تلاش کردیم هیچ خللی در امور جاری ایجاد نشود

سرپرست شهرداری کرمان گفت: در دوره سرپرستی تلاش کردیم هیچ خللی در امور جاری شهرداری و شهروندان کرمانی به‌وجود نیاید.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، محسن پور اسماعیلی در حاشیه بازدید از پروژه‌های شهری با اشاره به اقدامات انجام شده طی دو ماه گذشته در شهرداری کرمان، اظهار کرد: بلافاصله بعد از تحویل شهرداری، با توجه به اینکه چند روزی بیشتر از افتتاح آرامستان «بهشت کریمان» نگذشته بود، نیاز بود اقداماتی مانند ایمن‌سازی جاده، نصب علائم ترافیکی، پیگیری روشنایی، انتقال آب و تعیین‌تکلیف برخی مسائل آرامستان از طریق فرمانداری و سایر دستگاه‌ها انجام شود؛ به همین دلیل، پیگیری این امور در اولویت قرار گرفت.

وی به برخی اقدامات انجام شده توسط شهرداری کرمان از جمله ایجاد شانه خاکی و خرید کانکس برای استقرار نیروی انتظامی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، پیگیر دیگر امور مورد نیاز در این آرامستان هستیم.

سرپرست شهرداری کرمان خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین کاری که انجام دادیم، تعیین‌تکلیف پروژه خیابان «شهید تجلی» بود که در برخی موارد نارضایتی‌هایی ایجاد کرده بود.
پور اسماعیلی با بیان اینکه پیاده‌راه‌سازی یکی از اقدامات خوب شهرسازی در شهرداری‌ها است که در سال‌های قبل در کرمان انجام نشده، تصریح کرد: این اقدام در دوره قبل انجام شد، اما در مواردی در اجرا نارضایتی ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: شهرداری، دستورالعمل‌هایی برای گرفتن پیمانکار دارد که در دوره قبل بر اساس آن دستورالعمل، قرارداد با پیمانکار به‌درستی منعقد شده، اما به‌دلیل شرایطی که در این محل وجود داشت و به‌دلیل کم‌توانی پیمانکار در به پایان رساندن پروژه، کار این خیابان به‌نوعی روی زمین مانده بود.

وی ادامه داد: از آنجا که خلع‌ید پیمانکار یک روند قانونی طولانی دارد و از طرفی ادامه کار برای پیمانکار به‌دلایل افزایش نرخ مصالح و دستمزدها مقدور نبود، نظر به ضرورت سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه با هماهنگی پیمانکار، پیاده‌راه سازی خیابان شهید تجلی از قرارداد منفک و توسط شهرداری انجام می‌شود و پیمانکار پیاده راه‌سازی میدان توحید (ارگ) را ادامه می‌دهد.

سرپرست شهرداری کرمان گفت: تاکنون کار لوله‌گذاری برای زیرزمینی کردن خطوط برق، غلاف‌گذاری برای کابل‌کشی، انتقال آب برای فضای سبز مجموعه و لوله‌گذاری برای انتقال آب‌های سطحی که در اثر بارندگی ایجاد می‌شود، انجام شده و به‌زودی بتن‌ریزی انجام خواهد شد.

پور اسماعیلی افزود: تمام تلاش ما این است که در اجرای پروژه خیابان «شهید تجلی» وقفه‌ای ایجاد نشود و حداقل فضای جلوی مغازه‌های این محدوده و دسترسی به آن‌ها در کمترین زمان ممکن، آزاد و آماده شود و بعد هر زمان که شهردار جدید آمدند، طرح اصلی خیابان «شهید تجلی» را اجرا کنند.

وی تاکید کرد: انصافاً کسبه خیابان «شهید تجلی» نیز به شهرداری کمک می‌کنند که جای تشکر دارد.

