چه کسانی به دریافت روی (زینک) نیاز دارند؟

نقش حیاتی ماده روی برای بدن، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن با خوردن زینک، منابع روی، نیاز روزانه بدن به زینک، ۱۰ مورد سبزیجات سرشار زینک، ۱۰ مورد سبزیجات سرشار زینک، فواید و عوارض قرص زینک پلاس و ۱۵ ماده مغذی حاوی روی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روی یا زینک یک ماده معدنی از دسته میکرومینرال‌ها است که نقشی حیاتی در بدن ما ایفا می‌کند. از آنجا که بدن ما به طور طبیعی روی تولید نمی‌کند، لازم است آن را از طریق غذا یا مکمل‌ها به دست آوریم.

روی یا زینک یک ماده معدنی حیاتی است که به فعالیت بیش از ۳۰۰ آنزیم در بدن کمک می‌کند. این عنصر در بهبود زخم‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، ساخت پروتئین و DNA، تقویت باروری و رشد در کودکان مؤثر است. کمبود روی می‌تواند موجب ریزش و نازک شدن موی سر، کاهش سطح ایمنی بدن، خشکی شدید پوست، اختلال در ترمیم زخم‌ها و بسیاری از مشکلات دیگر در بدن شود.

از خواص زینک می‌توانیم به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن اشاره کنیم، دوم اینکه دریافت روی کافی به درمان سریع زخم‌ها کمک کرده و در نهایت اینکه روی، برای رشد طبیعی بدن ضروری است. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که در دوران سرماخوردگی از مکمل‌های حاوی روی استفاده کرده‌اند، دوره درمان سرماخوردگی آنها به نصف کاهش یافته است. یکی دیگر از معجزه‌های روی، تأثیر آن در حفظ سلامت موهاست. در واقع یکی از دلایل ریزش موها می‌تواند ناشی از کمبود زینک باشد. از طرفی برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد کمبود روی، پوست را مستعد ایجاد آکنه در دوران بلوغ می‌کند.

فرایند روی یا زینک در بدن

روی یک ماده مغذی ضروری است که بدن ما نمی‌تواند آن را تولید یا ذخیره کند، به همین دلیل، ما باید از آن را از طریق رژیم غذایی خود به طور دائم تأمین کنیم، روی در بسیاری از فرآیندهای بدن ما نقش دارد که عبارتند از:

- فرآیندهای ژنی

- واکنش‌های آنزیمی

- عملکرد ایمنی

- سنتز پروتئین

- سنتز DNA

- التیام زخم

- رشد و تکامل

منابع روی

روی به طور طبیعی در طیف گسترده‌ای از غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می‌شود، بعضی از مواد غذایی که حاوی روی نیستند با فرم‌های مصنوعی روی غنی می‌شوند، مانند غلات صبحانه (کورن‌فلکس)، میان‌وعده‌ها و آرد.

همچنین مکمل‌های روی یا مکمل‌های حاوی چند ماده مغذی که دارای روی نیز هستند، می‌توانند منبع مناسبی از روی باشند، روی به دلیل نقشی که در عملکرد ایمنی بدن دارد، به بعضی از اسپری‌های بینی، قرص‌های مکیدنی و سایر درمان‌های طبیعی سرماخوردگی اضافه می‌شود.

چه کسانی به دریافت روی (زینک) نیاز دارند؟

همه افراد نیازمند دریافت روی هستند

همه افراد نیازمند دریافت روی هستند، اما برخی افراد مانند افرادی که عملکرد سیستم ایمنی آنها افت کرده است، افراد مبتلا به ریزش مو، افراد تحت رژیم گیاهخواری، زنان در دوران بارداری و شیردهی و افرادی که به هر دلیل دچار سوءتغذیه هستند، نیازمند دریافت روی هستند.

چه قدر زینک نیاز داریم؟

نیاز به روی باید با مصرف مواد غذایی و مکمل‌های حاوی این عنصر تأمین شود.

نکته یک: مقدار نیاز روزانه مردان به روی، ۱۱ میلی گرم بدون توجه به سن آنها است.

نکته دو: میزان مصرف از حداقل تا حداکثر مورد نیاز روی در دوران بارداری و شیردهی بستگی به تشخیص متخصص تغذیه دارد.

نکته سه: حداکثر میزان نیاز به روی در تمام دوره زندگی زنان، دوره شیردهی است. بنابراین مصرف مکمل‌های حاوی این عنصر در این دوره ضروری است.

