۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
نفت وارد کانال ۸۰ دلاری شد

تصمیم اوپک پلاس مبنی بر افزایش میزان تولید، نفت را وارد کانال ۸۰ دلاری کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از تجارت نیوز، اختلاف عرضه و تقاضا مدتی است که باعث شده قیمت نفت جهانی روند صعودی داشته باشد. با فروکش کردن موج همه‌گیری کرونا و واکسیناسیون گسترده بنگاه‌های اقتصادی و صنایع هم به خط تولید برگشته‌اند و تقاضای نفت چند برابر شده است.

دوشنبه همین هفته، نشست وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس برگزار شد. اعضای اوپک‌پلاس در این جلسه تصمیم گرفتند کشورهای عضو این ائتلاف، تولید نفت خود را ۴۰۰ هزار بشکه افزایش دهند.

این تصمیم بلافاصله باعث شد امروز قیمت نفت ۸۱ دلار شود. کانال ۸۰ دلار برای نفت، بالاترین قیمتی بود که نفت در طول سه سال گذشته، یعنی از مدت شروع کرونا به خود دیده بود. صعود قیمت نفت به بالای کانال ۸۰ دلار باعث شد که پیش‌بینی‌های کارشناسان مبنی بر رسیدن نفت به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه قوت بگیرد.

البته بلومبرگ هم قبل از این نشست پیش‌بینی کرده بود سیاست تولید اوپک و متحدانش، عامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت نفت در ماه‌های آینده است.

اعضای اوپک در نشست قبل‌شان هم توافق کرده بودند عرضه ماهانه نفت خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. اوپک با این تصمیم قصد داشت محدودیت عرضه روزانه ۵ میلیون ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را حل کند.

اوجی، وزیر نفت جدید کشور هم در پایان این نشست بیان کرده بود: ایران آمادگی صادر کردن نفت و حل مشکل انرژی جهان را دارد.

اوجی در حالی چنین ادعایی کرده که به نظر می‌رسد تحریم‌ها، کمر کشور را شکسته است. در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که همین هفته و به ریاست ابراهیم رئیسی برگزار شد، معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد درآمدهای نفتی ایران در شش ماه اول سال ۱۴۰۰ معادل ۱۲ ماه سال ۱۳۹۹ بوده و افت شدیدی داشته است.

وزیر اقتصاد پیشین قبلاً درآمد نفتی این کشور در یازده ماه سال ۱۳۹۹ را حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

کد خبر 526855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.