عوارض جانبی دریافت دو واکسن کرونا و آنفلوآنزا چیست؟

نتایج آخرین مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که درد در محل تزریق رایج‌ترین عارضه جانبی دریافت همزمان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود این که ویروس کرونا همه جوانب زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، اما خطر ابتلاء به بیماری آنفلوآنزا را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، زیرا افراد آگانه‌تر عمل می‌کنند از ماسک استفاده می‌کنند، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ می‌کنند و دستان خود را به صورت مرتب می‌شویند و ضدعفونی می‌کنند. این اقدامات نه تنها خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را کاهش می‌دهد؛ بلکه مانع بروز بیماری آنفلوآنزا نیز می‌شود. متخصصان معتقدند که لازم است افراد هر دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا را دریافت کنند تا در برابر این دو بیماری ایمن شوند.

آیا می‌توان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا را به صورت همزمان دریافت کرد؟

با وجود این که متخصصان معتقدند که به منظور محافظت از خود باید هر دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا را دریافت کرد، اما افراد نگران این موضوع هستند که آیا دریافت همزمان این دو واکسن مشکل خاصی ایجاد می‌کند یا خیر؟ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که دریافت همزمان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا هیچ مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد؛ بنابراین افراد می‌توانند آن‌ها را به صورت همزمان تزریق کنند. گروهی از محققان به منظور بررسی خطرات ناشی از دریافت دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا به صورت همزمان مطالعه جدیدی انجام دادند و گروهی از افراد بالای ۱۸ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دریافت همزمان این دو واکسن ایمن و مؤثر است و هیچ کدام عملکرد دیگری را مختل نخواهد کرد.

عوارض جانبی دریافت همزمان واکسن‌های کرونا و آنفلوآنزا چیست؟

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که عوارض جانبی واکسن کرونا شامل تب، لرز و درد مفاصل می‌شود. نتایج آخرین مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که درد در محل تزریق رایج‌ترین عارضه جانبی دریافت همزمان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا است. افرادی که هر دو واکسن را به صورت همزمان دریافت کرده‌اند اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند به راحتی بازوی خود را حرکت دهند. علاوه بر بازو درد، افراد ضعف و خستگی را نیز تجربه خواهند کرد؛ بنابراین نمی‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را به آسانی انجام دهند. البته این عوارض پس از گذشت چند روز بهبود پیدا می‌کند و خطر خاصی به همراه نخواهد داشت.

به منظور تسکین عوارض جانبی واکسن‌ها چه اقداماتی باید انجام داد؟

توصیه شده است که افراد به منظور پیشگیری از بروز عوارض جانبی واکسن‌ها به مقدار کافی مایعات بنوشند و برای تسکین درد از داروهای مسکن که پزشک تجویز کرده است، مصرف کنند. افرادی که درد و سوزش در محل تزریق واکسن را تجربه می‌کنند نباید آن قسمت بازوی خود را لمس کنند. متخصصان معتقدند که این عوارض جانبی پس از گذشت یک یا دو روز بهبود پیدا می‌کنند.

کد خبر 528008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.