امشب شاهد بارش شهابی دلتا ارابه‌رانی باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: با توجه به گزارش‌های سازمان بین‌المللی شهاب (IMO) دلتای ارابه‌رانی به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است و اطلاعات فعلی در مورد این شهاب باران بر اساس داده‌های ویدئویی IMO از اواخر دهه ۱۹۹۰ است.

فاطمه فخرایی فرد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره زحل امشب _دوشنبه ۱۹ مهرماه_ به پایان حرکت رو به عقب خود می‌رسد و حرکت به سمت غرب را در میان صورت فلکی‌ها متوقف می‌کند و به جای آن به یک حرکت معمول به سمت شرق باز می‌گردد. این تغییر جهت پدیده‌ای است که همه سیارات خارجی منظومه شمسی چند ماه پس از عبور از نقطه تقابل به صورت دوره‌ای دچار آن می‌شوند.

وی افزود: حرکت بازگشتی سیارات به علت حرکت زمین به دور خورشید ایجاد می‌شود و در واقع این پدیده را سرعت‌های نسبی زمین و سیاره رقم می‌زند. هنگامی که زمین به دور خورشید می‌چرخد، چشم‌انداز ما تغییر می‌کند و از دید ما زمینی‌ها سیارات برای مدتی تغییر مسیر می‌دهد و در جهت مخالف حرکت می‌کند و دوباره به جهت اصلی خود بازمی‌گردد؛ به نظر می‌رسد آن‌ها در مسیر خود حلقه‌ای را در فضا ایجاد می‌کند. دوشنبه شب سیاره زحل در صورت فلکی جدی از غروب تا ساعت ۲۳:۳۲ قابل رصد با چشم و ابزار است.

بارش شهابی دلتا ارابه‌رانی

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: بارش شهابی دلتا ارابه‌رانی از ۱۸ تا ۲۶ مهرماه فعال خواهد بود و حداکثر تعداد شهاب‌های آن را ۱۹ مهرماه می‌توان مشاهده کرد. امکان رصد شهاب‌ها از موقعیت رصدخانه لارستان، از ساعت ۲۰:۰۵ هنگامی که کانون بارش در صورت فلکی ارابه‌رانی از افق شرقی شما طلوع می‌کند تا سپیده دم ساعت ۰۵:۲۷ وجود خواهد داشت. البته طبق معمول، بهترین زمان برای رصد آن‌ها نیمه شب تا قبل از طلوع آفتاب است.

وی افزود: در این شب ماه ۳۴ درصد روشنایی دارد، البته ساعت ۲۱:۳۶ غروب می‌کند. ZHR این بارش ضعیف دو است با توجه به گزارش‌های سازمان بین‌المللی شهاب (IMO) دلتای ارابه‌رانی به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است و اطلاعات فعلی در مورد این شهاب باران بر اساس داده‌های ویدئویی IMO از اواخر دهه ۱۹۹۰ است.

کد خبر 528004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.