قرص زینک پلاس چه ترکیباتی دارد؟

قرص زینک پلاس یکی از مکمل‌های غذایی پرطرفدار به خصوص در میان افرادی است که خواهان پوستی شفاف و زیبا و موهایی پرپشت و ابریشمی هستند. زینک پلاس را همه افراد در سنین مختلف در قالب قرص، شربت و قرص جوشان می‌توانند مورد استفاده قرار داده و از مزایای شگفت‌انگیز آن نهایت بهره را ببرند، اما فواید مصرف زینک پلاس فقط به ارتقا سلامت پوست و مو محدود نمی‌شود.

ماده معدنی “روی” یا همان زینک مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده مکمل یا قرص زینک پلاس است، به جز این عنصر ترکیبات دیگری نیز در این مکمل وجود دارد که آن را به نوعی مولتی ویتامین مینرال تبدیل می‌کند. ویتامین C و ویتامین‌های گروه B از جمله ترکیباتی هستند که در اغلب موارد در مکمل زینک پلاس می‌توان آنها را یافت. املاح معدنی همچون کلسیم و آهن نیز می‌توانند به زینک پلاس افزوده شوند اما اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده این مکمل همان «روی» است.

فواید قرص زینک پلاس

- خاصیت آنتی اکسیدان

- بهبود سلامت پوست

- جلوگیری از ریزش مو

- استحکام ناخن‌ها

- تقویت استخوان‌های مفاصل و دندان

- افزایش رشد جسمی و ذهنی در کودکان

- تقویت قدرت باروری در مردان

- بهبود خواب

- بهبود سلامت قلب و کبد

تنظیم عملکرد غده تیروئید

عوارض قرص زینک پلاس

زینک پلاس نیز مانند دیگر مکمل‌های غذایی در کنار فواید بی‌نظیری که دارد، در صورت عدم استفاده صحیح می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد. بهتر است جهت جلوگیری از مواجه شدن با عوارض قرص زینک پلاس، این مکمل را با دستور پزشک استفاده کنید در غیر این صورت به مقدار مصرف این محصول که روی جعبه آن حتماً قید شده است، توجه کرده و هرگز خودسرانه مقدار مصرف را افزایش ندهید.

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، کاهش سطح کلسترول خوب در خون، افزایش اسید اگزالیک در ادرار، تکرر ادرار، اسهال، اختلال در خواب، خواب آلودگی، سردرد، تپش قلب، کاهش انرژی، حالت تهوع و استفراغ، معده درد، قرمزی موقت صورت و گردن از عوارض قرص زینک پلاس است که در موارد نادر و اغلب در صورت عدم استفاده صحیح رخ می‌دهند.

۱۵ ماده مغذی حاوی روی را بشناسید

مصرف مواد غذایی حاوی روی علاوه بر اینکه به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌انجامد، موجب تقویت سلامت بدن نیز می‌شود. برای اینکه بتوان در مقابل عوارضی که کمبود روی به همراه دارد از بدن محافظت کرد، باید از منابع غذایی حاوی آن استفاده کرد.

عدس، لوبیا سفید، جو دوسر، آجیل سویا، زرده تخم مرغ، گوشت گوساله، شاه میگو، بادام هندی، نان، تخم کدو، جوانه گندم، گوشت مرغ، شاه ماهی، جگر گوساله و صدف خوراکی از مهم مواد غذایی حاوی روی است.

چه کسانی به دریافت روی (زینک) نیاز دارند؟

۱۰ مورد سبزیجات سرشار زینک

برخی از سبزیجات وجود دارند که با مصرف روزانه آن‌ها می‌توان کمبود روی بدن را تا حدی جبران کرد، ۱۰ مورد از سبزیجات سرشار زینک عبارتند از:

۱. اسفناج

۲. کلم بروکلی

۳. بامیه

۴. سیر

۵. جوانه عدس

۶. نخودفرنگی

۷. جعفری

۸. مارچوبه

۹. ذرت تازه

۱۰. کاسنی

نکته:
توصیه می‌شود که برای دریافت روی مورد نیاز بدن از رژیم غذایی کامل شامل انواع گوشت و سبزیجات استفاده کنید. در صورت کمبود روی بدن زیر نظر پزشک متخصص و طبق آزمایشات صورت گرفته از قرص زینک استفاده می‌کنند.

بهتر است بدانید که مصرف خودسرانه و بدون نسخه پزشک قرص زینک یا روی معضلاتی از جمله افزایش ریسک خونریزی در فرد کاهش فعالیت سیستم ایمنی کاهش چربی مفید خون و افزایش حساسیت به ویژه در افراد دارای بیماری تنفسی را در پی خواهد داشت.

کد خبر 526860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.