سرپرست شهرداری کرمان به تعیین‌تکلیف پل «شهدای خلبان» نیز اشاره کرد و ادامه داد: برای این پل چون دو طرح قدیمی و جدید وجود دارد، مقرر شده با توجه به اهداف اجرای طرح، به‌زودی جلسه‌ای گذاشته شود و با بازنگری نهایی، قرارگاه خاتم عملیات ساخت آن را شروع کند.

محوطه‌سازی ساختمان شهرداری و پارک شورا

پور اسماعیلی با بیان اینکه محوطه‌سازی ساختمان شهرداری و بخش باقی‌مانده پارک شورا، تکمیل نشده بود، تاکید کرد: با توجه به تمام شدن قرارداد پیمانکار، کار معطل مانده بود که با پیگیری و همکاری مناطق، کار را به‌صورت امانی به پایان رساندیم.

وی با بیان اینکه شهرداری یک روند جاری دارد که سعی کردیم در دوره سرپرستی هیچ خللی در روند جاری ایجاد نشود، ادامه داد: امور جاری شهر، پرداخت به‌موقع حقوق پرسنل و سایر اقدامات را انجام دادیم و تلاش می‌کنیم تا ورود شهردار جدید کوچک‌ترین وقفه‌ای در امور جاری شهرداری رخ ندهد.

آماده‌سازی شهر برای ایام عزاداری محرم و صفر

سرپرست شهرداری کرمان همچنین به اقدامات فرهنگی شهرداری در این دوره اشاره و تصریح کرد: بلافاصله بعد از ورود من به شهرداری، با توجه به آغاز ماه محرم، اولین جلسه در خصوص مسائل فرهنگی و اقداماتی که در ماه‌های محرم و صفر باید انجام شود، گذاشته شد.
وی افزود: طی آن سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و معاونت خدمات شهری مناطق پنج‌گانه مکلف شدند به‌صورت ویژه در این حوزه کار کنند.

پور اسماعیلی ادامه داد: علاوه بر سیاه‌پوش‌کردن شهر، اقدامات متناسب با این ماه مانند طرح «هر خانه یک پرچم» اجرا شد؛ ضمن اینکه با هیأت‌های مذهبی نیز در برپایی موکب در سطح شهر همکاری کردیم.

وی افزود: همچنین با توجه به تعیین مسیر پیاده‌روی برای جاماندگان از اربعین، مسیری را از پل «شهید رجایی» تا «گلزار شهدا» و مرقد مطهر «سردار دل‌ها» مناسب‌سازی و برای پیاده‌روی این عزیزان مهیا کردیم.

سرپرست شهرداری کرمان با بیان اینکه اجرای این مسیر می‌تواند در بزرگراه‌های دیگر هم ادامه پیدا کند و در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی استفاده شود، گفت: در نظر داریم رفیوژ وسط بزرگراه‌های شهر به همین شکل آماده شود.

پور اسماعیلی با اشاره به نزدیک‌شدن به دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، خاطرنشان کرد: شهرداری یکی از متولیان اجرای مراسم است و وظایف خدمت‌رسانی دارد، اما با توجه به اینکه به زیرساخت‌های مناسبی هم وجود ندارد، امیدواریم بتوانیم در حد توان در این زمینه نیز خدمت کنیم.

وی به اقدامات انجام شده در گلزار شهدا و مرقد مطهر سردار دل‌ها اشاره و تاکید کرد: شهرداری طرح پیاده‌راه «سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» در محدوده پردیسان قائم (عج) و محورهای گردشگری زیارتی دارد که این طرح باید هرچه زودتر اجرا شود.

سرپرست شهرداری کرمان اضافه کرد: در خصوص آماده‌سازی محوطه اطراف گلزار شهدا نیز در برخی قسمت‌ها فضاسازی انجام دادیم، اما گلزار شهدا باید به‌گونه‌ای مناسب‌سازی شود که بتواند جوابگوی زائران آرامگاه سردار دل‌ها باشد.

