۱۷ اولویت رئیس‌کل جدید بانک مرکزی

علی صالح‌آبادی در نخستین اعلام‌ نظرهای خود در مقام رئیس‌کل بانک مرکزی ۱۷ اولویت جدید خود را اعلام کرد.

به گزارش ایمنا، روزنامه همشهری نوشت: سرانجام علی صالح‌آبادی به پیشنهاد سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و تصویب هیأت دولت به‌عنوان بیستمین رئیس‌کل بانک مرکزی انتخاب شد. سکاندار جدید بانک مرکزی در نخستین روز مسئولیت خود برنامه‌ها و جهت‌گیری‌های آینده و سیاست‌های پولی و ارزی را تشریح و اعلام کرد: هدف نخست بانک مرکزی مهار تورم و ثبات بازار ارز خواهد بود.

وی در عین حال از اختصاص ۲۰ درصد تسهیلات بانکی به حوزه مسکن، اصلاح ناترازی‌های بانکی، تأمین کسری بودجه دولت از مسیر غیرتورمی، سهولت دسترسی مردم به تسهیلات و همچنین تقویت نظارت بر مصارف تسهیلات بانکی خبر داده است.

وزیر اقتصاد هم در واکنش به انتصاب صالح‌آبادی به‌عنوان رئیس‌کل جدید بانک مرکزی از او خواست تا در جهت ارزش پول ملی، مهار تورم، هدایت اعتبار به فعالیت‌های مولد و نظارت مؤثر بر شبکه بانکی گام بردارد.

وزیر اقتصاد در عین حال تأکید کرد: شرط سیاست‌های جدید اقتصادی این است که پایه پولی رشد نکند و تورم بالاتر نرود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در نخستین اظهارنظر خود اعلام کرده است: کنترل تورم، ثبات بازار ارز و نظارت بر شبکه بانکی از اولویت‌های مهم این نهاد در دوره جدید است او که قول داده در ماه‌های نخست آرامش را به بازارها برگرداند، گفت: بانک مرکزی اولویت‌هایی را برای ثبات در بازار ارز در نظر گرفته که در ماه‌ها و روزهای آینده این ثبات ملموس خواهد بود.

خط قرمز بانک مرکزی

یکی از خطوط قرمز علی صالح‌آبادی جلوگیری از رشد پایه پولی است. به‌گفته او این سیاست در حوزه‌های مختلف از مسیر نظارت بر شبکه بانکی دنبال خواهد شد. رئیس‌کل جدید بانک مرکزی از هماهنگی با وزارت اقتصاد برای پوشش کسری بودجه دولت خبر داده و می‌گوید: سازوکارهایی را در نظر گرفته‌ایم تا طوری مدیریت کنیم که افزایش پایه پولی بی‌رویه‌ای نداشته باشیم و تورم را کنترل کنیم. او می‌افزاید: هدایت منابع بانکی به بخش‌های تولیدی و مولد در اولویت است.

قول آزادسازی دلارهای ایران

صالح‌آبادی از گشایش مسیر جدید ارزی خبر داده و می‌گوید: به‌دنبال افزایش صادرات غیرنفتی هستیم و این حتماً یکی از اولویت‌های راهبردی بانک مرکزی خواهد بود و در این زمینه سیاست‌های مشوق صادرات غیرنفتی را دنبال خواهیم کرد. او افزود: رفع تعهد ارزی از واردکنندگان بسیار مهم است و شرکت‌هایی که ارز دریافت می‌کنند برای واردات باید کالاها را به کشور وارد کنند و صادرکنندگان هم ارز حاصل از صادرات را باید به چرخه اقتصاد بازگردانند. به‌گفته سکاندار جدید بانک مرکزی، سیاست تعامل با کشورها و دولت‌ها در حوزه مبادلات ارزی دنبال خواهد شد تا ارز وارد کشور شود. صالح‌آبادی تأکید کرد: به‌دنبال آن هستیم تا منابع ارزی را آزاد و وارد عرصه تجاری کنیم.

