اصفهان باید بتواند در فضای بین‌المللی نقش ایفا کند

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه امروز اصفهان باید بتواند در فضای بین‌المللی نقش ایفا کند، گفت: امروزه در حوزه دپیلماسی شهری همانطور که گفت و گوی میان دولت‌ها شکل می‌گیرد شهرها نیز می‌توانند بازیگران مطرح در سطح بین‌الملل باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید امیرمسعود شهرام نیا در برنامه تلویزیونی «ظرفیت‌های بین‌المللی و تمدنی اصفهان برای توسعه» اظهار کرد: نقطه آغاز تمدن اصفهان پیش از دوران صفویه و درخشش آن در دوره صفویه بوده است، این شهر پیش از اسلام شهر مؤثری بوده و در دوران‌هایی پایتخت ایران بوده است، اما در دوران صفویه یکباره به عنوان مرکزی از معماری، هنر جهانی مطرح می‌شود که این جنبه نمادین هنوز هم در دنیا برقرار است.

وی با بیان اینکه سیر شکوفایی اصفهان در دوران مختلف ادامه داشته است، افزود: در دنیای اسلام کلانشهرهای کمی هستند که گسست تمدنی را تجربه کرده باشند و همچنان بر روند حفظ تمدن و فرهنگ باقی بمانند، اما مسیر تمدنی در اصفهان ادامه داشته است.

نمی‌توان جایگاه صفویه در تمدن اصفهان را انکار کرد

این استاد دانشگاه اصفهان گفت: در ایران گاهی این طور به نظر می‌رسد که فقط دارا بودن گذشته خوب، افتخار آفرین بوده و نیازی به انجام فعالیت جدید نیست، البته نمی‌توان جایگاه صفویه در تمدن اصفهان را انکار کرد، اما نقاط قوت و ضعفی نیز در این دوره وجود داشته است. البته در این دوره برای اولین بار تمدن شیعی بنا شد به طوری که بسیاری از مکاتب از جمله نگارگری، موسیقی و نگارگری اصفهان نیز پس از این دوران ایجاد شده است. تمدن صفوی یکی از درخشان‌ترین برش‌های تاریخی شیعه بوده و می‌تواند برای ادامه مسیر تمدنی کمک کننده باشد.

شهرام نیا با تاکید بر اینکه امروز اصفهان باید بتواند در فضای بین‌المللی نقش ایفا کند، اضافه کرد: امروزه در حوزه دپیلماسی شهری همانطور که گفت و گوی میان دولت‌ها شکل می‌گیرد شهرها نیز می‌توانند بازیگران مطرح در سطح بین‌الملل باشند، بسیاری از اتفاقات حوزه بین‌الملل می‌توانند بر معیشت مردم در دراز مدت مؤثر باشد، اصفهان با ۱۷ شهر، خواهرخوانده است، مراوداتی تا کنون با این شهرها انجام شده که نتایج چندانی نداشته؛ البته نمی‌توان از مدیران شهری بابت این موضوع خرده گرفت.

دیپلماسی شهری در ساختار دولتی به رسمیت شناخته نشده است

وی تصریح کرد: اکنون به دلیل برخی مسائل سیاسی، ایران در سطح ارتباطات بین‌الملل با مشکلاتی مواجه است که می‌تواند از ظرفیت دیپلماسی شهری برای ایجاد رابطه با کلانشهرهای جهان استفاده کند به طوری که در رفع برخی از مشکلات شهر اصفهان از جمله کم آبی، استفاده کرده و از تجربیات این شهرها در مدیریت بحران استفاده کند.

این استاد دانشگاه اصفهان گفت: اکنون بین دولت و شورای شهر همسویی وجود دارد که می‌توان از این فرصت برای پیشرفت اصفهان استفاده کرد، فعال شدن در دیپلماسی شهری یکی از ظرفیت‌هایی است که دولت می‌تواند در اختیار اصفهان قرار دهد تا با مراودات بین‌المللی بتوان راهکارهایی برای مشکلات و بحران‌های زیست محیطی یافت.

توسعه اصفهان باید پایدار باشد

شهرام نیا اضافه کرد: آنچه امروز در توسعه شهری در دنیا مطرح است، توسعه پایدار بوده که برای شهر اصفهان نیازمند الگوی توسعه پایدار هستیم به طوری که بدون ضربه ظرفیت‌های زیست محیطی، فرهنگی و… توسعه یابد.

وی تصریح کرد: اصفهانی‌ها در بیشتر مقاطع تندرویی‌هایی داشته‌اند، مشکل شهر اصفهان نهادهای توسعه و نداشتن برنامه‌ریزی در دراز مدت برای توسعه است، تا کنون برای توسعه اصفهان به توسعه پایدار و اقتضائات بومی توجه نشده است، در برنامه‌های توسعه کشور، بسیاری از ظرفیت‌های اصفهان از جمله گردشگری که برجسته‌ترین ویژگی آن است، مغفول مانده است. اگر نهادهای توسعه برای توسعه پایدار اصفهان همت لازم را داشته باشند تندروی‌های موجود نیز بی‌اثر خواهد شد.

این استاد دانشگاه اصفهان گفت: یکی از پایه‌های توسعه پایدار مشارکت اجتماعی شهروندان است که البته باید پیش از آن آموزش‌های اجتماعی تقویت شود، اگر شهروندان احساس تعلق به شهر داشته باشند در اداره آن نیز مشارکت خواهند کرد، در توسعه پایدار، اقتصاد، منابع طبیعی، اجتماع و رفع آسیب‌های اجتماعی به شکل پایدار شکل می‌گیرد که نیازمند آموزش شهروندان است.

کد خبر 527468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.