مشکل کامیون‌های ترانزیتی ایران در گوریس رفع می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی از توافق با ارمنستان برای حل کامل مشکلات تردد کامیون های ترانزیتی در منطقه گوریس خبر داد و گفت: قطعه چهار جنوبی ایروان با همکاری ایرانی ها ساخته می‌شود.

به گزارش ایمنا، خیرالله خادمی با اشاره به دیدار موفقیت‌آمیز با مقامات ارمنستان از جمله وزیر زیرساخت این کشور، اظهار کرد: در پی مشکلاتی که از سمت نوردوز به سمت ارمنستان ایجاد شد، دیروز دیدارهای مؤثری با مقامات کشور ارمنستان برای رفع مشکل منطقه گوریس که اختلال در تردد کامیون‌ها و حمل بار و مسافر کشورمان به سمت این کشور را به دنبال داشت، برگزار شد و تصمیمات بسیار مناسبی برای رفع این مشکل گرفته شد.

وی با یادآوری اینکه این سفر به دستور وزیر راه و شهرسازی و بر اساس نظر دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، افزود: با برنامه زمانبندی که دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقرر شد تا روسازی جاده جایگزینی -جاده تاتو- که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به اتمام برسد. همچنین، حداکثر تا ۳ ماه آینده، گردنه‌ها و نقاط حادثه خیز که در محور جایگزین به واسطه جاده فرعی بوده برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: همزمان جاده اصلی جایگزین دیگری که به عنوان قطعه چهار کریدور شمال- جنوب در کشور ارمنستان است (جاده سمت نوردوز به ایروان و از ایروان به مرز گرجستان) در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه قطعه ۴ کریدور شمال- جنوب در خاک ارمنستان با ۱۵ کیلومتر تونل و پل برای تکمیل ۵ سال زمان نیاز دارد، توضیح داد: برای قطعه ۴ پیشنهاداتی برای شروع عملیات اجرایی با استفاده از توان فنی و مهندسی از سوی پیمانکاران و مشاوران کشور ایران، ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت. همچنین راه جایگزین قطعه ۴ امروز مورد بازدید قرار گرفت و مقرر شد تا نقاطی که در گوریس دچار اشکال است توسط مشاوران ایرانی بررسی شود و تا یکسال آینده محور جایگزین قطعه ۴ در خاک ارمنستان آماده‌سازی شود.

خادمی گفت: با مقامات کشور ارمنستان سه تصمیم مهم گرفته شد. اول آنکه کریدور شمال به جنوبی که کشور ما را از مرز نوردوز به کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان و راه ارتباط با قفقاز است حتماً باید باز نگه داشته شود. دوم آنکه از این طریق راه جایگزین آن طی یک ماه آینده قابل استفاده برای وسایل نقلیه ترانزیتی باشد. همچنین بتوانیم همان محور قدیمی و دو نقطه‌ای که داخل خاک آذربایجان قرار گرفته طراحی جدیدی انجام بشود تا به عنوان یک راه جایگزین در محور قدیم مورد استفاده قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: کار اصلی ما احداث قطعه ۴ جنوبی ایروان به مرز ایران است که به عنوان بخشی از کریدور اصلی شمال به جنوب، می‌تواند جاده مهم و ترانزیتی برای ارتباط بین کشور ما با کشور ارمنستان و قفقاز باشد. خوشبختانه قسمت شمالی آن یعنی ایروان به سمت گرجستان توسط ارمنستان احداث شده است. قسمت جنوبی به سمت مرز نوردوز ایران قطعه ۴ است که تصمیم‌گیری برای شروع عملیات اجرایی آن گرفته شد. امیدواریم بتوانیم در اجرای سریع کریدور، کمک‌های فنی و مهندسی را به کشور ارمنستان داشته باشیم.

خادمی اضافه کرد: گرفتاری‌هایی که برای وسایل نقلیه ترانزیتی در محور ایروان به سمت نوردوز ایران ایجاد شده حل خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در بخش زیرساخت حداکثر مساعدت را برای رفع مشکل در منطقه گوریس که محور اصلی ترددی ایران به کشور ارمنستان و منطقه قفقاز است به عمل آوریم.

منبع: تسنیم

کد خبر 526939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.