برخورد با سد معبر در بازار بزرگ کرمان

پور اسماعیلی یکی دیگر از مشکلات شهر کرمان را مشکلات مربوط به بازار بزرگ کرمان دانست و گفت: در این رابطه معاون خدمات شهری شهردار، جلساتی را با اعضای شورای اسلامی شهر داشته و خوشبختانه با هماهنگی دستگاه قضائی، قاضی ویژه‌ای تعیین شده تا با مغازه‌دارهایی که سد معبر می‌کنند، برخورد شود.

وی به جمع‌آوری زباله نیز اشاره کرد و افزود: در شبانه‌روز ۴۰۰ تن زباله در شهر کرمان جمع‌آوری می‌شود که رقم قابل ملاحظه‌ای است؛ بنابراین، موضوع بازیافت زباله و تفکیک از مبدأ از ضروریات است که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

سرپرست شهرداری کرمان اضافه کرد: تفکیک مواد خشک از تر، بسیار مهم است و عدم اجرای این کار، علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین جمع‌آوری زباله به شهرداری، باعث گسترش آلودگی به‌دلیل زباله‌گردی برخی از افراد می‌شود.

پور اسماعیلی ادامه داد: اصلی‌ترین مشکل کارخانه بازیافت، جدا نکردن زباله از مبدأ است.

وی به جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب نیز اشاره کرد و گفت: در این رابطه وزارت کشور دستورالعملی دارد که متأسفانه به‌طور کامل اجرا نمی‌شود.

سرپرست شهرداری کرمان تاکید کرد: یکی از معضلات ما در این حوزه، عدم اجرای این دستورالعمل توسط تمام ارگان‌های مرتبط است؛ چراکه مسائلی مانند عقیم‌سازی سگ‌ها و پُر شدن پناهگاه و محل نگهداری سگ‌های بدون صاحب، نبود غذای کافی برای این حیوانات، کمبود توان مالی سازمان‌های مردم‌نهاد و شهرداری کرمان و سایر موارد، مشکلات زیادی برای شهرداری به‌وجود آورده است.

پور اسماعیلی افزود: اگر همه دستورالعمل ابلاغی وزارتخانه توسط سازمان‌های متولی اجرا می‌شد، این همه مشکل به‌وجود نمی‌آمد، اما متأسفانه تا یک اتفاق خاص نیفتد و مشکلی پیش نیاید، دستگاه‌های متولی وارد نمی‌شوند.

ضرورت سرعت‌گرفتن اجرای پروژه فاضلاب شهری

وی فاضلاب شهر کرمان را یکی دیگر از مشکلات دانست و گفت: متأسفانه سطح آب‌های زیرسطحی شهر کرمان بالاست و شبکه فاضلاب شهری هم تکمیل نشده است؛ اگرچه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذار با سرعت بیشتری کار می‌کند و شهرداری هم نهایت همکاری خود را با این شرکت انجام می‌دهد، اما حداکثر تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

سرپرست شهرداری کرمان با بیان اینکه شهرداری در سرعت‌بخشیدن به صدور مجوزها کمک کرده است، تاکید کرد: دستگاه‌های متولی هم باید به اجرای این پروژه سرعت ببخشند.

پور اسماعیلی افزود: مسئله آب‌های سطحی شهر کرمان بسیار جدی است و باید هرچه زودتر تعیین‌تکلیف شود؛ چراکه همین الان با ورود آب فاضلاب به چاه‌های شهرداری، EC آب بالا آمده و باعث مشکلات خشکی درختان و آبیاری فضای سبز شده است.

وی بر جدا شدن سازمان فضای سبز از سیما و منظر تأکید کرد و ادامه داد: ادغام این سازمان‌ها و تبدیل آن به سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، باعث مشکلات زیادی در فضای سبز شهر شده است.

راهکارهای ساماندهی ورودی‌های شهر

سرپرست شهرداری کرمان با اشاره به ساماندهی ورودی‌های شهر کرمان گفت: کارگاه‌هایی که در برخی ورودی‌های شهر کرمان ازجمله بزرگراه «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» شکل گرفته‌اند، کاربری صنعتی دارند؛ بنابراین، به زیباسازی و تجاری‌سازی اهمیت نمی‌دهند و باعث نازیبا شدن مسیر ورودی شهر شده‌اند.

