توزیع متوازن منابع شهری یک ضرورت است

یک کارشناس شهرسازی گفت: انجام مطالعات مربوط به جمعیت هر منطقه و هرمحله از شهر و تبیین وضعیت مناطق شهری در حوزه‌های کالبدی، اجتماعی و اقتصادی می‌تواند به برنامه ریز و مدیر شهر در راستای تدوین برنامه‌ای عادلانه و علمی کمک کند.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ارائه خدمات شهری به صورت متوازن از الزاماتی است که باید در فرآیند برنامه ریزی شهری مورد توجه قرار بگیرد و در این راستا نیاز است در ابتدا پهنه بندی شهر به درستی انجام شود.

وی افزود: هرکدام از پهنه‌های شهری بر اساس میزان جمعیت و وضعیت اجتماعی، کالبدی و اقتصادی نیاز به میزان مشخصی منابع شهری دارد که باید اختصاص پیدا کند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: متأسفانه نیازمندی‌های هر منطقه و هر محله از شهر در فرایند تهیه برنامه‌ها به درستی تبیین نمی‌شود و در زمان اختصاص بودجه نیز اعتبارات میان مناطق مختلف شهر به طور عادلانه تقسیم نمی‌شود.

مؤمنی تاکید کرد: هر محله و هر منطقه از شهر باید کاربری‌های حیاتی و مورد نیاز شهروندان را داشته باشد در حالی که در برخی مناطق امکانات مورد نیاز و ضروری شهروندان وجود ندارد، به طور مثال ما در بسیاری از شهرها با کمبود کاربری درمانی روبرو هستیم و این کاربری به طور متوازن در شهر توزیع نشده است.

وی ادامه داد: مناطقی که از نظر برخی کاربری‌ها کمبود دارند، حتماً نیاز است اعتبارات و منابع بیشتری دریافت کنند در حالی که عملاً این اتفاق نمی‌افتد و به مناطق مرفه نشین منابع بیشتری در تخصیص بودجه، منابع بیشتری می‌رسد.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: توزیع نامتوازن منابع میان مناطق شهری موجب شده تا برخی شهروندان مجبور باشند برای دریافت خدمات مورد نیاز خود از منطقه‌ای به منطقه دیگر بروند، به علاوه این روند نادرست بر قیمت زمین شهری نیز اثرگذار است و آلودگی و ترافیک شهری را نیز افزایش می‌دهد لذا نیاز است مدیریت شهری توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد.

مؤمنی اظهار کرد: انجام مطالعات مربوط به جمعیت هر منطقه و هر محله از شهر و تبیین وضعیت مناطق شهری در حوزه‌های کالبدی، اجتماعی و اقتصادی می‌تواند به برنامه ریز و مدیر شهر در راستای تدوین برنامه‌ای عادلانه و علمی کمک کند.

کد خبر 526444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.