برای رفع مشکل زاینده‌رود عزم ملی وجود دارد/ ایجاد تمدنی نوین در اصفهان

شهردار اصفهان گفت: موضوع زاینده رود یک مسئله ملی است و دولتمردان به اندازه کافی بر این مسائل حساسیت دارند، بنابراین نیازی برای باز کردن پای شهرهای جهان و استفاده از دیپلماسی شهری در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم زاده در برنامه تلویزیونی «ظرفیت‌های بین‌المللی و تمدنی اصفهان برای توسعه» اظهار کرد: تمدن مجموعه پاسخ‌هایی است که به سوالات زمانه می‌دهیم که در نهایت منجر به تشکیل الگویی برای زیست می‌شود. هستی نیز واقعیتی است که پیوسته در حال تغییر است، انسان نیز همزمان با هستی در حال تغییر و تحول است؛ در مقابل این تغییرات می‌توان چندین نوع مواجهه داشت، برخی در مقابل تحولات ایستادگی و وضعیت موجود را حفظ می‌کنند که به شهادت تاریخ این افراد زیر چرخ‌های تحول از بین می‌روند.

وی افزود: برخی نیز در برابر تحول دچار وادادگی شده و تابع شرایط موجود خواهند شد، علاوه بر این برخی از بین تمدن‌های شکل گرفته تکه‌هایی را انتخاب و آن‌ها را مونتاژ می‌کنند و تمدن جدیدی می‌سازند، در نوع چهارم نیز برخی به دنبال پاسخی برای نیازهای روز جامعه هستند، در این راستا اگر جواب ما به سوالات امروز حیات بشر از هارمونی برخوردار شده و الگوی زیستی ایجاد کند، توانسته‌ایم یک تمدن نوین ایجاد کنیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: با سه روش اول نمی‌توان خالق تمدن بود، بنابراین ابتدا باید این باور ایجاد شود که ما می‌توانیم تمدن‌ساز باشیم. تاکنون به اصفهان نگاه بخشی و جزئی شده و اگر تحولی در توسعه اصفهان شکل گرفته موضعی و نقطه‌ای بوده در واقع ساخت پل‌ها و ابنیه‌ها بدون نگاه جامع به شخصیت و هویت اصیل اصفهان انجام شده است، هر یک از مسئولان به اقتضای شرایطی که در زمان فعالیت خود داشته طرح‌هایی در اصفهان اجرایی کرده، اما نگاه جامع به اصفهان وجود نداشته است.

قاسم زاده با تاکید بر اینکه در تصمیمات جدید به شخصیت اصفهان توجه ویژه می‌شود، اضافه کرد: می‌توان از گذشته رموزی کشف و از آن استفاده کرد، در زمان صفویه ایجاد فرصت همنشینی علما، هنرمندان و رجال سیاسی در کنار یکدیگر منجر به ایجاد تمدن در آن زمان شد، بنابراین اکنون نیز باید زمینه ایجاد همدلی بین این اقشار را فراهم کرد.

برای رفع مشکل آب اصفهان عزم ملی وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: موضوع زاینده رود یک مسئله ملی است و شهرداری نمی‌تواند آن قدرها از ظرفیت‌های بین‌المللی در این زمان استفاده کند، دولتمردان به اندازه کافی بر این مسائل حساسیت دارند، تاکنون نشاط شهر و معیشت کشاورزان دغدغه مسئولان بود و اکنون فرونشست به تهدیدی جدی تبدیل شده است، قطعاً دولتمردان پیگیر این موضوع بوده و عزم ملی برای حل مشکل آب وجود دارد، بنابراین نیازی به باز کردن پای شهرهای جهان و استفاده از دیپلماسی شهری در این زمینه وجود ندارد.

شهردار اصفهان در رابطه با نقش خواهرخوانده‌ها در روابط بین‌الملل گفت: شهرداری تفاهم نامه‌ای با هر خواهر خوانده دارد که ظرفیت‌های خوبی در آن پیش بینی شده و همه دستگاه‌های شهری از جمله دانشگاه‌ها می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. اگر تاکنون این اتفاق درست شکل نگرفته ناشی از اتمسفر سیاسی کل کشور و اهتمام کم مسئولان بوده است. در شهر دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی از این ظرفیت استفاده کرده و تعامل خوبی با برخی از خواهر خوانده‌ها برقرار کرده‌اند، اما سایر دستگاه‌ها و حتی صنایع از این ظرفیت به خوبی استفاده نکرده‌اند.

استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی در همکاری مشترک با خواهرخوانده‌ها

قاسم‌زاده اضافه کرد: در حوزه فرهنگ و هنر خواهر خوانده‌ها از همکاری‌های مشترک استقبال می‌کنند، حتی حوزه علمیه نیز می‌تواند با کلیساهای شهرهای خواهر خوانده ارتباط برقرار کنند. شهر اسلامی در کالبد نشانه‌های اسلامی دارد که در اصفهان موجود است، در مناسبت‌های مذهبی نیز تعظیم شعائر نشاندهنده شهر اسلامی است، البته میزان اسلامیت شهر به میزان ظهور اسماً الحسنی در آن است، در واقع شهری اسلامی است که دارای صفات الهی از جمله عدالت، نظافت و رونق اقتصادی باشد و در این بین توزیع امکانات شهری در همه سطوح منجر به برقراری عدالت در شهر می‌شود.

باید اصفهان مقصد نخبگان و خواص شود

وی تصریح کرد: در تمدن صفوی یکی از رموز موفقیت این بود که اصفهان مقصد نخبگان بود، در واقع در آن زمان نظام، ظرفیتی ایجاد کرده بود که نخبگان تمدن اسلامی به اصفهان مهاجرت می‌کردند، اکنون نیز باید اصفهان به مقصد نخبگان و خواص تبدیل شود به طوری که افراد علاقمند به زندگی در آن باشند.

شهردار اصفهان گفت: اکنون مهاجران زیادی در اصفهان زندگی می‌کنند، اما اگر بتوانیم نخبگان را به اصفهان جذب کنیم ارزش افزوده نیز برای شهر ایجاد می‌شود، شهرداری در این زمینه فعال خواهد بود و با نگاه محله محوری، رعایت مسائل بافتی، اقلیمی و فرهنگی توسعه را در محلات با کمک اهالی رقم خواهد زد.

قاسم زاده اضافه کرد: از همه شهروندان به ویژه نخبگان و سرمایه‌گذاران درخواست می‌شود که در اداره شهر مشارکت کنند، قرار است شهرداری به مردم کمک کند تا محلات آبادتر شده و برای زندگی مطلوب‌تر شود، در این میان شهرداری باید به عنوان تسهیلگر و نه متصدی در کنار مردم فعالیت کند تا تمدن نوینی در اصفهان ایجاد شود.

کد خبر 527467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • علیان IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    عزم ملی بیشتر برای نابودی اصفهانه تا رفع مشکل آب!