کمبود نیرو و اعتبارات؛ چالش‌ مهم اداره کل استاندارد استان اصفهان

استانداردها نقش اساسی در گفتمان مشترک دارد و با تبیین و تدوین روش‌ها و استفاده آن توسط همه جامعه، استانداردها شکل گرفته و همه افراد از آن بهره می‌برند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان ملی استاندارد ایران تاکنون ۳۳ هزار استاندارد ملی تدوین کرده است. باید توجه داشت که تدوین استاندارد ملی، یک فرآیند علمی، تجربی و تحقیقاتی است.

همه ساله سازمان‌های بین‌المللی استاندارد، شعاری را برای روز جهانی استاندارد مصادف با ۱۴ اکتبر (۲۲ مهرماه) تعیین می‌کنند و شعار امسال «چشم‌انداز مشترک برای جهانی بهتر» انتخاب شده است.

این شعارها با توجه به نیازهای روز جهان تعیین می‌شود، امسال موضوع شیوع ویروس کرونا جهانی شده و شعار امسال نیز مرتبط با این شعار انتخاب شده است؛ چراکه برای مبارزه با بیماری کرونا، همه جهان به صورت مشترک برای حل مشکل همکاری می‌کنند.

در آستانه روز جهانی استاندارد به منظور بررسی فعالیت‌ها و عملکرد استاندارد اصفهان، گفت و گویی را با «محمود فرمانی» مدیر کل استاندارد استان اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ضرورت و اهمیت استاندارد محصولات چیست؟

در بیان اهمیت و ضرورت استاندارد، همین بس که هیچ کاری را نمی‌توانیم بدون تکیه بر یافته‌های علم بشر انجام دهیم؛ در سطح جهان تولید و مبادله‌های مشترک وجود دارد از این رو ویژگی کالاهای تولیدی نیز در سطح بین‌الملل باید دارای تعریف یکسانی باشد.

وقتی وسیله‌ای را خریداری و پس از مدتی قطعه‌ای از آن خراب می‌شود، اگر استاندارد و ابعاد مشخصی وجود نداشته باشد، فرد برای خرید و تأمین قطعه مورد نظر دغدغه زیادی پیدا خواهد کرد، در حالی که استاندارد بین‌المللی این دغدغه‌ها را رفع کرده است.

از دیگر مثال‌ها برای ضرورت و لزوم استاندارد باید به حوزه ایمنی اشاره کرد، چرا که در برهه‌ای از زمان انگشتان دست کودکان به واسطه وارد شدن به چرخ گوشت دچار آسیب جدی و حتی قطع آن می‌شد، اما با استانداردسازی در حوزه ایمنی، این وسیله به گونه‌ای طراحی شده که اگر دست وارد چرخ گوشت شود، دستگاه خاموش شده و این اتفاقات به حداقل ممکن رسیده است.

استانداردها علاوه بر ایمنی، سلامتی، مباحث عملکردی و حتی ابعادی در امنیت نیز دخیل هستند. با وجود استاندارد امنیت روانی و غذایی در سطح جامعه ایجاد شده است و افراد برای خرید هر محصول یا مواد غذایی دغدغه یا نگرانی و استرس ندارند.

سیاست‌های دولتمردان در توسعه تولید داخل، صادرات محصولات و ارزآوری نیز به استانداردها گره می‌خورد، البته مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دو محور مهم را در این حوزه اشاره کردند که یکی درون‎زایی و دیگری برون‎گرایی بود؛ درون‎زایی به معنای تشویق مردم به استفاده از محصولات ایرانی و افزایش کیفیت تولیدات با رعایت استانداردها کیفیت تولیدات است که با فرهنگ‌سازی و تبلیغات می‌توان مردم را به استفاده از کالای ایرانی راغب کرد و برون‎گرایی یعنی علاوه بر اینکه مردم کشورمان از تولید داخل استفاده می‌کنند، باید نگاهمان به بازارهای جهانی برای صادرات باشد.

