امشب کیهان شاهد "ماه نو" خواهد بود

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: حرکت مداری ماه باعث می‌شود که هر چهار هفته یک بار به دور زمین بچرخد در نتیجه گام‌های آن از ماه جدید، ربع اول، ماه کامل و ربع آخر هر ۲۹ و نیم روزه یک بار اتفاق بیافتد و در نهایت به ماه جدید می‌رسد.

فاطمه فخرایی فرد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هنگامی که ماه در میان خط واصل زمین و خورشید قرار می‌گیرد، سطح نورانی ماه دقیقاً رو به خورشید و پشت آنکه سمت تاریک ماه است به سمت ما قرار می‌گیرد در نتیجه ما نمی‌توانیم ماه را ببینیم؛ در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود که مقارنه ماه و خورشید یا ماه نو رخ داده است.

وی افزود: حرکت مداری ماه باعث می‌شود که هر چهار هفته یک بار به دور زمین بچرخد در نتیجه گام‌های آن از ماه جدید، ربع اول، ماه کامل و ربع آخر هر ۲۹ و نیم روزه یک بار اتفاق بیافتد و در نهایت به ماه جدید می‌رسد. این حرکت به این معنا است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه از آسمان را طی می‌کند و باعث می‌شود که هر روز تقریباً یک ساعت بعد طلوع و غروب کند. ماه طی روزهای آینده در اواخر بعدازظهر و هنگام غروب به عنوان هلال باریکی که بلافاصله بعد از خورشید غروب می‌کند قابل مشاهده است. ماه تا رسیدن به تربیع اول در مدت زمان یک هفته تا حدود نیمه شب قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: چهارشنبه _۱۴ مهرماه_ ساعت ۱۴:۳۶ ماه در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه به بعد فازهای ماه شروع می‌شود. خورشید حدوداً ساعت ۱۷:۳۴ غروب می‌کند و زمان غروب ماه نیز ۱۷:۴۹ خواهد بود. هر دو جرم در صورت فلکی سنبله قرار دارند و با توجه به سن ماه، درصد روشنایی و جدایی زاویه‌ای ماه از خورشید، رؤیت هلال ماه نو در این شب از موقعیت رصدخانه لارستان غیر ممکن است.

کد خبر 526975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.