پور اسماعیلی ادامه داد: مسئله دیگر مالکیت خصوصی اطراف ورودی‌های شهر است که باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و تعیین‌تکلیف شود.

وی تغییر کاربری متناسب با وضع ورودی شهر و ایجاد شهرک‌های صنعتی و خروج مشاغل مزاحم از شهر را ازجمله اقدامات دیگر برای ساماندهی ورودی‌های شهر دانست و خاطرنشان کرد: سرمایه جایی می‌رود که برگشت سرمایه و سود داشته باشد و اگر سرمایه‌گذار امنیت سرمایه‌گذاری نداشته باشد، هیچ‌وقت در این زمینه وارد نمی‌شود.

سرپرست شهرداری کرمان به برخی پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهر کرمان ازجمله پروژه «صاروج پارس» اشاره کرد و افزود: این پروژه در اواخر دوره قبل تعیین‌تکلیف شده بود، و در این دوره با همکاری معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی و معاونت خدمات شهری، تکلیف قسمتی از پروژه و پارکینگ‌ها روشن شد و

پارکینگ‌ها آماده بهره‌برداری است

پور اسماعیلی تصریح کرد: بقیه پروژه‌های سرمایه‌گذاری هم باید با تلاش برای ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری، به سرانجام برسند؛ چراکه امروزه بودجه شهرداری جوابگوی نیازهای شهر نیست.

وی ادامه داد: هرگاه که شهرداری بتواند با وارد کردن سرمایه‌گذار، علاوه بر منافع شهر و مردم، سود منطقی سرمایه‌گذار را نیز تأمین کند، موفق خواهد بود و پروژه به سرانجام می‌رسد.

سرپرست شهرداری کرمان با اشاره به آسفالت معابر و زیرسازی کوچه شماره هشت شهرک «شهید همت» (صنعتی) نیز گفت: در این پروژه اگر شهرداری به کمک پیمانکار نمی‌رفت، با شروع بارندگی، هزینه زیرسازی هدر می‌رفت؛ بنابراین، شهرداری هزینه قیر مورد نیاز پیمانکار را پرداخت کرد و حدود ۲۰ هزار مترمربع آسفالت شد.

پور اسماعیلی افزود: معتقدم یک پروژه وقتی می‌تواند لذت‌بخش باشد که در موعد مقرر و زمان‌بندی مناسب به پایان برسد؛ مردم انتظار دارند پروژه‌هایی که آغاز شده، با توجه به توان شهرداری به‌سرعت به بهره‌برداری برسد.

سرپرست شهرداری کرمان به حوزه شهرسازی شهرداری کرمان نیز اشاره و بیان کرد: حوزه شهرسازی جبهۀ اول ارتباط شهرداری و مردم است که در این زمینه کارهای خوبی در دوره گذشته انجام و نرم‌افزار شهرسازی تهیه شده است.

پور سماعیلی افزود: ممیزی و اطلاعات ریز املاک، خوراک این نرم‌افزار است که باید به‌زودی ثبت شود؛ البته در این خصوص تا حدودی کار انجام شده، اما اگر اطلاعات املاک به‌طور کامل در این نرم افزار ثبت شود، درصد قابل توجهی از مراجعات مردم به شهرداری کم می‌شود و شهروندان می‌توانند به‌راحتی روند کار خود را از طریق کد اختصاصی ببینند و از آن اطلاع پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید حتماً به ساختار شهرسازی توجه ویژه‌ای شود؛ آموزش پرسنل شهرداری و مطابق شدن با روز و این نرم‌افزار و قابلیت‌های سیستم و به‌روز شدن سخت‌افزارهای شهرداری نیز از دیگر مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.

کد خبر 527346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.