۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
علائم سندروم پساکرونا چیست؟

علائم سندروم پساکرونا شامل سرگیجه، درد قفسه سینه، تپش قلب و تنگی نفس می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کووید -۱۹ یک بیماری بسیار واگیردار و قابل انتقال است که علائم آن نه تنها غیر قابل پیش‌بینی و خطرناک است، بلکه ممکن است مدت‌ها پس از بهبود یافتن نیز ادامه پیدا کند. با وجود اینکه برخی بیماران مبتلا به بیماری کووید -۱۹ نوع بدون علامت آن یا خفیف را تجربه می‌کنند و تعدادی دیگر از افراد در معرض ابتلاء به کرونای طولانی مدت قرار دارند. محققان معتقدند که افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ ممکن است مشکلات قلبی مانند لخته خون، درد قفسه سینه، حمله قلبی و نارسایی قلبی را تجربه کنند. برخی افراد تا چندین هفته پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ درگیر بعضی از علائم آن هستند، اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که از هر ۱۰ فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ یک نفر علائم بیماری را تا سه هفته یا بیشتر تجربه می‌کنند. به نظر می‌رسد که مدت زمان ماندگاری علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

خطر لخته شدن خون

ویروس کرونا گاهی اوقات باعث بروز لخته خون در بدن برخی از بیماران می‌شود؛ معمولاً لخته شدن خون دلیل اصلی سکته قلبی و سکته مغزی است. آسیب قلبی ناشی از بیماری کووید -۱۹ به دلیل تشکیل لخته خون‌های کوچک است که رگ‌های خونی در عضله قلب را مسدود می‌کند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به کرونای طولانی مدت بیشتر از دیگران در معرض خطر لخته شدن خون قرار می‌گیرند، علائم آن نیز شامل تنگی نفس، خستگی و کاهش توانایی برای ورزش کردن می‌شود.

مشکلات قلبی کرونای طولانی مدت

افراد مبتلا به کرونای طولانی مدت معمولاً علائمی مانند سرگیجه، درد قفسه سینه، تپش قلب و تنگی نفس را تجربه می‌کنند؛ این علائم نشان دهنده مشکلات قلبی است. لخته شدن خون در رگ‌های قلبی خطر ابتلاء به سکته قلبی ناگهانی را افزایش می‌دهد؛ البته در صورتی که به موقع تشخیص داده شود می‌توان آن را درمان کرد. به گفته متخصصان، افرادی که پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ به درد قفسه سینه مبتلا می‌شوند یا از مشکلات قلبی دیگر رنج می‌برند باید به پزشک مراجعه کنند و در صورت لزوم تست کاردیاک انجام دهند.

توصیه متخصصان

با توجه به بروز مشکلات قلبی پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ توصیه شده است که افراد مبتلا به کرونای طولانی مدت باید دو ماه پس از بروز بیماری به صورت منظم تست غربالگری قلب انجام دهند. حداقل نیم ساعت در روز ورزش کنند یا یوگا انجام دهند، از رژیم غذایی سالم پیروی کنند و در صورت لزوم دارو مصرف کنند. بیماران بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ به منظور آگاهی پیدا کردن از سلامت قلب خود باید تست کاردیاک انجام دهند.

افسردگی در میان افراد مبتلا به کرونای طولانی مدت

ویروس کرونا علاوه بر اینکه بر جسم افراد تأثیر می‌گذارد، روح آن‌ها را نیز هدف قرار می‌دهد؛ به طوری که افراد مبتلا به کرونای طولانی مدت معمولاً دچار استرس و اضطراب می‌شوند. علاوه بر این، از آنجایی که افراد نمی‌توانند در دوران شیوع ویروس کرونا سفر کنند و مجبور هستند در منزل بمانند معمولاً دچار افسردگی، چاقی مفرط و استرس می‌شوند؛ این عوامل نیز خطر ابتلاء به مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 526572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.