آغاز هرس و فرم دهی درختان شهری در آستارا

معاون خدمات شهری شهردار بندر آستارا از آغاز هرس و فرم دهی درختان این شهر خبر داد.

شایان ناصری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در حال حاضر سرانه فضای سبز این شهر ۹ مترمربع و مجموع فضای سبز شهری آستارا ۶۷ هکتار است که از این مقدار ۳۵ هکتار شامل پارک‌ها می‌شود.


وی افزود: هر ساله با آغاز فصل پاییز، نیروهای واحد فضای سبز شهرداری آستارا، درختان شهر را با هدف فرم‌دهی تاج و جوان‌سازی، حذف شاخه‌های خشک، آفت زده و شکسته، گسترش و رشد بهتر و ایجاد شرایط مناسب برای ورود نور و هوا بین شاخه‌ها هرس می‌کنند.

معاون خدمات شهری شهردار آستارا خاطرنشان کرد: در این طرح درختان خطرآفرین این شهر نیز شناسایی شده و برای جلوگیری از شکستن آنها در مقابل باد و طوفان فصل پاییز و زمستان با نظر و تصمیم کمیسیون اشجار، شاخ زنی یا قطع می‌شوند.

ناصری گفت: شخم زنی فضای سبز آستارا برای کاشت گل‌های فصلی در حال انجام است. و در آبان ماه گل‌های بنفشه، همیشه بهار و گل کلم در فضای سبز این شهر کاشته می‌شود.

وی افزود: ۷۰ درصد از نشای گل‌های فصلی در گلخانه شهرداری در ورودی شهر آستارا در فضایی به مساحت دو هزار مترمربع تولید و مابقی خریداری می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار آستارا با بیان اینکه درختان گونه‌های پهن برگ، مناسب فضای سبز این شهر نیست. و در زمان کنهسالی خطرآفرین بوده و ریشه این درختان باعث آسیب و خسارت به پیاده روها می‌شود. تصریح کرد: در فصل پاییز نیز ریزش بی رویه برگ درختان پهن برگ در کف پیاده روها و خیابان‌های آستارا، کار تنظیف پاکبانان شهرداری را مضاعف کرده و در هنگام بارندگی نیز باعث گرفتگی و مسدود شدن مسیر کانال‌ها و آبروها و سرریز شدن آب‌های سطحی به داخل معابر شهری می‌شود.

وی وجود درختان غیربومی در شهر آستارا را از بزرگترین مشکل واحد فضای سبز شهرداری برای نگهداری آنها دانست و گفت: در سال‌های گذشته درختانی مثل پالم و فینیکس در فضای سبز شهری آستارا کاشته شده که متعلق به مناطق کویری و گرمسیری بوده و نیاز به مراقبت زیادی دارد زیرا با آغاز فصل سرما و کوچک‌ترین یخبندان خشک شده و از بین می‌روند.


ناصری معتقد است، بهترین جایگزین برای درختان گونه‌های برگ پهن، پالم و فینیکس در فضای سبز شهری آستارا، کاشت درختان بومی و سازگار با شرایط آب هوایی و فرهنگ بومی این منطقه، از جمله انواع مرکبات، گلابی و خرمالو وحشی است. که علاوه بر افزایش زیبایی سیما و منظر شهری، در زمان گل دهی باعث جذب بیشتر گردشگران می‌شود.

به گزارش ایمنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

کد خبر 527290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.