قیمت، دوام و بسیاری از پارامترها در قالب کیفیت محصولات می‌تواند رضایت مصرف‌کنندگان و مشتریان را جلب کند، در حوزه خارج از کشور، کیفیت و قیمت تمام شده را شاخص‌های استاندارد تعیین می‌کند و قطعاً با استانداردسازی برگشت کالاها کم می‌شود.

برای صادرات محصولات باید نگاه به استانداردهای ملی و بین‌المللی و فرهنگ استفاده از آنها نیز داشته باشیم، به همین جهت استانداردها در دوره‌های یک تا پنج ساله تجدید نظر می‌شود تا ایمنی و سلامت را ارتقا دهد چرا که بی‌شک رعایت استانداردها باعث ارتقای کیفی محصولات خواهند شد.

در چند سال اخیر سازمان‌های جهانی استاندارد با یکدیگر همسو شده‌اند زیرا نمی‌توان با نظرات متعدد به وحدت رویه دست یافت. شعار امسال روز جهانی استاندارد «چشم‌انداز مشترک برای جهانی بهتر» انتخاب شده است چرا که باید همه استانداردها یک‌سو شود تا بتوانند جهان را بهتر کنند، البته تجربه کرونا گرچه تلخ بود، اما به ما یاد داد باید با انجام کارهای مشترک و جمعی مراقب خودمان باشیم.

قانونگذار وظایفی را برای ما تکلیف کرده است که برای رسیدن به آن اهداف برنامه‌هایی را ابتدای هر سال مشخص و در طول سال با ابلاغ آن به بخش‌های مختلف گام بر می‌داریم.

اداره کل استاندارد اصفهان با چه چالش‌ها و مشکلاتی رو به رو است؟

یکی از مشکلات مهم این اداره کل کمبود نیرو است. در استان اصفهان به نسبت صنعت، خدمات و جمعیت پست‌های سازمانی کم و ساختار آن نیز نیاز به تقویت دارد. بسیاری از صندلی‌ها در پست‌های مختلف اداره کل خالی است؛ البته در بازنگری چارت استاندارد، برای ارتقای چارت تلاش می‌کنیم تا گام بعد برای جذب نیرو با دریافت مجوزهای استخدام را انجام دهیم.

مشکل بعدی اعتبارات کم اداره کل استاندارد نسبت به فضای فیزیکی آن با وسعت حدود هفت هکتار است؛ به طوری که برای تأمین اعتبارت فعالیت آزمایشگاه‌ها، تجهیزات و مواد مصرفی با مشکل جدی رو به رو هستیم.

این اداره کل دفاتر نمایندگی در سطح استان دارد که به دلیل کمبود نیروی انسانی و اعتبارات هنوز فعال نشده است، به عنوان مثال دفاتر شهرستان‌های مبارکه، نائین، نجف آباد، اردستان، شهرضا و نطنز علیرغم اینکه در چارت سازمانی تعریف شده، اما موفق به آغاز فعالیت نشده‌اند.

وضعیت حقوق و مزایای کارشناسان استاندارد خوب نیست و دولت باید در این باره چاره اندیشی کند، هر چند که با وجود این شرایط امسال تعدادی از واحدهای برتر استاندارد کشور از اصفهان انتخاب شده‌اند و در مجموع جایگاه اداره کل استاندارد اصفهان در سطح کشور مطلوب است.

به دیگر موفقیت‌های اداره کل استاندارد استان اشاره کنید.

در شاخص‌های ارزیابی عملکرد به طور مشترک با دو دستگاه دیگر رتبه برتر را در شاخص‌های اختصاصی کسب کردیم. استاندارد اصفهان سال گذشته در ارزیابی شاخص‌های عمومی رتبه نخست را به خود اختصاص داد و پایگاه بسیج اداره نیز در سازمان ملی استاندارد به عنوان واحد نمونه معرفی شد.

