انعطاف پذیری، کارایی طرح‌های شهری را افزایش می‌‎دهد

یک دکترای طراحی شهری گفت: داشتن دیدگاه و رویکرد متناسب نسبت به تهیه طرح‌ها می‌تواند تا حد زیادی ضعف‌های نظام برنامه‌ریزی و تهیه طرح را برطرف و به موفقیت بیشتر برنامه‌های شهری کمک کند.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بسیاری از مسائل و ابعاد باید در روند تهیه طرح‌ها و برنامه‌های شهری مورد توجه قرار بگیرد و برای دستیابی به این مهم نیاز است در ابتدا وضعیت فعلی شهر، ابعاد طرح، روند تهیه، اهداف و چشم‌انداز آینده شهر به خوبی تبیین شود.

وی افزود: بسیاری از این مراحل گام‌های دیگری را نیز شامل می‌شود که حتماً باید در فرآیند تهیه برنامه‌های شهری مورد توجه قرار بگیرد اما در عمل بسیاری از این مراحل به درستی مورد بررسی و مطالعه قرار نمی‌گیرد و همین امر زمینه را برای محقق نشدن اهداف طرح فراهم می‌کند.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: مدیران شهری در اصل ارتباط مؤثری با تهیه کنندگان ضوابط طرح‌های شهری ندارند و لذا در عمل زمانی که در حال اجرای طرحی هستند، با مشکلات و موانع بسیار از جمله موانع قانونی رو به رو می‌شوند که ممکن است روند اجرا و اتمام طرح را سال‌ها به عقب بیندازد و در مواردی انجام آن را غیر ممکن کند.

سجادزاده تاکید کرد: متأسفانه چنین وضعیتی در شهرهای ما زیاد دیده می‌شود بایستی در ابتدا سعی داشت تا تحقق پذیری طرح‌های شهری افزایش پیدا کند و در این راستا نیاز است برنامه‌ها به حدی انعطاف پذیر باشد که در زمان اجرا و بدون ضربه به هدف‌های تعیین شده بتوان آنها را تا حدودی با شرایط موجود انطباق داد.

وی تصریح کرد: به منظور افزایش انطباق پذیری طرح‌ها و برنامه‌های شهری نیاز است مطالعات عمیق و گسترده‌ای متناسب با ابعاد طرح انجام شود و در صورت لزوم و تغییر گسترده شرایط طرح‌های بازنگری تهیه شود تا بتواند اهداف مورد نظر برنامه‌ریزان و مدیران را محقق کند.

یک دکترای طراحی شهری گفت: داشتن دیدگاه و رویکردی درست نسبت به تهیه طرح‌ها می‌تواند تا حد زیادی ضعف‌های نظام برنامه‌ریزی و تهیه طرح را برطرف و به موفقیت بیشتر برنامه‌های شهری کمک کند.

کد خبر 528058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.