جشنواره فیلم کودک به تنهایی کافی نیست

کارگردان فیلم «راز قلعه» گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان همیشه با طراوت و عالی برگزار شده و شهرداری اصفهان نیز شرایطی را فراهم کرده است که حال و هوای آن به مردم منتقل شود. اما جشنواره به تنهایی نمی‌تواند برای سینمای کودک مفید باشد.

کریم رناسیان که با فیلم «راز قلعه» به سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان آمده است، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: "راز قلعه" فیلمی در ژانر کودک و نوجوان است که داستان آن در فضایی بومی و باستانی شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه گستره داستان فیلم ایران است، افزود: برای انتخاب بازیگران کودک به علت محدود بودن بودجه و اینکه می‌خواستم بازیگرانی در فیلم حضور داشته باشند که بومی همان منطقه فیلمبرداری یا از شهر اصفهان باشند، به شرط اینکه لهجه نداشته باشند، به آموزشگاه‌های بازیگری اصفهان سر زدم از افراد بسیاری تست گرفتم و در نهایت یکی را به عنوان شخصیت اصلی فیلم راز قلعه انتخاب کردم.

این کارگردان ادامه داد: علی رغم اینکه کرونا در همه زمینه‌ها دردسرهای خود را داشت و گرفتاری‌هایی را نیز ایجاد کرد، حسنی برای فیلم «راز قلعه» داشت. در روستایی که فیلمبرداری راز قلعه انجام می‌شد، مردم روستا که سال‌ها بود به شهرهای دیگر مهاجرت کرده بودند به دلیل شیوع بیماری کرونا به روستای خود بازگشته بودند و این اتفاق باعث شد که سه بازیگر کودک دیگر داستان که جز پنج شخصیت اصلی هستند را از کودکانی که به همراه خانواده در روستا بودند جهت ایفای نقش انتخاب کنیم.

رناسیان تصریح کرد: لوکیشن فیلمبرداری در روستای کلهرود و در قلعه تاریخی مورچه‌خورت بود. برای انتخاب لوکیشن از روستاها و قلعه‌های تاریخی زیادی در استان اصفهان و شهر یزد بازدید کردیم، اما نهایتاً قلعه مورچه‌خورت و روستای کلهرود انتخاب شد.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از وجود چنین قلعه‌ای در شهر مورچه‌خورت که در فاصله ۴۰ کیلومتری اصفهان است بی خبر هستند. این قلعه یکی از بزرگترین قلعه‌های باستانی ایران است و زمانی حدود سه هزار نفر در آن زندگی می‌کردند. قسمت‌هایی را که در فیلمنامه مربوط به قلعه بود، در این قلعه تاریخی فیلمبرداری کردیم.

این کارگردان با اشاره به جشنواره فیلم کودک، اضافه کرد: من این جشنواره را به عنوان جشنواره کودک و نوجوان اصفهان می‌شناسم؛ چرا که همیشه با طراوت، خوب و عالی برگزار شده است و شهرداری اصفهان نیز شرایطی را فراهم کرده است که حال و هوای جشنواره به مردم منتقل شود. اما جشنواره به تنهایی نمی‌تواند برای سینمای کودک مفید باشد.

رناسیان افزود: سینمای کودک در دو دهه اخیر مهجور واقع شده است. در دهه ۶۰ شاهد سینمای بسیار قدرتمندی در حوزه کودک بودیم اما اکنون احساس می‌کنم که بسیار ضعیف پیش می‌رود و این مشکل هم به دلیل کمک نکردن به اکران فیلم‌ها است. از طرفی جشنواره کودک و نوجوان اصفهان جز معتبرترین جشنواره‌های دنیا است و کارگردانان ایران که در ژانر کودک و نوجوان اثری تولید می‌کنند با هدف شرکت در جشنواره تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه «یکی از دغدغه‌های من ساختن فیلمی در ژانر کودک و نوجوان و حضور در این جشنواره بوده است» گفت: شناخت درونی کودکان برای ساخت فیلم در ژانر کودک و نوجوان بسیار مهم است. از طرفی کار با کودکان بسیار سخت است، زیرا شاید کودک تا به حال جلوی دوربین نرفته باشد، البته شیطنت‌های بازیگران کودک نیز در این مساله تأثیر دارد.

کد خبر 526561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.