رسیدن ۲۴۲ هزار تاکسی به سن فرسودگی تا پایان سال

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با تاکید بر لزوم تسریع در روند نوسازی تاکسی های فرسوده، گفت: طبق مصوبه هیات وزیران، تاکسی‌هایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی می شوند که تا پایان سال ۱۴۰۰تعداد تاکسی های فرسوده به ۲۴۲ هزار دستگاه می‌‎رسد.

به گزارش ایمنا، مرتضی ضامنی در تشریح روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون پنج هزار و ۲۵۰ راننده که متقاضی نوسازی خودروی خود بودند در طرح نوسازی ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۹۶۲ متقاضی خودروهای خود را تحویل گرفتند و باقی آنها در فرآیند تحویل خودرو قرار دارند.

وی افزود: از ابتدای شروع نوسازی ناوگان تاکسیرانی (سال ۱۳۹۵) تا کنون ۸۰ هزار و ۹۹۶ دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است و طبق مصوبه هیأت وزیران، تاکسی‌هایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی می‌شوند و اکنون ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده اند که این عدد تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور ادامه داد: از این تعداد تاکسی نوسازی شده در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی ۱۱ هزار و ۱۲۰ دستگاه شامل نوسازی اسقاط بدون جایگزین بود.

وی افزود: فرآیند نوسازی ناوگان تاکسیرانی با تحویل خودرو با استاندارد یورو ۵ ادامه دارد و خودروهای تحویلی سمند و پژو ۴۰۵ است ویکی از دلایل کند شدن روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی، عدم همکاری دولت در ارائه تسهیلات بانکی و همچنین از طرفی افزایش‌های پی در پی قیمت خودرو در هر فصل است که امیدواریم شرایطی فراهم شود تا در جهت سرعت و افزایش فرآیند نوسازی تاکسی‌های فرسوده حداقل سالی یکبار شاهد رشد قیمت‌ها باشیم.

ضامنی تاکید کرد: ما سال ۱۳۹۶ تا تابستان سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۲۵۵ درصدی قیمت پژو و ۲۹۹ درصدی قیمت سمند بودیم که با این نوسان قیمت و بدون تسهیلات ارزان قیمت، رانندگان توان مالی برای تهیه خودرو با این قیمت را ندارند و نیاز است که از تسهیلات بانکی در این زمینه استفاده کنند.

وی گفت: بر اساس تبصره‌های یک و دو ماده ۸ قانون هوای پاک، مصوب ۱۸ مرداد ۹۶ مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است که از محل صرفه جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار و تسهیلات ارزان قیمت با سود ۴ درصد، جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با باز پرداخت ۱۰ ساله را فراهم کند و ما از رئیس جمهور محترم و هیئت دولت درخواست داریم تا با حمایت‌ها در مبحث قانونی آلودگی هوا، روند نوسازی ناوگان فرسوده را تسریع نمایند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در زمینه تأمین تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، افزود: شهرداری برخی شهرها برای اعطای وام مورد نیاز به رانندگان تاکسی از محل منابع شهرداری در بانک‌ها نسبت به ارائه تسهیلات ۹۰ میلیون تومانی و سود کم بهره اقدام کردند که بر این اساس با مشارکت شهرداری‌های تهران، اصفهان و مشهد راننده‌ها با استفاده از تسهیلات ۹۰ میلیون تومانی، فرایند نوسازی را انجام می‌دهند، در سایر شهرها فعلاً به صورت نقدی نوسازی در حال انجام است که امید می‌رود با همکاری دولت فرایند پرداخت تسهیلات در آینده به صورت ملی توسط دولت اجرایی شود.

کد خبر 527497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.