برخورد با ریشه‌های تورم

رئیس‌کل بانک مرکزی که قول داده تورم فزاینده را در ماه‌های نخست مسئولیت‌اش مهار کند تأکید کرد: موضوع کنترل اضافه برداشت‌ها هم در تورم بسیار مهم است و اینکه بانک‌ها از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته باشند موجب افزایش پایه پولی و نقدینگی و تورم در جامعه می‌شود. او گفت: یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی این است که، ناترازی‌های شبکه بانکی، دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی و همچنین ناترازی در درآمد و هزینه سیستم بانکی را با همکاری سیستم بانکی و بانک‌ها مرتفع کنیم؛ به‌گونه‌ای که اضافه برداشت‌های بانک‌ها از بانک مرکزی کنترل شود؛ این موضوع بر مهار تورم اثرگذار است. صالح آبادی تأکید کرد: موضوع دیگر، کسری بودجه دولت و نیاز دولت به نقدینگی است که اضافه برداشت دولت از بانک مرکزی و کسری بودجه از طریق منابع بانک مرکزی یکی از ریشه‌های تورم است. البته با هماهنگی وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های دولتی تلاش می‌کنیم از روش‌های غیرتورم زا منابع درآمدی دولت تأمین شود.

تغییر مسیر وام‌دهی بانک‌ها

یکی از سیاست‌های علی صالح‌آبادی تغییر مسیر وام‌دهی بانک‌ها، تسهیل فرایندها از کانال اعتبارسنجی مشتریان است.

وی می‌گوید: باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که دسترسی مردم به نظام بانکی و تسهیلات بانکی تسهیل شود. یکی از اولویت‌ها این است که در سیستم بانکی به جای نگاه صرف به موضوع وثیقه برای پرداخت تسهیلات، اعتبار سنجی و رتبه مناسب اعتباری مشتری مورد توجه قرار گیرد. رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: باید نظام رتبه بندی را توسعه دهیم تا مردم بتوانند با رتبه مناسب و خوش حسابی و با وضع مطلوب خود تسهیلات را دریافت کنند. صالح‌آبادی در عین حال نسبت به انحراف منابع بانک‌ها هشدار داد و افزود: بانک مرکزی باید نظارت مؤثر بر مصرف تسهیلات بانکی داشته باشد و این نظارت قطعاً در تورم اثرگذار است زیرا اگر سرمایه‌ها به بخش‌های غیرمولد برود موجب تورم خواهد شد.

قول مسکنی رئیس‌کل جدید

رئیس‌کل جدید بانک مرکزی در حاشیه نخستین جلسه شورای‌عالی مسکن با اشاره به الزام قانون مبنی بر تخصیص ۲۰ درصد تسهیلات بانکی به حوزه مسکن اعلام کرد: به جز بانک‌های تخصصی در حوزه کشاورزی و صنعت، دیگر بانک‌ها با برنامه‌ریزی انجام شده باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند که به تفکیک هر بانک و سهمیه در نظر گرفته شده، ابلاغ به نظام بانکی صورت گرفته است. او افزود: منابع دیگری برای جهش تولید مسکن در نظر گرفته شده است که این منابع در صندوق مربوطه نگهداری و از طریق این صندوق پرداخت می‌شود، یکی از این منابع مربوط به بازپرداخت‌های قابل توجه مسکن مهر است که در اختیار بانک مسکن قرار می‌گیرد و بانک مسکن آن را در صندوق قرار می‌دهد تا از طریق این صندوق به بخش مسکن پرداخت شود.

صالح‌آبادی که سابقه ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را در کارنامه‌اش دارد، می‌گوید: از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تأمین مالی حوزه مسکن استفاده خواهد شد و در شورای‌عالی مسکن توافق صورت گرفته که تجهیز منابع این بخش بدون افزایش پایه پولی صورت گیرد تا به‌گفته او اشکالات رخ داده در حوزه مسکن مهر ازجمله استقراض از بانک مرکزی اتفاق نیفتد.

اولویت‌های رئیس‌کل جدید

علی صالح‌آبادی در نخستین اعلام‌نظرهای خود در مقام رئیس‌کل بانک مرکزی ۱۷ اولویت جدید خود را به شرح زیر اعلام کرد:

  • مهار تورم و حفظ ارزش پول ملی
  • ثبات در بازار ارز
  • حمایت تسهیلاتی از حوزه مسکن
  • تعامل با کشورها و دولت‌ها
  • آزادسازی ارزهای ایران
  • استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه
  • کنترل رشد پایه پولی و نقدینگی
  • نظارت بر شبکه بانکی و مصارف تسهیلات
  • اصلاح ترازنامه بانک‌ها
  • تأمین غیرتورمی کسری بودجه دولت
  • هدایت منابع بانک‌ها به بخش‌های تولیدی
  • افزایش صادرات غیرنفتی
  • رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان
  • تعامل با بخش خصوصی و حمایت از آنها
  • مدیریت اضافه برداشت بانک‌ها
  • سهولت در دسترسی مردم به تسهیلات
  • جایگزینی اعتبارسنجی به جای وثیقه در دادن وام
کد خبر 527549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.