بحران آب، فضای سبز شهرکرد را تهدید می‌کند

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد گفت: امسال اولویت حفظ درختان فضای سبز بود که چمن‌ها به طور نسبی و درختان چندین ساله هم از خشک شدن و تنش‌های سنگین حفظ شدند، اما قطعاً اگر تدبیری اندیشیده نشود سال آتی با مشکلات بیشتر و عواقب جبران ناپذیری روبه‌رو خواهیم بود.

سیدرضا هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۲۰ هکتار فضای سبز پویا و احیا شده در سطح شهر وجود دارد.

وی افزود: نگهداری این فضای سبز در وضع موجود نیازمند حدود ۲۲۰ لیتر بر ثانیه آب است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد، تصریح کرد: متأسفانه چاه‌های مورد بهره برداری سازمان در سنوات اخیر دچار افت شدید شده و با توجه به بحرانی بودن دشت شهرکرد هیچکدام از چاه‌ها مجوز کف شکنی و عمیق‌تر شدن را نداشتند.

وی ادامه داد: با خشکسالی‌های اخیر به ویژه سال گذشته پنج چاه از مدار خارج شد و به طور کلی بی آب شدند.

هاشمی اضافه کرد: حدود پنج تا شش حلقه چاه نیز نیمه فعال و دبی آب این چاه‌ها یک سوم پروانه بهره برداری آن هم نیست یعنی چاهی که برای مثال ۳۰ لیتر پروانه بهره برداری داشته امروز ۱۰ لیتر آب ندارد.

وی اظهار کرد: در مجموع چاه‌های فعال بین ۶۵ تا ۸۰ لیتر آب دارند لذا امسال سازمان به شدت با معضل مواجه شد و به اجبار برای حفظ فشار آب در سیستم تحت فشار در سه شیفت آبیاری انجام و تعداد آبیاران بیشتری استفاده شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد، گفت: آبیاری در سه نوبت صورت گرفت تا فشار در سطح شهر تقسیم شود البته با این وجود در بسیاری قسمت‌ها سیستم تحت فشار آبی نداشت و ناچار برای بخش‌های زیادی چمکاری و درختکاری با تانکر آبیاری شد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه ماشین آلات و تانکرهای آبرسان هم بسیار فرسوده بوده که همین امر نیز مشکلاتی برای سازمان به همراه داشت، اما با تلاش شبانه روزی نیروهای سازمان، برنامه زمانبندی آبیاری تمامی نقاط سطح شهر در دو ماه تلاش تبیین و به پیمانکاران ابلاغ شد.

هاشمی تصریح کرد: پیمانکاران موظف شدند در ۲۴ ساعت شبانه روز این منابع آبی را تقسیم کنند، بعضاً برخی چمکاری ها یا تناوب آبیاری‌های سطح شهر هم کاهش یافت.

وی اظهار کرد: در نهایت پیک نیاز آبی پشت سر گذاشته شد و تقریباً بدون تنش وارد سال آبی شدیم، اما در صورتی که هماهنگی لازم میان مسئولان مدیریت شهری و دیگر متولیان برقرار نشود متأسفانه قطعاً سال آتی بخش زیادی از فضای سبز خشک خواهد شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد، گفت: امسال اولویت حفظ درختان فضای سبز بود که چمن‌ها به طور نسبی و درختان چندین ساله هم از خشک شدن و تنش‌های سنگین حفظ شدند، اما قطعاً اگر تدبیری اندیشیده نشود سال آتی با مشکلات سنگین‌تر و عواقب جبران ناپذیری روبرو خواهیم بود.

کد خبر 526542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.