهیه رب خانگی بهتر است از گوجه فرنگی‌های آبدار، گوشتی، پوست نازک، قرمز رنگ، کاملاً رسیده و نرم استفاده کنید. همچنین گوجه فرنگی نباید کپک زده یا پلاسیده باشد.
  • اضافه کردن نمک به رب باعث جلوگیری از کپک زدن و خرابی رب می‌شود.
  • اضافه کردن روغن باعث یخ نزدن در فریزر و خوش رنگ شدن رب می‌شود.
  • بهترین قابلمه یا دیگ برای جوشاندن رب گوجه فرنگی خانگی دیگ مسی یا روحی است.
  • به طور معمول از هر ۴ کیلوگرم گوجه فرنگی ۱ کیلوگرم رب گوجه به دست می‌آید که این میزان به نوع گوجه نیز بستگی دارد.

جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

از آنجا که رب گوجه خانگی فاقد مواد نگهدارنده است ممکن است زودتر کپک بزند ولی با رعایت نکات زیر می‌توانید از کپک زدن آن جلوگیری کنید:

  • دقت کنید هنگام صاف کردن گوجه فرنگی‌ها، تخمه یا پوست گوجه فرنگی از صافی عبور نکند.
  • اجازه دهید آب رب گوجه کاملاً گرفته شده و رب غلیظ شود.
  • بعد از هر بار مصرف رب باید درب ظرف را محکم ببندید و آن را در یخچال نگهداری کنید.
  • بهتر است روی سطح رب مقداری روغن بریزید تا بتوانید مدت زمان بیشتری آن را نگهداری کنید.
  • اگر رب دچار کپک زدگی شد قسمت کپک زده را به صورت عمیق جدا کنید و یک لایه روغن روی سطح آن بمالید تا عمل اکسیژن رسانی متوقف و از تشکیل کپک جلوگیری شود. در غیر این صورت می‌توانید رب را داخل فریزر نگهداری کنید.
کد خبر 528150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.