۵۰ سال سینما به استان سیستان بلوچستان بدهکار هستیم

کارگردان و بازیگران فیلم «لیپار» در نشست خبری این فیلم شرکت و به سوالات خبرنگاران درباره آن پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن ریگی، کارگردان فیلم «لیپار» در نشست خبری فیلم خود در حاشیه سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: قطعاً فیلم بخشی از زندگی خودم است و بخشی از آن تصویری از زندگی بچه‌های بلوچستان است که به دنبال تحقق رویاهای خود هستند و در این مسیر شرایط سختی را تحمل کردند. این فیلم ریشه در عشق من و دوستانم به سینما دارد که خیلی از آن‌ها به سینما راه پیدا نکردند و یا علی رغم سختی‌های زیادی راه خود را پیدا کردند.

وی افزود: در تاریخ استان سیستان و بلوچستان برای جلوگیری از خشونت رسومی وجود دارد. در این فیلم از همین موضوع استفاده و سعی کردیم با استفاده از این رسوم از گسترش خشونت جلوگیری کنیم.

این کارگردان درباره مخاطبان این فیلم، ادامه داد: این فیلم در باره کودک است، اما مخاطب آن کودکان و نوجوانان نیستند. مخاطب اصلی این فیلم بزرگسالان هستند.

ریگی تصریح کرد: در حال حاضر بازیگران خوبی در شهرستان‌ها حضور دارند. شاید در ابتدا دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نادیده گرفته شده باشند، اما امروز با توجه به گسترش ارتباطات، فضا برای بازیگران شهرستانی متفاوت است. بنابراین قطعاً جای پیشرفت برای بازیگران نوجوان این فیلم مهیا است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه بازیگران حرفه ای این فیلم به خوبی توانستند نقش آفرینی کنند، از طرفی حضور این بازیگران باعث شد که این فیلم دیده شود، چراکه ما به تجربه بازیگران با سابقه سینمای ایران نیاز داشتیم. تمرکزی روی فروش «لیپار» نداشتیم و بیشتر بر این هدف بودم که با استفاده از بازیگران حرفه ای فیلم به خوبی دیده شود.

این کارگردان خاطر نشان کرد: مایل به نمایش فیلم «لیپار» در پلتفرم‌ها هستم، چراکه در سیستان و بلوچستان تنها یک سینما وجود دارد. معتقدم زمانی که فیلمی تمام می‌شود، فیلم دیگری در ذهن مخاطب آغاز می‌شود؛ بنابراین سعی کردم که این هدف در ذهن مخاطب ایجاد شود.

ریگی ادامه داد: ۵۰ سال سینما به استان سیستان بلوچستان بدهکار هستیم. قطعاً عمدی در این کار وجود نداشته است. زمانی که این فیلم را شروع کردم هدفم به تصویر کشیدن جاذبه‌های تروریستی بود، اما در ادامه تمرکزم را بر به تصویر کشیدن تخیل کودکان گذاشتم، بنابراین در این فیلم سعی شد سیستان و بلوچستان به نمایش گذاشته شود.

وی با اشاره به موضوع این فیلم گفت: زیر متن فیلم «لیپار» در خصوص عشق والدین به فرزندان است. این موضوع در طراحی لباس بازیگران نیز رعایت شده بود. برای ساخت فیلم «لیپار» وقت کمی در اختیار داشتیم و در طول ۳۰ تا ۳۵ جلسه فیلمبرداری آن را به اتمام رساندیم. بر همین اساس به دلیل خستگی بازیگران بسیاری از پلان‌ها گرفته نشد، این موضوع نیز تنها به دلیل کمبود بودجه بود.

کارگردان فیلم «لیپار» درباره وجه تسمیه این فیلم گفت: این عنوان در زبان بلوچی به محلی گفته می‌شود که رودخانه به دریا ریخته می‌شود، بر همین اساس و با توجه به موضوع فیلم که نوجوانی از میان بحران‌ها عبور می‌کند؛ این اسم برای فیلم انتخاب شد.

ریگی تصریح کرد: ایده فیلم سال ۹۵ شکل گرفت. دغدغه سینمای کودک و نوجوان را داشتم، چراکه موضوع اصلی این فیلم از خودم شروع شد. من برخلاف نظر خانواده به سینما علاقه داشتم و در این راستا در سن ۱۶ سالگی به دنبال علاقه به سینما از زاهدان فرار کردم و به تهران آمدم.

امین میری، بازیگردان این فیلم نیز اظهار کرد: در انتخاب بازیگر حدود ۳۰۰ نوجوان کل استان سیستان بلوچستان در تست شرکت کردند، ما همواره بر انتخاب بازیگر از زاهدان تاکید داشتیم؛ در این راستا توجه داشتیم که بازیگران زندگی در اجتماع را تجربه کرده باشند که با زیست شخصیت‌های داخلی فیلم همخوانی داشته باشند.

وی افزود: تعامل سه بازیگر حرفه ای فیلم با کودکان بسیار مناسب بود و قطعاً اگر این تعامل در پشت صحنه این فیلم وجود نداشت، شاید فیلم امروز به کیفیت مناسب نمی‌رسید. بسیاری از بازیگران نوجوان سابق که حالا به میان سالی رسیده اند لطمه‌های روحی فراوانی را تحمل کرده اند. بر همین اساس در این فیلم تلاش شد شیوه تعامل کاملاً حرفه ای با بازیگران نوجوان داشته باشیم.

این بازیگر ادامه داد: متأسفانه هنوز هم پیشرفت هنر در تهران اتفاق می‌افتد، چراکه شرایط کار کردن در پایتخت نسبت به استان‌ها بهتر است. مهمترین نکته در بازیگری هوش است که خوشبختانه بازیگران فیلم «لیپار» از هوش بالایی برخوردار بودند و تمامی در خواست‌های کارگردان‌ها را مو به مو اجرا می‌کردند.

فاطمه سالاری دیگر بازیگر این فیلم، گفت: این نقش برای من یک چالش بزرگ بود، چراکه تا پیش از این هیچ تجربه بازیگری نداشتم. بر همین اساس زمانی که این فیلم به من پیشنهاد شد احساس کردم که این نقش خیلی به زندگی شخصی من نزدیک است و همین موضوع باعث شد به خوبی این نقش را ایفا کنم.

وی افزود: بر اساس تجربه من استفاده از بازیگران کودک و نوجوان قطعاً در روحیه آن‌ها تأثیر گذار خواهد بود. به نوجوانان توصیه می‌کنم که رؤیا پردازی کنند، چراکه رؤیا همه نوجوانان قطعاً محقق می‌شود.

محمد دستواره ناروئی، بازیگر دیگر این فیلم، اظهار کرد: فکر نمی‌کردم روزی در فیلمی بازی کنم. در روند فیلمبردار حس بسیار خوبی را تجربه کردم.

کد خبر 527925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.