چرا دیدار ایران و کره‌جنوبی بدون تماشاگر شد؟

باوجود اعلام‌های مکرر در خصوص برگزاری مسابقه ایران و کره‌جنوبی با حضور تماشاکران، فدراسیون فوتبال به یک باره خبر از برگزاری این مسابقه مشابه دیدار با سوریه و بدون حضور تماشاکران داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که از مدت‌ها قبل گفته می‌شد دیدار ایران و کره‌جنوبی در مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی قطر با حضور محدود تماشاگران برگزار خواهد شد اما عصر روز گذشته فدراسیون فوتبال رسماً اعلام کرد؛ استادیوم آزادی در این مسابقه هم مانند بازی سوریه پذیرای طرفداران تیم ملی نخواهد بود. پیش از این ستاد کرونا با حضور ۱۰ هزار تماشاگر با کارت واکسن یا تست PCR برای دیدار تیم ملی مقابل کره‌جنوبی موافقت کرده بود ولی علیرغم مجوزهای داخلی، AFC اجازه حضور تماشاگران در این مسابقه را نداد. حتی گفته می‌شد مجوز لازم برای حضور چند هزار نفری بانوان در ورزشگاه آزادی برای بازی روز سه‌شنبه صادر شده تا شاهد دومین حضور بانوان ایرانی پس از انقلاب اسلامی در نبردهای خانگی تیم ملی باشیم.

شرایط AFC برای حضور تماشاگران در استادیوم‌های کشور میزبان

آن طور که به نظر می‌رسد کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حضور تماشاگران در دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی شرایط خاصی را وضع کرده است و کشورهای میزبان برای استفاده از این فرصت، باید حداقل ۱۴ روز قبل با ارسال نامه به AFC درخواست خود را جهت ورود هواداران به ورزشگاه اعلام کنند. به این ترتیب کنفدراسیون آسیا پس از دریافت چنین درخواستی، ناظران و نمایندگان خود را به آن کشور خواهد فرستاد تا شرایط و پروتکل‌های بهداشتی را بررسی کنند و در صورت مساعد بودن اوضاع، مجوز حضور تعداد مشخصی تماشاگر را صادر کند.

برای جست و جوی علت این ماجرا، سه فرض را می‌توان در نظر گرفت که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

ارسال دیرهنگام درخواست؟

ساده‌ترین گزینه‌ای که احتمالاً به ذهن‌ها بسیاری برسد، این است که مسئولین فدراسیون فوتبال تقاضای خود برای حضور تماشاگران را دیر به کنفدراسیون فوتبال آسیا فرستاده باشند. این گزینه اگر چه در نگاه اول به راحتی قابل پذیرش است ولی با توجه به عملکرد و رویکرد فدراسیون فوتبال در چند ماه اخیر کمی بعید به نظر می‌رسد که چنین اتفاقی حاصل کم‌کاری یا سهل‌انگاری باشد.

شاید نقطه قوت فدراسیون عزیزی خادم در دوره فعالیت کوتاه مدتش را باید به برگرداندن میزبانی دیدارهای بین‌المللی به کشور دانست که به نظر تیم فعلی خیابان سئول به وجه‌های مختلف آن آگاه است. با این حال اگر چه این دستاورد مهم فدراسیون کمی احتمال صحت این گزینه را کم‌رنگ می‌کند، اما قطعاً همچنان می‌تواند یکی از احتمالات این ماجرا باشد. از سوی دیگر کامرانی‌فر هم روز گذشته در مصاحبه‌ای به وضوح گفت که ۱۸ روز قبل نامه‌ای را به کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر درخواست ایران برای استفاده از ظرفیت تماشاگرانش در بازی با کره ارسال کرده‌اند.

AFC راه نیامد؟

یکی دیگر از فرضیه‌های موجود این است که مجوز حضور تماشاگران از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا صادر نشده باشد. این در شرایطی است که کاهش پیک کرونا در آمارهای رسمی کشور به وضوح مشخص بوده است و تسریع واکسیناسیون سراسری نیز می‌توانست دلیل خوبی برای AFC باشد تا اجازه ورود تماشاگران ایرانی به استادیوم آزادی را صادر کند، ولی تصمیمات این نهاد در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بعید نیست آن‌ها شرایط کرونایی ایران را مناسب ندیده باشند. البته اگر چنین فرضیه‌ای صحیح باشد، ناظران بهداشتی کنفدراسیون فوتبال آسیا باید در روزهای اخیر به تهران آمده و شرایط را بررسی می‌کردند که هیچ خبر موثقی در این باره در دست نیست.

کد خبر 527719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.