امشب سیاره زهره و کهکشان NGC253 را رصد کنید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره زهره امشب _یکشنبه ۱۱ مهرماه_ از دید ناظر رصدخانه لارستان حدود ساعت ۱۷:۵۲ در موقعیتی ۲۱ درجه بالاتر از افق جنوب غربی در صورت فلکی میزان نمایان می‌شود و دو ساعت و ۱۰ دقیقه بعد از خورشید ساعت ۱۹:۵۰ غروب می‌کند.

فاطمه فخرایی فرد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره زهره در مدار ۲۲۵ روزه خود به دور خورشید به دورترین فاصله از خورشید یا همان نقطه اوج در فاصله ۰.۷۳ AU می‌رسد. این سیاره به لحاظ شباهت‌های زیادی که به سیاره زمین دارد خواهر زمین نامیده می‌شود. از شباهت‌های این دو سیاره می‌توان به ترکیبات شیمیایی، نیروی جاذبه، چگالی، نوع و میزان مواد تشکیل دهنده، آتشفشان‌ها، کوه‌ها و سنگ‌های سیاره اشاره کرد.

وی افزود: طول هر روز سیاره زهره که جهنم منظومه شمسی نیز نامیده می‌شود بیش از ۱۰۰ روز زمینی است و جهت چرخش سیاره ناهید با جهت چرخش دیگر سیارات متفاوت است. به طوری که به جای آنکه طلوع خورشید در شرق سیاره و غروب آن در غرب سیاره مشاهده شود، کاملاً برعکس است و طلوع خورشید در غرب و غروب آن در شرق رخ می‌دهد. مدار سیاره زهره بسیار نزدیک به دایره است و فاصله آن از خورشید بین اوج و حضیض تنها ۱.۵ درصد تغییر می‌کند، این امر باعث می‌شود که مدار زهره کاملاً دایره‌ای‌تر از هر سیاره دیگر منظومه شمسی باشد.

وی اضافه کرد: سطح سیاره زهره مقدار انرژی یکسانی را از خورشید در اوج و حضیض دریافت می‌کند. سیاره زهره امشب _یکشنبه ۱۱ مهرماه_ از دید ناظر رصدخانه لارستان حدود ساعت ۱۷:۵۲ در موقعیتی ۲۱ درجه بالاتر از افق جنوب غربی در صورت فلکی میزان نمایان می‌شود و دو ساعت و ۱۰ دقیقه بعد از خورشید ساعت ۱۹:۵۰ غروب می‌کند. سیاره زهره بعد از ماه درخشان‌ترین جرم آسمانی برای ناظر زمینی است که هنگام غروب در این شب‌ها اولین جرم درخشان قابل مشاهده در آسمان است و قدر ظاهری آن به منفی ۴.۶ می‌رسد.

رصد کهکشان سنگ‌تراش یا NGC253

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: کهکشان NGC253 یکی از پرنورترین و غبارآلودترین کهکشان‌های مارپیچی شناخته شده است؛ کهکشان‌های مارپیچی رایج‌ترین نوع کهکشان در جهان هستی در نظر گرفته شده‌اند که کهکشان راه شیری و کهکشان آندرومدا نیز از این نوع است. این کهکشان به دلیل موقعیت خود در مرزهای صورت فلکی جنوبی سنگ‌تراش به نام کهکشان سنگ‌تراش شناخته می‌شود، این کهکشان که ۱۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد در سال ۱۷۸۳ توسط یک ریاضی‌دان و اخترشناس به نام کارولین هرشل کشف شد.

وی افزود: کهکشان NGC253 حدود ۷۰ هزار سال نوری پهنا دارد و رصد آن با میل ۲۵ درجه و ۱۷ دقیقه قوسی جنوبی از عرض جغرافیایی بالاتر از ۴۴ درجه شمالی ممکن نیست. این کهکشان امشب _یکشنبه ۱۱ مهرماه_ از مختصات رصدخانه لارستان بین ساعات ۲۰:۵۲ تا ۰۲:۴۷ از افق جنوب شرقی تا افق جنوب غربی قابل مشاهده است. کهکشان ذکر شده با قدر ۷.۱ کاملاً ضعیف است و قطعاً با چشم غیر مسلح قابل رصد نیست و برای مشاهده آن به یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ نیاز داریم.

کد خبر 526291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.