چه عاداتی خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهد؟

سیگار کشیدن و نداشتن فعالیت جسمی خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سکته مغزی یک بیماری جدی است و زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به قسمت‌های مختلف مغز مختل شود؛ در این صورت اکسیژن و مواد مغذی کافی به بافت مغز نمی‌رسد و منجر به سکته مغزی می‌شود. بعضی از شیوه‌های زندگی مانند پیروی کردن از رژیم غذایی ناسالم خطر ابتلاء به سکته مغزی را افزایش می‌دهد. در ادامه به بررسی عواملی می‌پردازیم که باعث بروز سکته مغزی می‌شود:

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یک عادت بسیار خطرناک است که نه تنها خطر ابتلاء به سکته مغزی را افزایش می‌دهد، بلکه بر عملکرد قلب و دستگاه تنفس نیز تأثیر قابل توجهی دارد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سیگار کشیدن خطر ابتلاء به سکته اسکمیک مغزی را دو برابر می‌کند.

نداشتن فعالیت جسمی

بی تحرکی و ورزش نکردن نه تنها خطر ابتلاء به چاقی و اضافه وزن را افزایش می‌دهد؛ بلکه باعث بروز بیماری‌های مزمن جدی نیز می‌شود. متخصصان معتقدند که ورزش کردن، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم و دوری از عادات ناسالم از افراد در برابر بیماری‌های جدی و خطرناک محافظت می‌کند.

دیگر عوامل تأثیرگذار بر سکته مغزی

به گفته محققان، عواملی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت، فیبریلاسیون دهلیزی (AF) عوامل قابل کنترل سکته مغزی هستند، در حالی که سابقه خانوادگی، سن و جنسیت جز عوامل غیر قابل کنترل در نظر گرفته می‌شوند.

درمان سکته مغزی

در صورتی که فردی احساس کند دچار سکته مغزی شده است باید فوراً به پزشک مراجعه کند، زیرا تشخیص به موقع این بیماری بسیار اهمیت دارد. در صورتی که بیمار طی ساعات اولیه سکته مغزی به مراکز درمانی منتقل شود، عوارض آن از فرد دور می‌شود و کاملاً بهبود پیدا می‌کند. پزشکان باید به منظور درمان سکته مغزی ایسکمیک جریان خون به مغز را بهبود ببخشند. ممکن است پزشکان در این شرایط داروهای خاصی را تجویز کنند، داروهایی را مستقیماً به مغز تزریق کنند یا لخته خون به وجود آمده در مغز را بردارند. در صورتی که فرد به سکته مغزی هموراژیک مبتلا شده باشد احتمالاً لازم است عمل جراحی انجام دهد.

کد خبر 527753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.