در حوزه‌های ایمنی در نظارت و ایمن‌سازی جایگاه‌های سوخت سی. ان. جی استان برتر در سطح کشور هستیم؛ همچنین سال گذشته از ۱۵۴ جایگاه سی. ان. جی در سطح استان ۱۴۴ جایگاه تأیید استاندارد را دریافت کردند و امیدواریم امسال همه جایگاه‌ها موفق به دریافت تأیید استاندارد شوند.

هفته استاندارد امسال با چه عناوینی نامگذاری شده است؟

امسال از ۱۷ تا ۲۳ مهرماه به این هفته اختصاص یافته که هر روز آن بر اساس وظایف استاندارد در جامعه نامگذاری شده است.

نامگذاری ایام هفته استاندارد نیز اینگونه تعیین شده که ۱۷ مهر به نام «استاندارد، تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، ۱۸ مهرماه «استاندارد و محصولات دانش بنیان»، ۱۹ مهرماه «استاندارد و مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا»، ۲۰ مهرماه «استاندارد و مقررات فنی»، ۲۱ مهرماه «استاندارد و مسئولیت اجتماعی»، ۲۲ مهرماه «استاندارد و چشم‌انداز مشترک برای جهانی بهتر» و ۲۳ مهرماه «استاندارد و مشترکات فرهنگی جوامع» نامگذاری شده است.

گزارشی از عملکرد شش ماهه نخست امسال و پیگیری موارد تخلف از رعایت استاندارد ارائه کنید.

در شش ماهه ابتدای سال جاری حدود ۱۰ جلسه کمیسیون حقوقی برای رسیدگی به پرونده واحدهایی که به نوعی در زمینه‌های مختلف استاندارد تخلف و کوتاهی کردند، برگزار و به ۱۱۰ پرونده رسیدگی شد؛ همچنین در این مدت حدود ۱۵ واحد تولیدی پلمب شدند که عمده آن مربوط به مصالح ساختمانی بوده است.

در شش ماهه نخست سال‌جاری حدود ۲۵ مورد اعلام جرم انجام شد و به تناسب تخلفات به مراجع قضائی معرفی کردیم، همچنین سه مورد امحا و معدوم سازی مواد غذایی، ۹ مورد کشف جعل علامت استاندارد در استان انجام شد و کارشناسان واحد حقوقی این اداره کل ۶۵ مرتبه برای پیگیری پرونده‌ها در مراجع قضائی و دادسراها حضور یافتند.

طبق قانون جدید برای تمام کارشناسان فنی در سطح استان با همکاری دادگستری و دادستانی اصفهان کد ضابط دریافت شده است تا کارت‌های آنها صادر شود.

بر اساس قانون جدید کمیسیون ماده ۴۲ با حضور یک قاضی و مدیر کل استاندارد، نماینده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون از ابتدای امسال برای رسیدگی به تخلفات واحدهایی که پروانه استاندارد دارند، فعال شده که در پنج ماه اخیر طی سه جلسه حدود ۱۸ پرونده در کمیسیون رسیدگی شده است و به نسبت نوع جرم احکام مختلفی برای آنها صادر شده است.

در شش ماهه نخست امسال ۶۳ مورد شکایت از سوی مردم و مصرف کنندگان به اداره کل استاندارد استان اصفهان واصل شد که ۲۰ مورد با پیگیری واحد حقوقی و جلب رضایت شاکیان مختومه و ۱۰ مورد از شکایت‌ها با بررسی کمیته فنی مورد قبول واقع نشد؛ به آن معنا که واحدهای صنعتی مقصر نبودند. چهار مورد شکایت نیز مربوط به سایر دستگاه‌ها بود و ربطی به اداره استاندارد نداشت، همچنین ۱۵ مورد به مراجع قضائی معرفی شدند و پرونده چهار مورد به دلیل نداشتن مستندات لازم مختومه شد و ۱۰ مورد نیز در دست پیگیری است.

