فاکتورهای اصلی سلامت روان چیست؟

یک دکترای روانشناسی بالینی نقش سلامت روان در بروز رفتارها، شروع سلامت روان از دوران جنینی و شکل گیری آن در دوسال اول زندگی کودک، تمسخر همسالان و آسیب پذیری سلامت روان فرزندان و فاکتورهای اصلی سلامت روان افراد را تشریح کرد.

ملینا شیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت سلامت روان افراد در کرونا، اظهار کرد: در ارتباط افراد با یکدیگر سلامت روان فاکتور بسیار مهمی است، سلامت روان نقش بسیار مهمی در بروز رفتارهای یک فرد دارد، حتی امروزه مطالعات جدید پزشکی نشان می‌دهد که داشتن سلامت روان افراد می‌تواند بر روی درمان بسیاری از بیماری‌های جسمی آنها تأثیر مثبت داشته باشد.

سلامت از دوران جنینی شروع می‌شود

وی اضافه کرد: افرادی که به یک بیماری مشترک جسمی مبتلا باشند در شرایط مشابه و مساوی آنها که سلامت روان بالاتری دارند بسیار آسان‌تر می‌توانند با بیماری مقابله کرده و به درمان پاسخ دهند، سلامت از دوران جنینی شروع می‌شود و مادری که قصد باردارشدن دارد علاوه بر معاینه و انجام آزمایش‌های پزشکی باید حتماً مشکلات روحی و روانی خود را حل کرده باشد.

این مشاور خانواده، تصریح کرد: برای اینکه نگاهی ریشه‌ای به مسئله سلامت روان داشته باشیم باید از پایه و اساس (از دوران جنینی افراد) به دنبال تأمین سلامت روان باشیم، جای تعجب دارد که امروزه بسیاری از خانم‌ها در حالی که در زندگی مشکلات زیادی با همسر خود دارند، دچار کابوس‌های شبانه و اضطراب بوده و در محیط پر تنشی قرار دارند باردار می‌شوند که این روند بر روی سلامت روان جنین آنها تأثیر نامناسبی خواهد داشت.

شکل‌گیری سلامت روان کودک در دو سال اول زندگی

شیرانی ادامه داد: در محیط خانواده به خصوص در دو سال اول زندگی کودک سلامت روان شکل می‌گیرد، امروزه افرادی در روابط عاطفی و محیط کاری مشکل دارند و این وابسته به دو سال اول زندگی خانوادگی آنها بوده که مادر تا چه اندازه نیازهای روحی فرزند را برآورده کرده است.

این روانشناس بالینی، تاکید کرد: اینکه مادر چقدر احساس دوست داشتنی بودن و امنیت به کودک داده مهم است، بنابراین اگر افراد با یک سبک دلبستگی ناایمن و یک رابطه پر از تنش و بدون توجه وارد جامعه شوند به مراتب آسیب پذیر از مابقی افراد نسبت به مشکلات و مسائل روانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه کودکان وارد محیط مدارس می‌شوند، گزینش معلمان و ارائه آموزش‌های لازم به آنها برای نوع برخورد با دانش‌آموزان در سطح‌های متفاوت هوشی و اجتماعی مهم است، اگر معلم نسبت به دانش‌آموزان رفتارهای متفاوتی داشته باشد می‌تواند روی سلامت روان و اعتماد به نفس آنها تأثیر منفی داشته باشد.

تمسخر همسالان و آسیب‌پذیری سلامت روان فرزندان

شیرانی، تصریح کرد: نیازمند یک سیستم کامل و جامع آموزشی و پرورشی هستیم، بسیاری از اوقات حتی در گروه همسالان نیز اعتماد به نفس دانش‌آموزان آسیب می‌بیند وقتی نوجوانان وارد گروه‌های دوستی می‌شوند و در مدرسه به آسانی به وسیله دوستان مورد تمسخر قرار می‌گیرند، باید در محیط مدرسه این موارد اعلام شود و همه کادر اجرایی مدارس به این مسئله توجه کنند تا سلامت روان دانش‌آموز آسیب نبیند و اعتماد به نفس خود را از دست ندهند.

این مشاور خانواده، اظهار کرد: امروزه مطالعات نشان داده است که محیط و آموزش می‌تواند تأثیرات ژنتیکی کاهش سلامت روان را حذف کند، بنابراین اگر افرادی از نظر ژنتیکی در برابر یک اختلال روانی آسیب پذیر هستند، ولی در یک محیط خوب قرار بگیرند و آموزش‌های بهینه را یاد بگیرند این اختلال آنها قابل کنترل خواهد بود.

تابوی مراجعه به روانپزشک و ترس از انگ خوردن

وی اضافه کرد: با وجود همه این مراقبت‌ها باز هم افرادی وجود دارند که دچار اختلالات روانی می‌شوند متأسفانه هنوز «تابوی مراجعه به روانپزشک» در بین خانواده‌ها وجود دارد، افرادی که دچار اختلالات روانی می‌شوند با متخصصان تماس گرفته و اعلام می‌کنند نمی‌خواهند دارو مصرف کنند و در جلسات روان درمانی شرکت کنند و از انگ خوردن مراجعه به روانپزشک در خانواده ترس دارند، به دلیل اینکه معمولاً این انگ خوردن ابتدا از محیط خانواده شروع می‌شود.

این روانشناس بالینی، گفت: درمان یک فرایند تدریجی و زمان‌بر است، باید افراد با داشتن این نوع بینش مراجعه بهنگام به متخصصان روانپزشک داشته باشند و این اتفاق باعث تسریع در روند بهبودی و درمان بیماران دچار اختلالات روانی می‌شود، علاوه بر این باید افراد آگاهی‌های لازم را در مورد رویکردهای روان درمانی و صبوری برای حضور در حداقل جلسات روان درمانی از ۱۲ جلسه تا تعداد جلسه‌های بیشتر را با توجه به وضعیت روحی و روانی خود داشته باشند تا بتوانند به بهبودی کامل دست پیدا کنند.

وی افزود: برای اینکه در خانواده و اجتماع کیفیت زندگی بالاتری داشته باشیم نیازمند بهداشت روان هستیم، این امر بعد از برخورداری افراد از سلامت روان فراهم می‌شود، یعنی افراد با برخورداری از سلامت روان و بهداشت روان بازدهی‌های مناسبی برای خانواده و جامعه دارند.

کد خبر 528104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.