مجاهد: بین ایران و افغانستان توافقات مهمی صورت گرفت

سخنگوی گروه طالبان با انتشار متنی اعلام کرد که در نشستی بین هیئتی از ایران و طالبان در رابطه با مسائل اقتصادی و تقویت روابط دوجانبه توافقاتی صورت گرفته است.

به گزارش ایمنا، ذبیح الله مجاهد روز سه شنبه -۱۳ مهرماه- نوشت که برای تسریع روند تجارت بین ایران و افغانستان توافقاتی صورت گرفته و قرار است که مرز دوغارون – اسلام قلعه فعالیت ۲۴ ساعته داشته باشد و این توافق طی ۱۰ روز آینده اجرایی شود.

به گفته وی، همچنین دو طرف توافق کرده اند که ایران برای بهبود روند تجارت و مبادلات اقتصادی، جاده‌های ۸ استان افغانستان و گمرک هرات را توسعه دهد و کار اجرایی این توافق تا یک ماه آینده آغاز می‌شود.

به گفته سخنگوی طالبان، هیئت‌های دو طرف درباره روند تجارت بین دو کشور و تعرفه‌های گمرکی توافق کرده اند و کارشناسان دو طرف پیشنهادات خود را برای بهبود تجارت ارائه خواهند کرد.

مجاهد افزود: در این نشست تصمیم گرفته شده که طی یک ماه آینده هیئت‌های دو طرف مشکلات مرز دوغارون- اسلام قلعه را بررسی نمایند. همچنین توافق صورت گرفته که یک هیئت طالبان به ایران سفر کرده و با مقامات وزارت نفت ایران دیدار داشته باشد و مشکلات خود را در این رابطه به طرف ایرانی منتقل کرده و درباره رفع این مشکلات تصمیم گرفته شود.

به گفته وی، توافق صورت گرفته که طرف ایرانی در جهت تأمین امنیت رانندگان افغان اقدام کرده و اگر راننده‌های افغانستانی وارد برخی مناطقی ویژه گمرک ایران شدند از آنها تست کرونا گرفته شود.

سخنگوی طالبان ادامه داد: دو طرف همچنین توافق کرده اند که برای بهبود روند انتقال گاز مایع یک خط لوله از دوغارون به اسلام قلعه کشیده شود و کار ساخت آن بزودی آغاز شود.

مجاهد اضافه کرد: طی ۱۰ روز آینده یک هیئت فنی ایران به افغانستان سفر کرده و مشکلات خط آهن در ایستگاه روزنک را برطرف خواهد ساخت. درباره مرز ماهیرود فراه نیز تصمیم گرفته شد که هیئت‌های دو طرف طی ۱۰ روز آینده مذاکرات خود را آغاز و برای ساخت جاده‌های این مسیر که مشکلاتی دارد، اقدام کنند. همچنین توافق شده است که دو طرف درباره فعالیت شرکت‌های ایرانی در معادن آهن افغانستان در نزدیک مرز دو کشور مذاکره کنند. طرف ایرانی همچنین درباره صادرات میوه‌های خشک افغانستان از مسیر چابهار مطالعاتی انجام داده و پیشنهادات خود را ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران و افغانستان توافق کرده اند که برای ایجاد بازار مرزی طی یک ماه آینده اقدامات لازم را انجام و موانع و مشکلات آن را حل نمایند.

منبع: ایرنا
کد خبر 527164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.