در شش ماه نخست سال‌جاری یک هزار و ۵۴ باسکول ثابت سنگین و حدود سه هزار و ۹۷۰ ترازوی سبک در سطح واحدهای صنفی تست و یک هزار نازل سوخت مایع و سی. ان. جی بازرسی شد.

در مجموع ۱۲۵ پروانه فراورده‌های مشمول استاندارد اجباری و حدود ۲۲ پروانه تشویقی در شش ماهه نخست سال جاری صادر، ۷۰ پروانه تشویقی و حدود ۲۷۷ پروانه اجباری نیز تمدید شده است.

در این مدت حدود یک هزار و ۴۳۱ تذکر و اخطار توسط حوزه فنی برای واحدهای تولیدی و خدماتی اصفهان و ۷۳ تذکر حقوقی توسط واحد حقوقی صادر شده است؛ همچنین ۳۰ هزار و ۵۰۰ ساعت آموزش برای مدیران کنترل کیفیت، کارشناسان استاندارد و کارکنان این اداره کل در حوزه‌های مختلف برگزار شد؛ همچنین در شش ماهه نخست امسال از سطح واحدهای تولیدی استان، در مجموع حدود چهار هزار و ۶۵۰ نمونه برای تطبیق با استانداردهای ملی دریافت و حدود چهار هزار و ۶۰۰ بازدید فنی به صورت سرزده و بدون هماهنگی از واحدهای تولیدی و مراکز گاز پرکنی، شهربازی‌ها، صنایع انرژی بر، کنترل رتبه‌ها و برچسب‌های انرژی انجام شده است.

در این مدت حدود دو هزار و ۸۹۰ بازرسی آسانسور انجام شد که یک هزار و ۶۱۳ مورد منجر به تاییدیه آسانسور شده و مابقی در دست رفع نواقص است.

در بخش بازنگری و تدوین استانداردهای ملی، استان اصفهان مشارکت جدی در سطح کشور دارد؛ به طوری که در شش ماهه نخست سال، حدود ۲۴۰ استاندارد را در دست تدوین و بازنگری کردیم و سه پیشنهاد برای استانداردهای بین‌المللی توسط اداره کل استاندارد اصفهان به سازمان ملی استاندارد ارائه شد.

حدود ۵۴ پروانه تأیید صلاحیت آزمایشگاه همکار در بخش خصوصی توسط همکاران ما در اداره کل استاندارد تمدید و سه پروانه تعلیق شده، همچنین یک پروانه ابطال و ۱۹ مورد اخطار داده شده است.

در ارتباط با فعالیت‌های زیرپله‌ای به محض اعلام گزارش مردمی یا بازرسی بازرسان اداره کل و گزارش سایر دستگاه‌ها، اخطار حقوقی داده و از ۱۰ روز تا یک ماه برای رفع تخلف فرصت داده می‌شود و چنانچه اقدامی صورت نگیرد تا مرحله پلمب واحد اقدام خواهیم کرد.

با اقدامات انجام شده خوشبختانه ضریب نفوذ استاندارد سال گذشته ۱۰۰ بوده است.

آیا استاندارد بودن شهربازی‌های اصفهان مورد تأیید است؟

هیچ تجهیز بازی بدون دریافت تأیید ایمنی استاندارد اجازه فعالیت ندارد، البته در حال حاضر تله کابین صفه و تله سیژ ناژوان به منظور انجام تعمیرات فک پلمب شده است، اما استفاده نمی‎‌شود.

استاندارد باید مطالبه مردمی شود. مردم می‌توانند در صورت مشاهده مواردی تخلف در ارتباط با استاندارد، مراتب را از طریق تماس با شماره چهار رقمی ۱۵۱۷ اعلام کنند تا رسیدگی لازم در کمترین زمان ممکن انجام شود، همچنین با توجه به اینکه زیر هر علامت استاندارد محصولات یک کد ۱۰ رقمی وجود دارد، برای استعلام اصالت پروانه استاندارد، مصرف کنندگان می‌توانند کد مربوطه را به ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کرده و پاسخ را دریافت کنند.

کد خبر 527953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.