تاثیر زنان در توسعه فناوری‌ها و صنایع فضایی

عضو شورای علمی مرکز نجوم ادیب گفت: "زنان در فضا" شعار امسال هفته جهانی فضا است، انتخاب این شعار به فرهنگ‌سازی درباره نقش زنان در توسعه فناوری فضایی پابه پای مردان تاثیرگذار است، در این هفته زنان موفق در حوضه فضایی معرفی خواهند شد.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هفته جهانی فضا از چهار تا ۱۰ اکتبر است، در سال ۱۹۹۹ مجمع عمومی سازمان ملل قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن تاریخ هفته جهانی فضا انتخاب شد. فضا و دانش فضایی برای تمام کشورهای دنیا و انسان‌ها بسیار مهم است.

وی ادامه داد: چهارم اکتبر نمایانگر دو اتفاق مهم در فناوری فضایی است؛ چهار اکتبر ۱۹۵۷ ماهواره اسپوتنیک یک به عنوان اولین ماهواره جهان توسط اتحاد جماهیر شوروی به فضا پرتاب شد و این موضوع سرآغازی بر شکل‌گیری عصر فضای و فناوری فضایی به شکل مدرن بود.

این مدرس و پژوهشگر نجوم و فناوری فضایی افزود: در ۱۰ اکتبر ۱۹۶۷ یعنی حدود ۱۰ سال بعد از پرتاب اولین ماهواره به فضا، اولین معاهده صلح‌آمیز فضا در سازمان ملل به امضا رسید؛ چرا که آمریکا و شوروی در رقابتی بسیار سختی با هم قرار داشتند و احتمال داشت عرضه فضا به عرصه قدرت‌نمایی و جنگ‌های فضایی تبدیل شود؛ بنابراین این معاهده کمک کرد که حداقل فضا به عرصه جنگ‌هایی فضایی کشیده نشود و تمرکز انسان‌ها بر روی استفاده صلح‌آمیز و همه‌جانبه از فضا باشد.

لزوم حمایت عمومی از تکنولوژی فضایی برای توسعه بیشتر

وی با اشاره به برنامه‌های هفته جهانی فضا، تصریح کرد: در هفته جهانی فضا افراد سعی می‌کنند به نقش فناوری فضایی در زندگی بپردازند و در سراسر دنیا نمایشگاه‌ها، تشکل‌ها و همایش‌های مختلفی در دنیا برگزار می‌شود و افرادی که در این عرصه تلاش می‌کنند، سعی دارند فواید استفاده صلح‌آمیز از فضا را به عموم مردم آموزش دهند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در هر صنعت و تکنولوژی جدید اهمیت دارد و می‌تواند باعث جهش شود، سرمایه اجتماعی است که تاکید بر آگاهی‌رسانی عمومی خواهد داشت.

مرادی گفت: آگاهی مردم از تکنولوژی‌های نوین باعث می‌شود تا توسعه‌های فراوانی را در عرصه تکنولوژی داشته باشیم، همچنین تکنولوژی فضایی، گران قیمت است و به حمایت عموم مردم نیاز دارد و هفته جهانی فضا فرصت خوبی برای آگاهی‌رسانی عمومی درباره فضا در سراسر جهان خواهد بود.

عضو شورای علمی مرکز نجوم ادیب با اشاره به شعار امسال هفته جهانی فضا، خاطرنشان کرد: " زنان در فضا" شعار امسال هفته جهانی فضا است؛ در این هفته فعالان عرصه فضایی در تمام دنیا تلاش می‌کنند تا فناوری فضایی را با رویکرد عمومی و ترویجی به مردم معرفی کنند. نیاز است تا صنایع فضایی و مدرن با جنبه‌های مختلف زندگی مردم پیوند بخورد؛ یکی از مهم‌ترین ارکان مربوط به صنایع فضایی بحث حضور زنان در فضا بوده و همیشه نیز جای بحث داشته است، در طول این سال‌ها فضانوردان زن را در این عرصه داشته‌ایم و تعداد زیادی از زنان در سازمان‌های فضایی و صنایع فضایی فعالیت دارند و نقش زنان در توسعه مطرح است.

وی افزود: امسال در هفته جهانی فضا بر موضوع "زنان در فضا" تاکید شده تا جنبه‌های خشن این عرصه کم‌رنگ‌تر شود، انتخاب این شعار به فرهنگ‌سازی درباره نقش زنان در توسعه فناوری فضایی پابه‌پای مردان تأثیرگذار است. در این هفته زنان موفق در حوضه فضایی معرفی خواهند شد و به عنوان الگویی برای زنانی خواهند بود که در آینده می‌خواهند وارد عرصه فضایی شوند؛ زنان نیز هم‌پای مردان باعث رشد و توسعه صنایع فضایی خواهند بود.

سیارک‌ها اهداف مهم صنایع فضایی

مرادی با اشاره به اینکه در سال گذشته اتفاقات و نقاط عطف مهمی در تاریخ صنایع فضانوردی رخ داده است، تصریح کرد: سیارک‌ها از اهداف مهم صنایع فضایی است؛ چرا که معادن مهمی و باارزشی برای انسان‌ها است همچنین ممکن است در سیارک‌ها آب وجود داشته باشد و این موضوع می‌تواند به سفرهای آینده انسان به فراسوی منظومه شمسی بسیار مهم باشد.

وی اضافه کرد: شرکت اسپیس ایکس در تلاش است تا به عنوان بخش خصوصی فضا را با تجارت و توریسم پیوند دهد؛ اگر این اتفاق صورت پذیرد و راه فضانوردی تجاری باز شود و در آینده شاهد رشدی خوبی در صنایع فضایی خواهیم بود. سال گذشته نخستین فضا نوردان به عنوان توریست و فضانورد توسط اسپیس ایکس به فضا فرستاده شدند؛ رشد این شرکت بسیار سریع در حال اتفاق است.

عضو شورای علمی مرکز نجوم ادیب افزود: در ۴۵ سال گذشته آمریکا در عرصه فضایی به روسیه وابسته بود تا بتواند فضانوردان خود را به مأموریت‌های فضایی بفرستد، اما اسپیس ایکس این وابستگی را از بین ببرد و آمریکا به سمت استقلال جدی در این زمینه پیش می‌رود.

کد خبر 526551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.