دستیابی به شهر انسان محور نیازمند تغییر رویکرد مدیران کلان کشور است

یک دکترای شهرسازی گفت: حرکت به سمت پیاده محوری و شهر انسان‌محور در بازه زمانی مشخص می‌تواند بسیاری از مشکلات شهرهای امروزی مثل ترافیک و یا آلودگی هوا را حل کند اما نیاز است این رویکرد به واقع در دستور کار مدیریت شهری و مدیران کشور در سطح کلان قرار بگیرد.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با گسترش شهرنشینی و ورود فناوری‌های نوین، سبک و نوع زندگی شهری در شهرها دستخوش تغییر شد به نحوی که امروزه پیچیدگی مسائل شهری نسبت به چند دهه گذشته بیشتر شده و نیاز است رویکردهای نوینی در برنامه‌ریزی شهری مدنظر قرار بگیرد.

وی افزود: از جمله تغییراتی که امروزه در شهرها ایجاد شده، افزایش تعداد خودرو و ایجاد فضاهایی برای تردد آنها است به نحوی که محیط شهری دیگر چندان برای حضور انسان‌ها مناسب نیست و همین امر سلامت شهروندان را به خطر انداخته و زیرساخت‌های شهری را به نابودی کشانده است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: افزایش سهم خودرو در فضاهای شهری در شرایطی انجام شده که بستر و زمینه برای تردد خودرو در شهرها آماده نیست و معابر شهری به خصوص در بافت‌های فرسوده شهر نمی‌تواند پذیرای این حجم از خودرو باشد.

اخگر تاکید کرد: بسیاری از شهرهای دنیا با اینکه معابری متناسب با تردد خودرو و زیرساخت‌هایی آماده دارند، به سمت پیاده محوری و انسان محوری در حرکت هستند چرا که مدیران و برنامه ریزان هزینه‌های سنگین تردد خودرو در شهرها را می‌دانند و سعی دارند با طراحی شهری متناسب حضور خودروها را محدود کنند.

وی اضافه کرد: حرکت به سمت پیاده محوری و شهر انسان‌محور در بازه زمانی مشخص می‌تواند بسیاری از مشکلات شهرهای امروزی مثل ترافیک و یا آلودگی هوا را حل کند اما نیاز است این رویکرد به واقع در دستور کار مدیریت شهری و مدیران کشور در سطح کلان قرار بگیرد.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: حرکت به سمت شهر انسان‌محور نیازمند همراهی همه سازمان‌های شهری است و تحقق مدیریت یکپارچه شهری است در حالی که امروزه شاهد هستیم بسیاری از تصمیمات در سطح کلان بر تصمیمات مدیریت شهری در سطح خرد تأثیر می‌گذارد و همین امر حرکت شهرها به سمت انسان محوری و پیاده محوری را دشوار می‌کند.

اخگر گفت: بهتر است به منظور حل مسائل و چالش‌های شهرها ابتدا رویکرد مدیران کشور در سطح کلان تغییر کند تا زمینه و بستر مناسب برای ایجاد تغییرات در سطح کشور فراهم شود.

کد خبر 526665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.